AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
832

Hurpass mycket koll har de vid gränsen?

Tänkte mest på skyltar och detta. Hur, vart och när kollar det upp bilen? Kollar svenska tulen upp bilen innan man får in den hit eller är det bara vid stickprov osv?

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Som en känd boxare sa " jag förstår inte frågan" :)
Om man åker ner och köper en bil därnere, vart kollas bilen upp? DVS kollar tullen upp så att skyltar osv är giltiga eller är det bara poliserna när man kör genom länderna som gör det?

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Bilen kollas nere i tyskland när du får dina exportplåtar.
Här hemma så kollas den vide registreringsbesiktningen.
I övrigt så finns där normalt sett inte kontroller.
Dock så bör du ha alla papper och kvitto i ordning om någon ( tysk eller svensk polis, tull ) vill kika.
Du hittar mer info i importguiden ute till vänster.

Min 528i Touring
Länk
Vad är det de kollar upp när man får plåtarna?

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Fahrzeugbrief måste vara i ordning.

Mvh

/NP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Fahrzeugbrief måste vara i ordning.

Mvh

/NP
Kollar det fahrzeugbriefet vid beställning av exportskyltar och reg bes. i Sverige?

Kan man ta hem en bil på kärra utan att ha exportskyltar?

Scheckheft
Hej, Fahrzeugbrief är bilens identitetshandling, mao mycket viktigt. Om du ska avregistrera en bil för export i Tyskland måste du ha med Briefet. Vid reg. besiktn. i Sverige ska Briefet visas upp för Bilprovningen. Bilprovningen behåller Briefet, så ta en kopia innan. Utan Fahrzeugbrief ingen reg besiktning.

Visst kan du ta in en bil på släp utan skyltar.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
I Sverige beställer du inte några exportskyltar. Dessa får du köpa i Tyskland.
Detta är gången:
- hitta intressanta objekt härifrån
- åk ner
- välj ut en bil
- om det är i auktoriserad firma - fixar de allt
- om det inte är i auktoriserad firma utan t ex privat får du be säljare om hjälp. Det är nämligen han som måste skriva ut bilen från landet. Allstå den exporteras. I samma kontor får du köpa skyltar för export. Granne med kontoret brukar skylttillverkare hålla till - där köper du även trafikförsäkring.
Personal från kontoret kollar så att allt stämmer, bilens chassinr, ... Du sätter på exportskyltarna och åker hem.
I samband med att du exporterar bilen så får du även bilens identitetshandlingar - Fahrzeugbrief.
Detta är det viktigaste dokumentet!!!
Ingen kommer att kolla dig och du behöver inte anmäla något till någon förän du skall reg.besiktiga bilen. När du gör det så tar sbp ditt Fzbrief och registrerar in bilen. Du får svenska skyltar och en svensk identitet på bilen d v s att du får regbevis från vägverket.

Du kan även köra bilen på släp - då behöver du inte skaffa exportskyltar och försäkring. Men gamla ägaren måste fortfarande avregistrera bilen från landet.

Comprende?

Annars finns det sökfunktion - detta har diskuterats mååååånga gånger.

Lycka till!!!

Mvh

/NP
Jo, men det är svårt att hitta svaren eftersom man får så många träffar. Jag är mycket tacksam för all hjälp!

Men om jag fattat det rätt så kan man exportera en bil till Sverige genom att endast beställa fahrzeugbrief? Och om man bara skriver ut bilen från landet så kollas det på samma ställe som man anmäler att bilen ska ut??

Så om jag åker ner till Tyskland och köper en bil som har fahrzeugbrief så är det bara transportera hem den till Sverige och då är det ingen chans att bilen är stulen el liknande?? DVS den har blivit kollad vid kontrollen där det utfärdas fahrzeugbrief??

Scheckheft
Hej
Alla bilar i Tyskland SKALL ha Fahrzeugbrief. I Fahrzeugbrief finns alla bilens data (chassinr mm) + bilens tidigare ägare. Fahrzeugbrief är en värdehandling och bevaras av bilens ägare på ett säkert ställe. Borttappat Brief innebär mycket problem. Läs mitt inlägg härLänk Bilen görs iordning för export vid ett ställe som heter Zulassungsstelle. Zulassungsstellen kan liknas vid det svenska bilregistret. Se NP:s utmärkta beskrivning. Är allt OK vid Zulassungsstelle kan du lugnt ta bilen till Sverige.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Ok, tack för svaren.

Då åker jag nog ner med kärra för att köpa bil. Och om jag har förstått rätt så tillkommer inga avgifter förutom Zulassungstellet. (pris?) dvs inga skyltar mm

Scheckheft
Hej, administrativa avgifter hos Zulassungsstelle ligger mellan ca 30 och 50 Euro.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Enligt mina kvitto (daterade 3/8)så åker du på att betala följande.
33,30 Euro för export papperna.
35 Euro för två plåtar.

Min 528i Touring
Länk
Men måste man verkligen ha plåtar om man inte ska köra den förrän till sbp i Sverige?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.