|
|
|
|---|---|
|
(Första posten här.....) Köpte en 02:a E46 Touring i förra veckan - är jättenöjd med bilen i de allra flesta avseenden, men en sak som börjat irritera mig är att dörrarna "knirker" när man t.ex kör över vägbulor eller andra större ojämnheter, precis som om karossen flexar, och att de då märks i dörrarna. Är detta normalt?? Jag hade en E36 cab när de var nya i början av 90-talet, och den lät precis likadant - men det avfärdade jag som att "så låter det i en öppen bil", så därför blev jag förvånad över att en så modern (täckt) bil som en E46:a låter nästan identiskt. Andra som har erfarenheter av detta? Har fabriksgaranti kvar på bilen, kan tilläggas - kanske en idé att låta BMW titta på detta? | |
|
Tyvärr tror jag inte att det är ovanligt. Mitt råd är att du snarast kontaktar BMW, ljudet kommer knappast att avta. Knirket kan orsakas av det mesta. Om du söker på e46fanatics (på rattle) eller på detta forum så lär du hitta en hel del. Jag rekommenderar även (av egen erfarenhet) att du inte sänker bilen eller sätter på andra fälgar än original innan du fått felet ordentligt undersökt och helst avhjälpt, BMW har inte alltid varit så roliga att ha att göra med. |
|
|
Välkommen till forumet och hoppas att du blir nöjd med både bil och denna sida! Det är troligen fönstermekanismen som låter! Det är ett känt fel på E46:orna. Säg till att bilfirman skall fixa ljudet, det skall göras utan kostnad! Mvh |
|
|
Brukar vara tätlistan mot rutan i dörren som knirkar.... Smörj listen med ett silikon-baserat smörjmedel, det hjälpte på min förra bil. ///Tobbe |
|
|
Hade/har exalt samma problem i min bil. BMW-meken sade att det berodde på med silikoninsmorda tätningslister(?????). De gjorde rent dessa och problemet var ur världen ett tag. Nu har det dock kommit tillbaka, bleeeeee. Tänker påtala detta igen i samband med oljeservicen den 22 Sept. /D |
|
| skulle inte såndär super duper teflon spray vara underbart bra? | |
| Er det ikke silikon man ikke bør bruke, av en eller annen grunn? | |
|
En glidskena till fönsterhissarna ändrades i februari 2000, eftersom den gamla kunde orsaka oljud. Jag har dock stött på fenomenet även på nyare E46-or, så rådet att låta verkstaden felsöka kvarstår. Jag har själv testat med både byte av fönsterhissar, byte av fönsterlisterna, justering av rutramar, siliconspray samt BMW´s Gummipflege, inget hjälper en längre tid. Ett tips är att oavsett vad för slags medel man har på rengöra både lister och ruta ordentligt innan. Om inte verkstan kan hitta och avhjälpa felet. Inte en BMW till... |
|
| Jag har väl haft tur då eftersom min nuvarande e46:a är knäpptyst fortfarande efter snart 2500 mil. Min förra satte igång att knarra efter 200 mil vilket jag aldrig kom riktigt tillrätta med (sålde den efter 5500 mil.) Självklart skall du lämna in bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.