AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
697

Hur många liter och vad för olja?

Dags att serva bilen.När jag köpte den hade den nyligen blivit servad.Dem hade hällt in 5/50 olja.Märker att nu när det blir lite kallare så tickar de i motorn ända tills den kommer upp i normal temp.Har funderat på 10/40 olja Couker state som jag alltid använt på alla mina bilar.
Undrar om någon har något annat o komma med??

Hur många liter i 525 92:a??

Drive Like U Stole It!!!!!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja men om den börjar ticka nu när det är kallare så betyder väl det att oljan har för hög kallviskositet - alltså borde det bli bättre med en 0W40...
Köpte själv Castrol RS 0W40 (API SL) för vintern.

Om den hade börjat ticka när den blev varm så skulle en högre varmviskositet varit önskvärd.

Kolla in Johan B:s lista på Gör-det-själv / Mekartips / Service / Tabell syntetoljor

MVH Robban
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Och inte ens om den hade börjat ticka när bilen blivit varm hade Quaker State oljan varit lämpligare.

5W50 är tunnare när den är kall och tjockare när den är varm.

Undrar om det inte går i 6,5 liter, det gör det i M50 på 325:an iaf.
um
20
umma
525i 24v - 91
På min 525 med m50 går det i 5.75 liter om man samtidigt byter filtret, utan filterbyte går det i 5 liter om jag inte missminner mig
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Byt alltid filtret! Oljor idag håller dubbelt så länge som oljefiltret!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Instämmer med Robban!

Byt ALLTID filter när ni byter olja!
I värsta fall kan faktiskt ny olja skölja loss smutspartiklar i ett gammalt filter, och därmed ÖKA slitaget om man inte byter filtret samtidigt med oljan!

För övrigt:
Använd en bra olja samt ett bra filter (skippa billiga "piratfilter"), det lönar sig i längden!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Vem är det som tillverkar oljefiltrena mm till BMW?????
Min verkstad sa att oljefilter, luftfilter och lite annat går lika bra med pirat eftersom det är ändå MANN som tillverkar allting. Medans bromsar, styrleder & fjäderben lite tyngre och dyrare saker skulle köpas orginal!!!!!

Så hans tips var alltså förbrukningsartiklar som typ olje/luftfilter köps pirat för det är MANN som tillverkar dessa till de flesta bilmärken!!!!! Och spara krutet på lite dyrare grejer som måste vara orginal. Men som sagt att äga en bil innebär ju att man får prioritera lite gran efter eget huvud, och ekonomi;-)

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Beemer-Tompa,

Om din verkstad säger att alla filter tillverkas av MANN ljuger de. Det finns många andra tillverkare.

Oljefilter är billigare hos BMW än hos exempelvis Mekonomen(åtminstone om man är BMWCS-medlem). MANN är utan tvekan ett bra filter.

Dock så förekommer det piratkopior även på dessa. Filter som är märkta med "MANN".

Köper du BMW Original slipper du dessa orosmoment, du kan även vara säker på att du får rätt prylar, annars kan du ställa BMW till svars. Dessutom sparar du pengar.

Jämför gärna priserna mellan BMW-original och Mekonomens prylar, förbluffande ofta är det billigare med originalprylar!

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.