|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Det här blir egentligen fortsättningen på en tråd jag haft inne om min bil, som har blivit otroligt slö när den blir varm. Har nu provkört igen, med kall motor och nu har jag nog konstaterat mer närmare vad felet sitter i. Det MÅSTE vara en tempgivare. Men inte den som visar tempen på mätaren i bilen, om det inte är en multitempgivare med fler funktioner, och en är paj.... Åkte nu idag igen, med kall motor. Går kanonbra då! Helt super, utan fel.... Temperaturen ökar stadigt, och stannar efter ca 5 minuter, på normal temp på mätaren. Åker jag nu ytterligare nån minut, så helt plötsligt utan förvarning, så storknar bilen, och går lika kasst igen. Helt orkeslös, och slö. Verkar precis som att nån givare säger till systemet, att NU är det rätt temp, och då kraschar nånting i systemet, och bilen går kasst! Vad finns det för temp givare på motorn? Nu vill jag veta av nån som vet, och var dom sitter, och helst vad dom är till.... Alltså, var sitter tempgivarna, och vad är dom till, på 528-motorn? 523 har säkert lika..... Nån som vet? Måste jag åka några mil, och betala BMW för en felminneskoll? mvh/ Tommy | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mors Tommy du har en del läsbart i posten. ///MVH Hasso Länk |
|
Tjena.... Jag är inte speciellt förvånad, att du alltid lyckats ge mig dom klokaste tipsen, och svaren Hasso.... Tack så väldigt mycket. Nu har jag lite att begrunda innan jag somnar.... Kanske inte löser sig utan att kolla felminnet ändå, men nu kan jag ju avgöra om jag fixar att byta givaren själv. Det gör jag förmodligen. Känns som jag meckat isär halva bilen snart. Jaja, man lär sig ju nåt, och sparar lite pengar på att göra det själv... Tack tack på förhand. Hör av mig om resultatet! mvh/ Tommy |
|
|
Har läst lite mer av det du skickat över nu... Vad jag förstår, så sitter det en givare, i närhet av luftmassegivaren. Dessutom sitter en till givare, i "Intake Manifold", insugsröret alltså...? Dessutom sitter en givare, i toppen, som antagligen känner motortempen där. Det har visst två funktioner. Den ena är att ge signal till tempmätaren i bilen, vad jag kan förstå. (det verkar ju fungera för mig). Den andra funktionen den har, är att ge styrenheten signaler på hur varm motorn är. Om den här givaren går sönder, så går bilen in på ett nödprogram, och lampan Check Engine tänds. Den tänds inte för mig, men däremot kan jag tänka mig att det kanske är ett nödprogram bilen går på. Inte alls omöjligt..... Men jag har en fundering till. Borde det inte finnas en givare som känner oljetemperaturen? Det kanske det inte gör, men jag undrar iallafall. Nåja, om det inte finns nån sån, så tror jag stenhårt på tempgivaren i topplocket. Skulle det vara givarna som känner insugsluften, så borde det väl märkas lite när bilen är kall... Eller åtminstone när den börjar bli ljummen..... Nu är det ju så att den helt plötsligt, börjar gå skitkasst, strax efter att motortempen gått upp på normal.... Tror nu stenhårt på tempgivaren i toppen. Önskar jag hade en beg att prova med, så jag slipper åka till BMW och köra felminne, och eventuellt beställa en ny.... :-( Nån som vet om det finns nån oljetemp-givare också? mvh/ |
|
|
Jag tror att det är en tändspole! Mvh, Steaman |
|
|
Möjligt att du har rätt Steaman, men jag hoppas inte på det.... Det låter lite skumt, att den liksom "väntar" till exakt det läge när motorn nått "norm-temp", tills den börjar strula.... Dessutom går den faktiskt lugnt och fint nu på tomgång, bara det att det är otroligt slö, och ovillig.... Rycker även litegrann, om man försöker ligga på konstant varvtal, runt 2500 rpm... Men går på alla sex burkar vad jag kan höra.... Dock med en lite annorlunda ljudkaraktär tycker jag nog.... Slött inte lika vasst ljud som man är van vid när man skickar ner pellen mot golvet.... Näh, tveksam till tändspole. Går lite föör bra när den är kall. Går exakt som vanligt, och det kändes en markant gräns när motorn blev varm. Hostade till, och började gå kasst... Oljetempgivare, finns nån? Tjatar lite.... :-) |
|
|
Har du kopplat ur massmätaren o provkört ?? om inte gör det.. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej det finns ingen oljetemp, bara tryckgivare och nivåsensor. Har du "nollat" minnet i elektroniken för att se om det blir nån skillnad. Lossa bägge batterikablarna och lägg ihop dom en kortare stund. Steamans ide är kanske inte så dum, har du kollat så du inte har olja runt nån spole som börjar trilskas när det blir varmt, iofs är är ren olja inte ledande, kolla även stiften, dom kan gå sönder eller bli defakta. Stiftens utseende är ju också en bra indikator på hur förbränningen är, och om alla cylindrar går OK. ///MVH Hasso Länk |
|
Luftmassemätaren kan väl ge lite konstiga ryck och göra att bilen är väldigt slö. Jag tror inte att du kan utesluta den givaren... Lycka till! Mvh /NP |
|
|
Mitt tips från förra tråden är fortfarande värt att prova. Alltså demontera/montera ALLA givarkontakter ett antal gånger, säg 10. Problemet med dessa givare är att det är signalnivå, de är m.a.o känsliga för oxidbeläggning. Kan naturligtvis inte lova att det fungerar men det har funkat i SAMTLIGA fall jag haft liknande symptom. mvh MW-Guru |
|
|
Har kört utan luftmassegivare, med samma reslutat.... Även "nollat" datorn med batteri-varianten... Ska åka över till BMW nu om en stund, så skulle dom kolla felminne, och kolla om dom kan hitta felet på det viset.... Väldigt hjälpsamma i Avesta. Hade fullt upp, men han tyckte jag skulle komma dit tills dom stänger, så fixar dom det då.... Bra kundbemötande tycker jag! Är lite skeptisk till glappkontakt, av den anledningen att det blir alltid exakt när motorn kommer upp i normaltemp.... Men men.... Om en timme vet jag, förhoppningsvis.... Hör av mig om resultat.... mvh/ Tommy |
|
|
Tjing! Då var det konstaterat! Vevaxelgivaren gav felsignal. Felet hade uppstått 8 gånger, och det är väl så många gånger jag kallstartat motorn, så sen när det blir fel, när den blir varm, tydligen, så registreras felet... Givaren gav ingen signal då, när vi kollade felminnet. Går in på nödprogram, och därför upplever jag bilen att gå kasst. Kommer hem en ny på fredag, 750 kronor... Byter väl den i helgen, och hoppas på frid och fröjd igen.... Så, äntligen klarhet i det här.... Tack för alla försök till hjälp!!! Mvh/ Tommy |
|
Då har du bytt både kam och vevaxelgivare snart. Det är väl dags att köpa på sig en av vara och lägga i bilen som reserv snart. inte så kul om det händer på en långresa tex. Nu vet man ju felbilden på bägge. ///MVH Hasso Länk |
|
Japp, har nu bytt båda snart då.... Dom är visst av samma typ. Dom byts inte så ofta, men det händer sa han på BMW.... Dom tidigare modellerna, innan -96, dör visst helt och hållet när vevaxelgivaren går sönder. På -96 och framåt så fixar visst styrenheten ett nödprogram genom att behandla signalerna från kamlägesgivaren, så man iallafall inte blir stående, med en helt död bil.... Blir nog bra nu när jag får byta den här.... mvh/ Tommy |
|
|
Hej Kort fråga, vart sitter dessa? Vevaxelgivare resp. kamgivare. Mvh / Wall |
|
Kamgivaren sitter på vänster sida på toppen i framkant vid oljefiltret ungefär. Vevaxelgivaren sitter på bröstkåpan och läser av från en kuggkrans som är monterad på vevaxeln "innanför remmarna" ///MVH Hasso Länk |
|
Så var det fixat. Tog inte så lång stund att byta givaren. Krävdes lite fingerfärdighet, och ett par inte allför grova armar, för att få in handen under insuget där kontakerna sitter, (både till kamlägesgivaren, och vevaxelgivaren). Funkar nu helt klockrent, såväl varm som kall.... Kostade mig 1025 kronor. 755 för givaren, och lite slantar för felsökning och koll av felminne.... Tack för all hjälp... mvh/ Tommy |
|
|
Verkar som jag fått nåt liknande problem, Har hänt 3 ggr på en månad att bilen blir seg och kraftlös, senast idag. Fast sen har den gått normalt igen. Jag har bokat tid på BMW i morrn för en felsökning, 470 kr skulle de ha för det, låter som Tommy Power kom billigt undan med sin felsökning. Om nu bilen går normalt imorrn igen, kan de ändå se om det varit nåt fel, alltså lagras felen? MVH Hasse |
|
Felen ska normalt vara lagrade i minnet. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja, felen lagras, efter varje gång dom inträffar så det är inget problem att hitta fel via diagnosprogrammmet för dom. Det finns ju egentligen inget annat alternativ att göra. Du kan ju inte chansa på att byta en givare, utan att veta om felet är där... Du får väl sen ta ställning till om du ska låta verkstan göra bytet också, eller om dom bara ska få konstatera fel.... I mitt fall var det ju nu givarna som känner av kammarnas positioner. Sitter två stycken. Den ena gick först, och sen ett år senare gick den andra. Tråkigt! :-( Lycka till. mvh/ Tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.