AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
769

problem med registrering

Roffew
hej köpte en bil av bilhandlare i hamburg han importerar en del från österike vid reggbesiktningen visade sig det att typintyget jag fåttmed inte räckte jag måste styrka att bilen haft österikiska
plåtar det står på typintyget vilka tidigare ägare varit men det
räcker tydligen inte för bilprovningen går det att få tag regbeviset bilen har senast varit reggad 030415 i österike var inga problem ityskland att få ut gula skyltar
Vänta lite nu...

Vadå går inte. Eu godgännd = Sverigegodkännd ,såenkel är regeln. Allt annat är handelshinder. (fri rörlighet etc...) Har du inget gamalt regpapper ? Vad fick du egentligen av handlaren ?? Typintyg säger väl inget om bilens historia ? Har bilen ngn gång varit reggad i Tysk ? I annatfallskall du ha det Österikiska regpappret...

Utveckla...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är väl registreringshandlingen som saknas?

Otto von Diesel: Vad betyder orden "Eu-godkänd" och "Sverige-godkänd"?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Det är en grundprincip: är bilen reggad i ett eu land skall den i princip vara godkännd för Sverige för motsvarande bruk... (i princip, har sett undantag) Det var när dessa regler kom i kraft någon gång 95-96 det blev Svenssons semester business att importera bilar. Marknaden dumpades och mätare började skruvas för att hålla avansen uppe.. Självklart skruvades det innan å men mer på samma nivå som det allitd gjorts, på alla marknader. Att ha import restriktioner står i strid med de fyra grundstenarna innom eu vilket gjort det mkt enkelt att föra kapitalvaror som bilar över gränser, så har det inte allid varit.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Att bilen är reggad i ett annat EU land betyder mig veterligen precis inget.
Det är bara till att kika på alla fina tyska bilar som aldrig kommer få bo i sverige.
Hartge´s bilar tillexempel, tillåtna i tyskland men inte i sverige.
Nyligen såg jag en kompressormatad e46a som kom från tyskland, TÜV godkännd och allt, jag är rätt säker på att den inte kommer bli godkänd i sverige.
Det finns säkert en mängd fler bilar som rullar i tyskland som aldrig kommer få rulla här.

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Min 528i Touring
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den principen känner jag inte alls till, och det borde jag göra. För att en bil ska få registreras i Sverige måste den uppfylla de svenska kraven, som inte alltid är desamma som t.ex. de tyska kraven...

Jeppe

Tror att Otto, Tsaros och Jesper har rätt,

alla bilar ska i princip gå att registrera om de är sålda inom ett EUland, dock godkänner inte den svenska bilprovningen t ex från andra EUländer godkända modifieringar(TÜV t ex).

Vad som godkänns och inte har blivit allt mer liberalt, det återstår väl nästan endast modifierade bilar nu som jag fattat det? Eller?

/Simon
Japp, ombyggda bilar ex, hartge är inte alla godkända, jag skrev "i prinncip alla" inte alla, det finns undantag. (har hört att kravet skall vara att bilen sålts ny inom EG.) nuvarande EU, kan ha fel på detta.. Detta exkluderar alla "gamla" trimmade bilar samt alla varianter som gått till tex USA o andra suspekta länder..

Jesperade: Tyskland är inte samma sak som EU. De svenska kraven får inte skilja, till det sämre mot de krav som EU ställer upp annat än via dispens som jag inte tror att Sverige har. Mao Sverige får inte ha hårdare krav än övriga EU länder. Att nu Tyskand har mjukare ger inte vid handen att denna bil per automatik blir Sverige godkännd. Eu krav skall vara samma som Sverige krav. INTE Tyskgodkännd är Sverigegodkännd som du påstår.. (att jag påstår) Så förklara nu varför du bordekänna till regeln och inte gör det ;-)

R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För att jag jobbar dagligen med att registreringsbesikta bilar. Det systemet du talar om håller på att utarbetas. När detta är klart kommer ingen registreringsbesiktning att behövas över huvud taget. Allt som krävs då är att fordonsdata förs in i det svenska registret. Men där är vi inte än...

Jeppe

Jesperado,

när kommer vi dit tror du? Låter toppen för oss bilköpare! Ingår även modifierade bilar då?

/Simon
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är nog ganska många år till. Hur reglerna ska se ut är naturligtvis inte färdigt än, men generellt gäller det standardbilar.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.