|
|
|
|---|---|
|
Halloj, Sitter idag på en 528 från 98, och den börjar kännas lite trött. Bytte upp Z3'an till en M och det var ett lyft på alla fronter förutom för kassan, det kostar ju en del. Så frågan är: En M5 från typ 99, hur pass blodig är den i ägandet, alltså försäkring, service delar mm jämfört med en 528?? På Roadtsern är det i princip dubbla pengarna på det mesta. Vad skall man tänka på vid ett ev köp?? De börjar ju trilla ner ganska rejält i pris och under 300k är inte omöjligt vad jag har förstått. /Caspar | |
Lotus Samuel |
Jag har haft en -99:a innan och trots att jag aldrig behövde serva den på dom få milen jag körde så blev det dyrt. Och då menar jag bensin och försäkring. Men det som svider är värdeminskningen på några hundra tusen när man bara kör ett år och 800mil. Räkna ut vad det blir per mil =) |
|
Vänta ett tag tills den nya modellen kommer, då kommer E39 att falla ännu mer i värde. På bygden sägs det att man ska undvika 99:orna pga barnsjukdomar, och eftersom det är en extrem prestandabil brukar det kunna kosta rejält med pengar om något skulle gå sönder. Kanske dubbla månadskostnaden mot din 528 är rimligt. Jag skulle själv inte köpa en m5 för under 300 000 om jag inte hade idiotsäkra garantier för skick, service och historik. Nej, jag skulle nog inte köpa den bilen alls, när jag tänker efter. Ett alternativ är ju faktiskt 540, som inte är lika brutalsnabb som emfemman, men heller inte lika blodig ekonomiskt. My Bimmer is my mistress |
|
Buspelle |
Visst blir det dyrare, men knappast dubbelt upp såvida du inte har väldig otur. Skulle gissa att de rena driftkostnaderna i form av försäkring, skatt, bensin, däck m m ligger 50 % högre för M5an, mycket naturligtvis beroende på hur bilen körs. Beträffande reparationer och delar så beror ju detta på bilens ålder och skick, hur den körs och om man råkar ha otur. Hade själv en 528a innan jag köpte M5an och har bara haft en enda reparation på dessa båda bilar (fläktmotståndet på 528an). Har man otur och vanosen behöver bytas i en M5a och man inte lyckas få det på garantin blir det dock dyrt. Om du köper en 99a så kolla att vanosen är åtgärdad. Det är nog den allvarligaste barnsjukdomen även om inte heller denna särskilt ofta resulterar i något haveri utan mest oljud. Hög oljeförbrukning är också vanligt på 99or och tidiga 00or. Kopplingen bör också kollas. En ny kostar ca 8 000 kr. Det finns ett antal tidigare trådar om M5an. |
Lotus Samuel |
Alla snackar skit om 99:orna utan att egentligen ha några belägg för det. Han som köpte min sa att han hade hört tvärtom att det va 99:orna som strulade minst. Hans polare hade sagt det som jobbade på bmw. Inte står man och snackar bra om en bil man tänkt att pruta på om det verkligen inte va så?! |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag har kört både 523, 528, 540 och senast en M5 -00. M5-försäkringen är dubbelt så dyr (10800 kr mot 5700 kr) som 528:an och den tar 1,4 istället för 1,15 i snitt. Service kostar c:a 1500 kr mer per servicetillfälle, oavsett om det är en oljeservice eller inspektion 2. Oljeförbrukningen kan kosta 1 kr/mil, vilket måste beaktas. Den stora skillnaden är egentligen att slitdelarna är dyrare på M5:an, såsom däck, bromsbelägg, bromsskivor osv. Här kan man räkna med dubbla kostnaden. Sedan är det en hel del typfel på m5:orna man ska vara förberedd på. Det vanligaste jag har hört är kopplingen, luftmängdmätarna och bränslepumpen. Det förstnämnda ger konstiga felsignaler som har gjort att många bytt vanosenhet i onödan. jag har ännu inte hört någon som bytt vanos för att själva enheten har varit defekt. sedan har E39 ett gäng typfel, men de drabbar både 528:a och M5. personligen tycker jag att M5 är värd varenda krona den kostar. bilen är ett monster, som går att tuffa runt med familjen i samtidigt! det finns helt enkelt ingen annan jämförbar bil förutom RS6:an, som fortfarande är för dyr. samtidigt är det ingen ide att köpa en M5 och sedan snåla på skötseln, då kommer den att rasa i värde. jag ska ta och sammanställa mina kostnader i min dagbok när jag får tid över! mvh Johan |
Buspelle |
Kan tillägga att vid en närmare titt på några faktiska kostnadsposter på min 528a kontra M5an så var försäkringen 64 % dyrare (halvförsäkring i Sthlm), bensinen 27 % dyrare (1,12 jmf 1,42), däck 55 % dyrare (17" jmf 18") och servicen hitintills 0 % dyrare (fri service). Vad snittet blir är naturligtvis väldigt individuellt, men jag tror att någonstans kring 50 % dyrare för dessa rörliga poster är rimligt att anta. Däremot är ju vissa delar; tex bromsskivor och -belägg m m, i vissa fall dubbelt så dyra. Å andra sidan har ju bilarna väldigt många gemensamma komponenter som kostar exakt detsamma, så snittkostnaden lär i normalfallet knappast bli dubbelt så hög för M5an här heller såvida man inte råkar ut för något allvarligt ras som ju kan haverera kalkylen fullständigt. Beträffande 99or och tidiga 00or så är det ett faktum att det funnits vissa problem med vanosen och hög oljeförbrukning, vilket ofta, men inte alltid är åtgärdat. Dessutom finns det på dessa modeller en del andra smärre "skavanker" såsom t ex flagnande titaninredning mm. Så vitt jag vet har dock ingen hävdat att ens dessa första årsmodeller skulle vara behäftade med några allvarliga defekter, utan mer "skönhetsfläckar". |
dansguru |
är kopplingen verkligen dålig? är det inte föraren som gasar och kopplar samtidigt? jag skulle gissa på skit bakom spakarna. dansguru |
Buspelle |
dansguru: Nej, kopplingen är inte dålig eller ens underdimensionerad som en del hävdar. Däremot innebär motorns effekt vridmoment att pedalem måste upp och kopplingen vara fullt aktiverad innan man gasar fullt. Rätt använd håller den länge. Fel hanterad kan den ta slut snabbt. |
|
M5-99 Klart värt varenda krona även om Försäkring går på 9kkr och bränseförbrukningen ökade 3dl mot 535. Monstret har ju dubblat effekten, körglädjen, lyxutrustningen och fyrdubblat statusen. Då får man räkna med att priset dubblas. Har nyss köpt en maxutrustad 10700milare i toppskick under 300kkr (nypris 900kkr) som tydligen aldrig racklat någonsin. Är nu nöjdaste bilägaren i Norrland. Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
|
Caspar, har det blivit nån ny bil än? Sitter själv och dreglar efter 545 E60, 645 och 911 (996) men konjunkturen säger: vänta! Tur att man har cykel ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.