AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.777

Info om BMW:s STCC bil?

Sida 1 av 2
Grusse
Skulle vilja ha lite fakta om bilen, är mest ute efter vad dom har för utväxlingar mm. Är det svårt att få tag på race delar till E46?
ch
212
chris
330 coupé -02
Kanske lite off, men jag har alltid undrat över varför man inte kör med coupén?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Coupén är tyngre och mindre vridstyv. Lätt som en plätt :)

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Varför skulle coupen vara mindre vrid styv?Beror det inte på att det var sådant reglemente förut som krävde minst fyrdörrars kaross?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Coupémodeller är i regel mindre vridstyva, delvis beroende på avsaknad av dörr-ramar.

Mvh,
Kalle

____
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Kanske inte är till någon större hjälp men jag har för mig att det står lite fakta om BMW:s STCCbilar i en inte allt för gammal svenskmotortidning, inte säker på vilken AMS, TV eller Bilsport iaf.

Kalle:

Jag har lärt mig att coupémodellerna alltid har varit mer vridstyva än sedanmodellerna. Har man färre dörrar har man ju mer "plåtyta" som kan styva upp bilen. Sedan har vi det med vikten, en coupé väger lika mycket som en sedan varken mer eller mindre.

Mvh,
Tryggve - BMW CS #05162

Min bil: Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Tryggvesson,

Jag har blivit lärd den exakta motsatsen till vad du skriver. En coupé är mindre vridstyv som grundkonstruktion. Därför måste den förstärkas på diverse sätt=blir tyngre. Plåten är knappast den styvaste delen på en bil?

Utveckla gärna dina teorier lite och förklara varför jag har fel. Jag vill ju inte sprida osanningar :)

Mvh,
Kalle

____
Hursomhelst så säger reglementet 4 dörrar.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vilken motor är en e46 supertourings motor baserad på?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Greenberg,

Hur kommer det sig att både Peugeot och Opel kör med 2-dörrarsbilar då?

2002tii´s resonemang om att det FÖRUT endast tilläts 4-dörrars köper jag däremot. Kanske gäller fortfarande i ETCC?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
För den som vill kan ni titta på reglementet här
Länk
Lita allmän info ang etcc bilarna finns här Länk
En orsak för att dom kör med 4 dörrars är att dom inte har klassat in cupen. I den äldre e36 chassit så hade 4dörrars bilen bättre vridstyvhet samt lägre luftmotstånd. Troligen lika med den nyare e46an.
Dom här bilarna är i grund och botten rena standard bilar, reglementet är tufft och lämnar inte mycket till teamens fantasi..och desutom så kostar det mer med det nya reglementet än vad det friare äldre kostade. Och därmed totalt misslyckat reglemente.

Vad här någon som såg Larinis/Alfas framfart på Anderstorp i helgen. Det var utklassning!!!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Gusse alla delarna finns att köpa från fabrik...från chassi till vad du nu letar efter. Har hört att en e46 kaross ligger på 110k..hmmm man skulle köpt en tom kaross från fabriken i stället ;-)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nu var man ute och reste, men stcc reglimente och övrigt hittar man här Länk annars är reglementen likvärdiga, med få undantag.
Grusse
Pelle, var mest intresserad av en bakaxelklump med hög utväxling. Finns 4,44:1 till e36 compact:en men skulle helst haft en starkare klump än den. Tips på vad man kan plocka för klump?
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Motorn är väl baserad på 2 liters sexan tror jag.

Kalle:

Jag sa inte att du hade fel, jag berättade bara vad jag har hört och läst angående detta. Det där med plåten så menade jag att man har ju bara två dörrar på en coupé och fyra på en sedan, dörrar gör väl inte en kaross stabilare. Kanske ett dåligt exempel men, har man en stålplatta och borrar ett hål mitt i den så klarar den ju inte av lika mycket belastning borrar men ännu fler hål = klarar av ännu mindre belastning osv.

Du får ursäkta men jag har lite svårt att förklara vad jag menar :-), hoppas du förstår mitt resonemang. Men en sak förstår jag inte alls varför en coupé är mindre styv som grundkonstruktion. Ex. E30 M3 sägs vara 300% styvare i karossen är övriga E30modeller, jag tycker det låte lite mycket med det är vad jag har läst, men den är ju mycket styvare i karossen än övriga E30 iaf.

Om det nu hade varit så som du tror hade väl BMW byggt en 4-dörrars M3 E30 från början efter som en 4-dörrars är starkare enligt din teori, den var ju ändå tänk som banbil. Bara lite funderingar, jag påstår inte att jag har rätt om allt detta. Vi blev lite off-topic här Kalle :) men det är ju till för diskutioner...

Mvh,
Tryggve - BMW CS #05162

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Tryggvesson,

Jag är absolut med på ditt resonemang, men jag tror att du hängt upp dig på E30:an lite och håller inte med dig överallt :). E30 har ju som bekant dörr-ramar även i 2-dörrars-utförande. Därför torde 2-dörrars E30 vara mest vridstyv. Dock så räknas den inte som coupé, bland annat pga dörr-ramarna. Att M3:an är 300% styvare tvivlar jag inte alls på, men det beror nog på diverse förstärkningar i strukturen, stag och liknande.

Kul diskussion för övrigt, kanske kan någon expert i ämnet komma och läxa upp oss? :)

Mvh,
Kalle

____
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Grusse, vilken knuta ska det vara till. Vilken utväxlingär du ute efter? Jag vet att det kan vara lite halvsvårt med dom utväxlingarna! Kanske någon som har grupp N katalogen kan kolla upp det?
ant
Kalle och Tryggvesson: Jag ska inte läxa upp er, men en 4 dörrars kaross har som bekant en b-stolpe. Denna borde rimligen göra sitt till för vridstyvheten.
Dessutom väger en E36 coupe cirka 180 kg mer än sedan karossen. Detta är siffror jag tar ur mitt huvud, men jag är ganska säker på att jag läst just denna siffra någonstans.
Anledningen till den ökade vikten beror på den uppstagning som krävs för att uppnå samma vridstyhet på coupen.

Hoppas det löste något iaf.

Jag ser nu att Kalle varit inne på detta spår..
Men jag postar mitt inlägg ändå..

========
Deliq
> Pelle P
Jag var i Anderstorp och såg hur Colciago bara blåste ifrån allihopa i första heatet, och hur Larini sedan i det andra körde ikapp och förbi Priaulx som om han hade handbromsen i ;-)

Det var bara i slutet av kvalet som det var riktigt spännande en liten stund...

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Opeln kommer väl från dtcc eller vad danskarna kallar sin serie. Det kan förklara de 2 dörrarna
Grusse
Pelle Persson, Är ute efter en klump med utväxling från 4,27:1 - 5,28:1. Såg en M3 e30 motorsport klump med 5,28:1 & 75% diff, men säljaren har inte svarat på mitt mail så den är troligen såld redan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.