|
|
|
|---|---|
|
Hej jag funderar på hur eran kamaxlar ser ut på resektive bil som har M10 motorn och M20 motorer, Är mest skicket på nokarna som är intresant nån som har en bild å lägga ut på sin kanske ?? MVH Michael ---- BMW | |
|
Hej! Skall INTE finnas spår på någon av nockarna.I sådana fall är det bara att byta axeln med tillhörande vippor/vipparmsaxlar+oljerör mm...Jaja, det går naturligtvis att fortsätta köra men ljudet och risken för vipparmshaveri blir större ju längre tid du kör med sliten kam. Sen tappar du effekt allt eftersom oxå. Lite slitage kan man väl tåla men har det en gång börjat "äta" sig in i materialet så är naturligtvis livslängden begränsad rejält på vippor och kam. Allt är väl till syvende och sist en fråga om hur man vill att grejorna skall vara när man är ute och kör sin "Bimmer".. Tyvärr har jag inga bilder. Tror däremot att "Hasso" hade några bilder på en riktigt "slut" Mercakam.. Mvh Janne. |
|
|
Aha det blir ju som små vägga på nokarna när den väll har börjar slitit ner sig å det är ju inte alls bra har man otur då så kan ju en vägg lossna och ligga lös i ventilhuset eller om den är lite åka ner i tråget kan ju inte va alltför nyttigt. Okej då vet jag de skulle va kul och se nån bild på den hyffsat slut kam så får man se hur en sån ser ut... MVH Michael ---- BMW |
|
|
på 535an min hände precis det, kammen var slut, så en vippa haverera, som tur var stanna allt kvar under vkp:n. det ska inte kännas eller ses nåra vändkanter alls på kammen, då är den färdig. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
okej har hänt på min 518I också kan jag seja en vippa gick av på avgassidan :( men som tur var så hände inget... den kamen och viparmarna måste bytast. Kamen är det spår i så den är ingen höjdare direkt... men är rädd för att det kan va nått ventiltätning eller eventuelt en sprika i toppen då det är Gul gega på oljepåfyllnings locket :( går inte på alla cyl etc... MVH Michael ---- BMW |
|
|
Lyfter ni av hela topplocket för att kolla detta? Eller går det att se/känna på ngt annat vis? *BAWORAK* |
|
| Det räcker med att plocka bort kamaxelkåpan. | |
|
Ehrmf... Var sitter den då??? *BAWORAK* |
|
|
Den kåpa som det står BMW på och sitter längst upp på motorn.. Du fyller även på olja via dena kåpa. (eller genom hålet snarare) ///Jesper |
|
|
Nu känner man sig bra dum....trodde det var det som var topplocket... Men det verkar bra jvla bökigt att lossa på muttrarna osv, o hur fasen skall man llyfta av den med luftsug mm som sitter tight ovanpå? *BAWORAK* |
|
|
eventuelt en sprika i toppen då det är Gul gega på oljepåfyllnings locket :( går inte på alla cyl etc... den gula geggan kan komma av mycket kortkörningar oxå 200km/h-50km/h på 1s Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.