AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.022

Hur långt kan en 750 rulla?

Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Hej!

Har funderat på att köpa en 750iA. Men jag har lite frågor angående bilar med 20000+ på mätaren.
Renoveringar är inga problem sålänge som delarna inte är för dyra, gör allt själv.

Hur långt brukar dom rulla innan man måste "in i motorn" och renovera?
Vad brukar isåfall vara det vanligaste felet?
Hur långt brukar dom rulla innan motorn kräver "dyrare" renoveringar?

Hur är det med övriga delar i drivlinan? Hur långt innan "dyrare" renoveringar?

Hur är det med chassit? Slits det som en 5:a ungefär? ...eller hårdare p.g.a vikten?

Har ni några andra tips på vad jag borde tänka på så är jag tacksam.

Mvh Daniel
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

M70 motorn är en utav de bästa motorer som bmw gjort.
Har den bara blivit väl omhändertagen så rullar den lätt + 40 000 mil .
Det finns ingen generell tidsram där man skall renovera motorn, allt beror på hur den är skött..
Tack vare den i dag friare importen så finns det rätt så gott om 750 E32 delar på skroten till rena "volvo priser".
Brakar motorn i hop, så finns ersättnings motorer med garanti att hämta ut hos närmaste bilslaktare, klart intressant!

En sjukdom på E32an är dåligt stödlager och växelådskuddar, inte speciellt dyra att inhandla..lätta att byta.

Oljeläckage brukar också återfinnas på 750, i det flesta fall brukar det handla om dåliga trågpackningar (2st) varav den ena kan vara rätt marig att komma åt.

Framvagnsslitaget är rätt högt med hänvisning som du säger till bilens vikt. Här finns numera schyssta priser på dessa detaljer vilket det inte gör det mycket dyrare än tex Volvo eller ford.

Var dock beredd på att tanka ofta :) men smakar det så kostar det! Jag skulle aldrig kunna leva utan min 750 :D

Mvh
Skalman
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
en annan liten fråga...jag har hört att dom första modellerna hade problem med styrelektroniken till motorn...stämmer detta och isåfall vad var det för problem, när fick dom ordning på problemet?

Är det dyrt att åtgärda, kanske är så att man ska undvika dom första årsmodellerna...eller?

Mvh Daniel
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Nu har jag ingen egen erfarenhet av V12:an,men generellt sett så är det ju så att första årsmodellen på en bil alltid brukar ha en del "egenheter" för sig.Dvs barnsjukdomar.

Dessa borde nog hur som helst vara botade.

Har för mig att det handlade om för klen generatoreffekt och/eller batterikapacitet som var lite för klen.En del fick dubbla batterier monterade pga detta..På senare modeller är generatorn bättre anpassad(bättre effekt) till vagnens alla elkomponenter(vet inte när detta gjordes tyvärr).

Sådana fel blir ju naturligtvis kritiska med mer elektronik i vagnen,och V12:an har ju en del :)

Även en del strul med "drive by wire" kan härledas till tidiga modeller>>>BMW återkallade alla för åtgärd så detta är mest troligt ur världen nu..

Tveksam servicehistorik är en effektiv "plånboksförtunnare" så småningom...Och allra helst när det gäller en sådan vagn som BMW 750i.
Viktigt alltså med dokumentation på bilen om du vill ha LITE ekonomi med i 750köpet :)

Mvh Janne.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Huh? Drive-by-wire på en E32:a?!

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Haglund: ja säger samma sak! Ehh?
Jag var ganska övertygad om att e46 var först med drive by wire.

BMWCS Syd #05392
Länk
Bruka sökfunktionen!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Haglund2306>>>"elektronisk gaspedal"<<<....Det har jag på min 735:a oxå,fungerar fiiint :)

Mvh Janne.
PETER.O
Inte på en 735 -88.

Peter
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Janne T:
Hade jag ingen aning om. Fräckt!
Och Volvo är stolta över att de har drive-by-wire och elektroniskt chassie på sina nya modeller...
Ja herregud.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

PETER. O>>>Jag har det på min pga att jag har ASC som extrautrustning....Alla 735 E32 har m.a.o INTE detta system.

Mvh Janne.
PETER.O
Ja det klart, tänkte inte på det. sorry.

Peter
Okej, min E36 323 med ASC hade iaf inte "elektronisk gaspedal"

BMWCS Syd #05392
Länk
Bruka sökfunktionen!
Okej, min E36 323 med ASC hade iaf inte "elektronisk gaspedal"

BMWCS Syd #05392
Länk
Bruka sökfunktionen!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

wendtan>>>Riktigt!

Bl.a. 3-serien E36 har inte löst ASC på likadant sätt via "elpedal" :) som 7-serien i E32 utf..

Mvh Janne.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag hade en polare som vägrade tro på att min gamla bil hade drive-by-wire (han hade hört på nåt motorprogram på tv att det var någon "ny teknik" som skulle komma). Han skulle få 1000:- om han hittade gasvajern, men efter tio minuter gav han upp! :)

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jesperado:

Tack för tipset! Ska genast uppsöka hela bekantskapskretsen och göra samma sak...Det blir många tusenlappar det :))))
I förlängningen kan man uppsöka typ Kiviks marknad och göra samma sak
-Den som hittar gaswiren på denna gamla BMW får 1.000:-!
:DDDD

M V H
Stephan

_____
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.