|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Nu går det troll i mitt värmepaket... Bil: M535i -87 Problem #1: Kupéfläkten skar ihop. Jag plockade ur den och konstaterade att den var vit till färgen. Jag älgade iväg till skroten för att leta upp en ny fläkt. I en 520 -82 eller -83 hittade jag en fläkt som var rosa(!). Jag visste att fläktarna hade olika färger, men jag chansade (eftersom jag inte visste att de kunde vara rosa) på att denna fläkt skulle fungera i min bil. Efter att ha monterat den upplevde jag åter orkanvindarnas tjusning i kupén och den fantastiska känslan av att ha en imfri bil. Men! Något konstigt är det i alla fall. När fläkten är avslagen, vilket den i princip alltid är, följer den i alla fall med motorns varvtal! Jag förstår det inte. Det är för mig ett mysterium. Varvar man under ungefär 2500 varv hörs och märks den inte, men varvar man mer hör man hur den snurrar på. Fortsätter man att varva, varvar den också! Volvo 240-känslan kommer krypande! Vad beror detta på? Varför? Märkligt är det. Med den gamla fläkten märktes det inte, men det kan ju i och för sig ha berott på att lagrena var så slut att den inte orkade varva av sig själv, av samma anledning som den nya gör det. Förklara för mig, för jag har ingen aning. Problem #2: Bilen stod stilla några veckor i våras. Efter detta har jag bara full värme i defrostern och vid golvet. Då har jag erfarit att det finns tre alternativ: Antingen har själva reglagemekanismen gett upp och hamnat i nödläget, vilket innebär max värme, eller så har den lilla ventilprylen på torpedväggen lagt av. Det tredje alternativet är att termostaten nere vid pedalerna har hängt upp sig. Berätta mer om detta, för detta är okänd mark för mig. Hur avhjälper jag problemet? Vad är troligast? #3: För länge sedan när jag var ute och åkte märkte jag att det kom varmluft ur friskluftsutblåsen. Detta höll på i cirka 30 sekunder och sedan blev det normalt igen. Detta hände igen för en vecka sedan. Återigen ett mysterium, då jag inte har förkovrat mig i värmepaketets slingrande stigar. Led mig rätt, jag vilsekomna, i denna skog av termostater, glykol och spjäll! Jag har sökt på forumet, men inte funnit svar på mina frågor. Tjo! ___ Erst wenn Sie die Bayerische Brutalität hantieren können, sind Sie ein Mann. | |
|
Dina erfarenheter i punkt 2 & 3 låter mycket likt vad som uppstår när värmekranen kärvar, (alltså ventilprylen på torpedväggen). Den är en ytterst enkel konstruktion på E28. I princip en spole och en fjäderbelastad ventilkägla och ett lock med avluftningshål. Ibland är det så enkelt att avluftningshålet är täppt. Lätt att ta isär och göra rent! |
|
|
Mycket tack för svaret! Jag skall genast skruva isär min värmekran och se efter. Det passar ju utmärkt, eftersom jag ändå skall byta kylarvätska. :) ___ Erst wenn Sie die Bayerische Brutalität hantieren können, sind Sie ein Mann. |
|
|
problem två Hadde exakt samma symtom men hade inte tid att kolla upp problemet. så kom jag över en ny stereo som jag installerade. efter det inga bekymmer. Låter som en saga men det är sant. Jag tror det beror på att jag kopplade ur batteriet. Hade det urkopplat en timme ungefär. Värt att prova frågade en bmw verkstad, dom ryckte på axlarna och skrattade och tyckte att alla vägar bar till Rom. lycka till |
|
|
jimcar-9: När jag har haft bort batterikabeln förut och sedan satt dit den igen, har jag hört ett surrande ljud från motorutrymmet. Senaste gången jag tog bort och satte dit kabeln tror jag dock _inte_ att jag hörde det (och efter detta har problemen uppstått). Alltså: Nu byter jag kylarvätska och plockar samtidigt isär min värmekran. Då jag gör detta tar jag också bort batterikabeln. Sedan får vi se vad som händer, förhoppningsvis fungerar det! :) ___ Erst wenn Sie die Bayerische Brutalität hantieren können, sind Sie ein Mann. |
|
|
bra att veta lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.