AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.353

Var hittar jag billig Castrol SLX?

ka
11
karha096
520i Touring -92
Jag vill gärna köra min BMW 520i Touring -92 på den rekommenderade oljan Castrol SLX (0W-30), men den är så jämrans dyr (158:-/liter på BMW). Någon som vet var jag kan hitta den billiagre?
Mattan
Billigare kan du nog inte hitta den utan speciella kontakter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns mängder av motoroljor som är godkända av BMW!
Man behöver inte välja Castrol bara för att BMW säljer den oljan.

Här finns det lite att välja på:
Länk

Titta på en olja i följande ordning:
* BMW-godkänd? (longlife -99, longlife -01 eller special oil)
* ACEA-klassning (välj en ACEA A3-klassad olja)
* API-klassning (välj API SJ eller ännu bättre API SL)
* SAE-klassning (välj helst inte en olja som har högre kallviskositet än 5W och inte en olja som har lägre varmviskositet än 30 (till lite äldre och/eller slitna motorer bör man undvika lägre varmviskositet än 40))
* Pris (välj den billigaste)
* Märke (vid samma pris kan man välja det märke man tycker har bäst reklam eller snyggast flaska eller liknande)

I ditt fall skulle jag nog välja en helsyntetisk olja med följande klassningar:
BMW longlife (även om inte din motor behöver den klassningen) eller BMW specialoil
ACEA A3
API SJ eller SL
SAE 0W40, 5W40 eller 5W50

Det brukar alltid finnas någon försäljare av motorolja som har kampanj på kvalitetsolja. Kolla runt på biltillbehörsfirmor (t ex Mekonomen, autoexperten etc.) och olika bilförsäljares verkstäder (t ex Volvo, Saab, Toyota etc.). Man kan tjäna rätt många kronor genom att utnyttja extrapriserbjudanden.

Annars brukar man faktiskt kunna köpa olja billigt hos verkstäder som sysslar med tyngre maskiner (ex lastbilar). De brukar föra något av de större oljemärkena och kan ta hem precis den oljan man vill ha om man frågar dem.

Under 100 kronor/litern för kvalitetsolja lär bli svårt att komma även om du får ett bra pris!

Mvh

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ett tips är att köpa för er som tex bor i norrbotten oljan hos skoogs bränsle, gav för 20liter mobil 1 52kr litern med moms, de säljer bara mobil sen kan du tanka diesel på deras pump stationer för ca 6kr litern

Joakim Eriksson
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vart bor du nånstans Karha096?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.