AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.775

Info om BMW:s STCC bil?

Sida 2 av 2
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Nu kommer mina teorier om 2-dörrars vs 4-dörrars och vridstyvhet.

Jag är fast övertygad om att en 2d är starkare än en 4d. Men som så många gånger förr kan jag ha fel. Det lär väl komma någon som skriver mig till rätta...

Att b-stolpen på en 4d tillsammans med en dörr som bara sitter fast i ett lås och två gångjärn skulle vara starkare än en 2d:s b-stolpe och den täckande karossdelen bakom finner jag för otroligt. Detta oavsett fönsterbåge eller ej.
Varför skulle annars i princip varje chans att bygga en tävlingsbil göras på en 2-dörrars? Anledningen till 4 dörrar i både det gamla och det nya stcc-reglementet är just att det är regler.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
ant
Men en coupe har ingen b-stolpe. En E30 med två dörrar kvalar inte in som en äkta coupe.
E36 coupe och E46 coupe har mig veterligen ingen b-stolpe.

========
Min bil: Länk
ant
Med några eftertankar och faktabaserad hjälp från annat håll så kommer jag på att det bör rimligtvis finnas en b-stolpe i E36 och E46 coupe.
Bältets fästpunkt sitter antagligen i stolpen.
Jag ber om ursäkt för min utsvävning utan att ha riktig koll.

Jag vet dock att jag läst att coupen ska vara förstärkt för att uppnå samma vridstyvhet som sedan-karossen. Det skulle vara 180 kg förstärkning det handlade om om jag inte missminner mig.
Om detta stämmer vet jag dock inte.

========
ant
Hittade en tråd som tar upp ämnet.
Länk

Om man blev någon klokare är en annan sak..

Någon som kan ge riktig fakta, svart på vitt?

========
je
20
jens.molin@pluspeople.se
525 touring-02 M-sport
Enligt BMW Sveriges hemsida väger sedanmodellen och coupen av 320i (E 46) exakt lika mycket. Det står dock (givetvis) inget om vridstyvhet. En teori skulle kunna vara att två extra dörrar rimligtvis borde väga mer, och anledningen till att de väger lika mkt är de extra förstärkningarna i coupén. Det kan också vara så att de "slängt på" lite extra vikt i coupén för att uppnå 50-50 viktfördelning.

jensa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.