AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.365

Z3 för racebruk.

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hej!

Nuvarande projekt kommer att avslutas snart (annat märke) och det är dax för något nytt att ta tag i.

BMW är ett område som jag tyvärr inte har sonderat i någon större omfattning tills nyligen.
Tillika är jag då inte en BMW "kalenderbitare".
Detta gör att jag behöver lite hjälp på traven av er som kan lite om modellen Z3 och vad som skett under årens lopp.

Tänker importera (eller på annat sätt) skaffa en billig z3 att börja bygga på.
Priset skall helst ligga runt Billigt, eller under, eftersom bilen ändå kommer strippas, och motorn kommer ersättas av en redan befintlig tillsammans med sprut och bränslesystem. (bakaxel och låda antar jag också kommer att bytas beroende på vilken modell det blir, och om det håller!? Det är här ni får hjälpa mig)

Vill helst ha en coupé för att få vridstyvheten och möjligheten att bygga en bur.
Dock är en roadster tänkbar.

Över till frågorna.

Vad bör jag se upp med, finns det några självklara "no no´s"?

Finns det tex klenare delar i de billigare varianterna som inte är enkelt utbytbara?

Vilka lådor och bakaxlar finns som tänkbara för lite smisk? (motor ~650hk och ~600NM)

Övriga chassidelar, hur är bilarna bestyckade?

Priser på beggade tänkbara bakaxlar och lådor, även andra lämpliga delas priser som tillhör chassi, coilovers od?

Övrigt?

mvh/
Niklas
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Det rullar ju en Z3:a i racetrim, men det känner du säkert redan till...

Lite inspiration bara:
Länk
Länk
Länk

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Klart du ska bygga racebil av Z3 Coupé!

Det rullar en M Coupé i SLC idag. Jag väntar själv ivrigt på att få besöka honom och disskutera aerodynamik för Coupén m.m m.m.

Bakvagnen på Z3 är känslig och käkar bussningar som ingen annan. Gammal bakvagn men den är väldigt enkelt uppbyggd och går relativt "enkelt" att bygga om till fyrlänk.

Z3M är den enda Z3 som har en riktigt lamelldiff så det är den modellen du vill ha isf. Men eftersom du ska byta allt i bilen skulle jag ta in en riktigt billig 2.8 Coupé och sen köpa en diff som du själv vet är bra. Du kan få en Coupé med många mil och konstig utrustning för kanske 130-140?! Köper du en som är lite lätt smälld kommer du undan under 100'

När det gäller chassi/coilovers till Z3 så har jag forskat/provat en hel del i detta och du får gärna maila mig privat så jag slipper skriva en doktorsavhandling på forumet ;)
Vi har gjort om kränghämmare helt efter egna ideér med uniballs, uretanbussningar m.m. Jag har lite bilder jag kan maila dig osv.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag kanske är lite ute och reser, men varför annvända z3ans bakvagn? Är det inte bättre att isf annvända en sk e30 dtm bakvagn?
Zodiaken; precis sådana doktors avhandlinga vill vi (jag) läsa här på forumet!
Z3ans bakvagn är väldigt lik E30 om inte exakt så det är lika enkelt att bygga om Z3an till DTM Spec som en från E30.

Jag har lite ont om tid för doktorsavhandlingar men jag ska sätta mig och skriva senare så ska jag posta det här.

/Per
Tror att det kan bli svårt att få en Coupe för dessa pengar. Den tillkom först på hösten 1998 men det finns få ex i Europa som är äldre än 1999. Ofta har dem gått relativt lite. Jag har inte sett någon som har mer än 10000 på mätaren.
i Sverige ska du räkna med 180000-200000 för en 2.8 av den årsmodellen. I Tyskland kan priset ligga på 25000 mindre men inte nödvändigviss så mycket.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hej!

Tack för alla svar. Zodiaken återkommer till dig via mail.

Har nu fått tag på en gammal arbetskamrat som hade en coupé ståendes i garage till ingen nytta och vill sälja!

Detta kan gå snabbare än väntat.
Lutar åt impulsköp med en gång.

Växellådan i 2.8an är den stryktålig?
Lådan är tålig på 2.8an men frågan är hur tålig, vad är det för motor du ska ha i och vad ligger effekt/vrid på?

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hej!

Vill inte riktigt avslöjja vad för helgerån jag tänker utföra men ~650hk/~600Nm är motorn på. (skriver i mailet senare vad det handlar om)
Kan säga så mycket att, en lågvarvig diesel rör det sig inte om ;)
Vilket reglemente ska bilen byggas efter?
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hej!

Bilen kommer byggas för det höga nöjjets skull. M.a.o banträffar och ev. lite strippkörning om jag blir tvingad ;)

Tex bur kommer antagligen att vara av "rullbåge typ" fast med 6 alt 8 infästningspunkter för att stabilisera upp karossen. Där 8pt varianten även innefattar förlängning fram längs a-stolparna.

De nya reglementsenliga rallyburarna är på tok för "överarbetade" för mitt ändamål.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Bilen är köpt!
2.8l coupé -99 blev det.
Fin bil!! men satan vad den understyr, saknar en riktig motor som kan driva ut bakhjulen!

Som tur är finns det bot på detta lilla problem ;)
Nu väntar vi på regelbundna reportage om vad som är på gång i konvertionen från 193 bhp till 650 bhp i din nya Coupe. Snåla inte med bilder ;-)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Åhh.....

Nu får jag ju press på mig. :)
Denna karamell kommer att starta så fort jag skaffat ett lämpligt garage eftersom jag, med mina tre andra bilar (3st skrot en bra) , svetsutrymme och motorbyggnadsplats ockuperat allt tillgängligt utrymme.

Kika här www.picturecd.com (skriv "npengineering" i "search member collection") så kan du se motorn som sitter i bromsbänken just nu.
Om det blir den eller en annan liknande beror på hur jag gör med min 9-3´a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.