AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.498

Problem med kylsystem e34

Hejsan, ja bytte motor i min 535 nu i helgen, allt gick som smort tills ja startade den, det blir ett väldigt tryck i kylslangen som går från termostathuset till kylaren o alla andra däromkring, o sen kokar motorn efter ett tag, får ingen väme i kupèn o alla andra kylslangar är kalla. Vatten pumpen tog ja från min gammla motor å den har fungerat förut. Är det bara jag som misslyckats med luftningen eller va tror ni???

Snart med ny motor ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det verkar så tycker jag på det du beskriver, termostaten öppnar inte pga det finns en luftficka där och då får ett högt tryck på övre slangen det tyder på att termostaten hindrar flödet.
Fyll den undre slangen med kylarvatten så mycket du kan innan du skruvar fast den på termostathuset. och som vanligt fullt öppna värmekranar och fläkten på lite grann.
det är besvärligt. någon liten vägledning här kanske.
Länk
det finns massor med inlägg just om detta då BMW överlag är väldigt knepiga att lufta. Hoppas bara att den nya motorn inte har nått skräp i nån kanal som stoppar flödet.

///MVH Hasso
Länk

Gör som Hasso säger, fyll alla slangar innan du monterar högsta änden så du får i max med vatten.
Se sedan till att du har bilen i KRAFTIG uppförsbacke eller ordentligt upphissad fram så ska det lösa sig.

Jag hade exakt samma problem som du när jag hjälpte en kompis i somras.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
oki, tack för det Hasso o Micke, ja ska ut o testa nu igen, med ny vattenpump o ny termostat, lika bra o byta så vet man va man har. Det ja tycker ä märkligt är att alla ja pratat med säger att det ska va svårt som f**n o lufta detta rätt, men killen på BMW verkstaden som ja köpte grejer av idag sa att det ä inga problem, bara o slå på vatten o öppna luftskruven lite o sen ä det klart. jo ja märkte det sa ja bara då o gick.... Tur att ni riktigt kunniga finns, tack för allt.

Snart med ny motor ;)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Öppna både luftskruven och 17(?)-bulten på andra sidan termostaten. Fyll sen på vatten tills det flödar vatten från båda så att du får ut luften på båda sidor om termostaten.

Stäng båda, kör motorn varm tills termostaten öppnar...sen kan du släppa ut ev. kvarvarande luft med luftskruven (i uppförsbacke)
aaahh, CRAP!! inget vill funka, nån som vill köpa?? den känns billig just nu.....

Snart med ny motor ;)
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Är det nån som provat att köra motorn utan termostat en stund och sedan montera termostaten, nån skillnad?
FAF
det har ja funderat på också, gjejen är bara den att när du ska få dit termostaten så rinner det ju ut x antal liter kylvätska. En annan sak ja funderat på är detta med att stå i uppförsbacke, detta tycker jag verkar bakvänt eftersom jag har expansionskärlet och därmed påfyllningen på torpedväggen, då blir ju det lägsta punkten i kylsystemet?? Min logik säger mig att det borde funka bättre isåfall att stå i nedförsbacke så ja får påfyllningen som högsta punkt, har inte hunnit testa än dock.

Snart med ny motor ;)
kn
310
knudi
535i -92
kasken självklart prova neråt me nosen på bilen verkar ju mer logiskt på 535 eftersom exp kärlet e på torpedväggen.

200km/h-50km/h på 1s
Länk
Jag ber om ursäkt för fel info.
Jag trodde att alla sexor hade expantionskärlet i fronten och att det bara var åttorna som hade det vid torpedväggen.
SORRY.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Det är ok Micke, jag är tacksam för ditt försök att hjälpa mig, alla har vi fel iblamd. Nu till mitt nästa bekymmer, fick ut luften idag o har kört med bilen hela dan, men ja har ett konstigt läte innanför instrument panelen, det ja kan beskriva det bäst som är att det låter som högtalar brus, man hör det tydligast om man sticker ner huvet vid passagerar fötterna. Ljudet försvinner helt när man belastar motorn dvs när man accar, men när man bara håller jämn gas eller släpper gasen helt så kommer ljudet igen. Detta kom efter motorbytet, har inte låtit så här innan. Nån som vet vad det är??

Snart med ny motor ;)
Hur luftade du din 535a? Har själv problem med varmgång på min och expansionskärlet vid torpedväggen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.