AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.374

Fälla Sufletten?

Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Hallå!
Jag har en liten fråga angående sufletten på min E30 Cabbe.
Det är en manuell suflett det gäller.
Då man fäller ner sufletten är jag tvungen att vika ner den i framkanten för att kunna stänga igen luckan!
Är det inte meningen att man bara ska kunna fälla ner sufletten och sedan stänga igen luckan. Dessutom så stannar luckan inte i öppet läge vilket gör det väldigt svårt att fälla sufletten om man är ensam. Det sitter väl två dämpare som ska hålla luckan uppe under tiden man lägger ner sufletten, dessa är väl antagligen slut.
Väldigt tacksam för svar.
MVH
vika cabben i framkant?
jag har ju iofs elcab, men den viker sig bakåt alltihop...
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Okej, det är lite svårt att förklara.
Om jag säger så här. I fall jag bara fäller ner sufletten så kan jag inte stänga luckan eftersom tyget då tar imot. Jag är tvungen att vika ner den för att allting ska gå ner riktigt.
Egentligen så borde den väl lägga sig rätt då man lägger ner den så det bara är att stänga luckan utan att behöva vika in tyget för att det ska få plats.
MVH
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Är det ingen som har erfarenhet från en manuell suflett på en E30? Egentligen ska man väl kunna fälla ner sufletten och sedan stänga luckan utan att behöva krångla?
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Wicked:
Skulle du kunna skicka en bild på din cabbe. Du pratade väl om att du hade det nya M-paketet på den samt de nya baklysena. Har du eftermonterat det för det kom väl inte förrän 91 och frammåt på E30 cabben?
MVH
cane
Jorå, samma på min 325 87 cab, måste vikas i framkant. Kanske för att cabben är bytt?
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Har lite svårt att förstå vad du menar Klabbe men när jag fäller min så viker den själv ihop sig på rätt sätt så att det bara är att stänga cabluckan. På min sitter dock orginal cabben från -87 kvar.

Har tyvärr ingen bild på min när cabben är halvöppen.

Henrik
mackan325
Inga problem här heller, men du glömmer väl inte att fälla staget mitt på taket bakåt och skapa ett OK veck tillsammans med spännbanden? Risig beskrivning men ni med E30 cab fattar nog vad jag menar!?
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Mackan 325:
Lite svårt att förstå vad du menar.
Då jag fäller ner sufletten börjar jag med att lyfta upp bakdelen så att man kan öppna luckan.
Därefter så tar jag tag längst fram på sufletten och drar den bakåt så att hela paketet viker ihop sig och lägger sig i lådan.
Det är just spännbanden som jag behöver vika ner i framkanten annars sticker ju de tillsammans med främre delen av tyget upp så att man inte kan stänga luckan.
Har de där spännbanden någon funktion?
Vore tacksam om du kunde beskriva lite bättre. Det är möjligt jag inte gör på rätt sätt.
MVH
cane
Som sagt, tror att det är vanligt när cabben är bytt, utbytescabbarna är ofta tjockare i tyget och tar litet mer plats.
Klabbe: Det är nåt jag själv undrar över=)
Jag har personligen inte gjort ett dugg åt bilen, jag köpte den som den ser ut nu.
Sedan när man tittar efter i bilen hittar man inga svetsskarvar eller liknande, kollar man chassinumret i datorn kommer de "nya" delarna upp, dvs. nya baklysena, strålkastarna etc.
Skall ta reda på vad som inte är fabriksoriginal på bilen så småningom.

Bilder kommer=)
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Wicked:
Jag tror det kan vara så att det nya utförandet kom väldigt sent år 90. Så ifall bilen är uttagen sent i 90 tror jag det kan ha det nya utförandet.
Mackan325:
Förklara gärna lite mer om du kan. De där två spännbanden kanske har någon funktion som jag inte vet om.
Eller är det som cane skriver att sufletten kanske är bytt vilket gör att den inte riktigt får plats.
MVH
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Klabbe: Jag gör precis som du när jag fäller ner cabben, men jag behöver inte vika in några spännband eller något tyg allt viker ihop sig direkt i lådan ( och får plats i denna).

Tror nog att din cab är bytt precis som cane säger.

Henrik
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Okej, det är säkert så som cane säger, den har ju ett par år på nacken. Tack för alla svar. Vad skulle man göra utan ett kompetent forum.
MVH
do
128
doggy
325 cab -89
540iA Touring -98
525 -88
jag fattar va du menar.. har samma problem me mina 2 E30 cab . man kan byta dämparna så stannar luckan uppe , men det andra går det inte att göra nåt åt tror jag..
mackan325
Det finns ett stag ungefär mitt på taket (tvärs över), det staget sitter inte fast monterat utan man kan fälla det ca 1dm bakåt. När man fäller det skapas ett snyggt veck som man kan trycka in spännbanden i, då tar de ingen plats. Jag tror att ni missat att fälla staget. När man sedan fäller upp igen återgår det automatiskt till ursprungsläget.
do
128
doggy
325 cab -89
540iA Touring -98
525 -88
d måste jag testa...
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Tjenare.
Det staget fälls automatiskt bakåt då jag drar ner sufletten. Trots att det vecket skapas finns det inte någon plats för den översta delen av sufletten. Jag får helt enkelt vika ner den översta biten så att allt får plats. Det funkar ju i och för sej men det är lite krabbigt om man är själv.
Tack för hjälpen.
MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.