|
|
|
|---|---|
Gädda |
Nu har jag haft min 325 ix (e-30) 89’a touring i ett år och bilen har varit helt problemfri tills nu ,, Den har börjat att surpla i sej stora mängder med bensin ca: 2,5-3,1 liter per mil ,men då har det varit en hel del kallkörning fast ändå lugn körning. På landsvägskörning vill den ha ca: 1,4 liter per mil. Bilen startar lätt och går bra , läcker inte bensin, Enda felet på själva motorn kanske är att den kan hackar till lite grann ibland på tomgång .Jag har bytt tändstift ,luftfilter, kollat luft-tryck på däck m,m Andra bilar jag haft som Volvo 740, Audi coupe quattro ,Saab 16v turbo har haft en förbrukning på ca; 1,1-1,4 liter per mil kall-körning och lätt under litern på landsvägskörning. Kan även tillägga att jag har en Willys med V8 och stora hjul (40’’) som drar 1,4 liter per mil landsväg och 2 liter kallkörning. Något måste vara fel på motorn eller ?,,, vet någon vänlig själ vad ? Jag vill inte stöda OPEC mera ! |
|
det behöver ju inte vara ngt fel på själva motorn, utan kan ju snarare vara fel på en givare till insprutningen som gör att motorn går fett....det kan inte vara så att du har läckage på avgassystemet före lambdasonden? då läcker luft in och lambdan tror att motorn går snålt och säger till styrboxen att fetta på med bränsle för att jämna ut den snåla blandningen... annars kan det kanske vara termotidskontakten som är sönder (sitter vid kylvätskans tempgivare på termostathuset) den har till uppgift att sköta tillsatsbränslet vid kallstarter...om den är sönder så kan det vara så att insprutningen tror att motorn är kall hela tiden och då sprutar det in extra bränsle, fast det borde ju bara vara vid starten och inte hela tiden... en sliten kallstartsinjektor? som sprutar in bensin hela tiden kanske... men om den drar så mycket som uppemot 3 liter milen så borde det väl föreligga risk för att motorn blir rätt så sur? låter som att den går väldigt fett... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Har haft förbrukning på 2,8 liter/mil på min iX. Problemet var att mitt tanklock ej har ett fungerande lås. Annars så ligger jag stadigt på 1,35-1,5. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Gädda |
Jag fick mail från en person som verkade kunna en del ,och han skrev att man kunde få fukt i någon slags kontakt brevid start-motorn som i sin tur kunde orsaka att det blev fel i data-boxen till insprutet ,Mailet från denna person råkade jag tyvärr slänga i samband med att jag tömde massa skräpmail. Jag får nog ta en ordentlig koll på bilen till helgen. |
|
Gädda: Din katalysator kan nog riskera att haverera om den går så fett, lämna in den på BMW eller firma som kan felsöka enbart först, fråga sen om kostnadsförslag, fast du kan ju testa med motortvättssprej (CRC) först och blåsa rent med tryckluft efteråt (inget vatten!!)... |
|
| Du har nog ingen kallstartsinjektor eller tremotidskontakt på din bil eftersom alla 89:or mig veterligen har Motronic 1.3. Precis som föregående talare säger så åldras din katalysator väldigt snabbt om den tvingas ta emot en massa icke förbränd bränsle/luft blandning. Åk till en verkstad och få felkoderna utlästa så slipper du fanla i mörker när du felsöker, det brukar kosta kaffepengar att få felen i styrenheten utlästa. Troliga felkällor skulle kunna vara lambdasond eller att en injektor har hängt sig. Ta ut stiften ett efter ett och se efter om den går lika fett på alla burkar eller om det bara gäller någon/några. Lycka till! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.