AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.295

Stämde Vägverket - vann

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Detta har vi diskuterat tidigare och här är en som klarat av bedriften:
Länk

__
Länk
Helt rätt!!! Ja tycker att vägarna här i sthlm är förjäkliga =( För ett halv år sedan så fanns det ett hål på E18 i vänster filen norrgående, som var cirka 50cm i diameter. Klippte det en gång å det va inte roligt =( Känndes som att det va 10cm djupt! =( Detta e ju bara 1 exempel. Skulle kunna göra denna tråd hur lång som helt om ja skulle räkna upp alla hål som finns på sthlmsvägarna... :( Å sen allt salt som VÄLLS ut på vintern! =( Det e ju sorligt hur en Sthlmsbil ser ut undertill *suck* Man borde kunna begära rostlagning av vägverket varje år... Hur kommer det sig egentligen att vi har vägsalt? Är det något som vi har röstat fram eller e det bara vägverkets vilja? =( Tack för ordet!!!

Mvh Tobbe
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hur är det egentligen om man åker bakom en grusbil och får ett stenskott. Kan man klaga på lastbilsföraren? Last får väl inte yra omkring på vägarna!?

Mvh

/NP
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Helt riktigt, iaf om du menar en sådan grusbil som fraktar grus. Det får inte åka av något från flaket. (Kan vara väldigt svårt att uppnå i verkligheten men sådan är lagen.)
Ajajajaj>>>>grundregel nr 1 för att undvika stenskott samt diverse flygande föremål, är att ALDRIG köra nära en framförvarande lastbil. Följer man denna regel skonar man ens egen bils front från diverse blessyrer.

/D
Ajajajaj>>>>grundregel nr 1 för att undvika stenskott samt diverse flygande föremål, är att ALDRIG köra nära en framförvarande lastbil. Följer man denna regel skonar man ens egen bils front från diverse blessyrer.

/D
Dominik, du är hjärtligt välkommen att provåka i Lundby-tunneln här i Göteborg. Om en, av alla de lastbilar som fraktar grus/jord/småsten genom tunneln, hamnar framför dig så rekommenderar jag dig att ligga minst 300-400 m bakom den. Suget i tunneln gör att det formligen flyger grus från lastbilsflaken. Har själv fått tre stenskott i just den tunneln... *suck*

Gör det med stil.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Faktum är att kraven just vid frakt av grus och liknande är väldigt små. Det finns inga egentliga krav på lastsäkring eller liknande, endast att det inte får lastas för högt på flaket. Man kunde ju önska att det var krav på att täcka över lös last med t.ex. presenning, men så är inte fallet!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Så med andra ord är det som dominik säger - man ska hålla sig en bit ifrån. Blir lite svårt att börja en omkörning 400 m bakom en lastbil.

Får man ett riktigt stenskott kan man alltså inte göra något?!

Mvh

/NP
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Men gäller samma regler för skräp?
Jag åkte bakom en containerlastbil på R40 (motorväg) och plötsligt smäller det till i rutan. En äggkartong. Tom, men det small rätt bra. Det hände ju självklart inget med bilen, men tanken slog mig om han verkligen fick köra så?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Så här säger vägverkets författningssamling (Länk

"1.3.1.3
Last som kan damma, ryka eller virvla bort skall utom i fall som avses i 1.3.1.4 begjutas med vatten eller annat lämpligt bindemedel, täckas med presenning eller nät eller på annat lämligt sätt hindras från att helt eller delvis lämna lastutrymmet under färd."

1.3.1.4 är undantag för sandning och motsvarande aktiviteter.

D.v.s. ska du köra mjölkkartonger från en ÅVC så måste du lägga på ett nät. Gör man det inte bryter man mot bestämmelserna. Det samma gäller grus och sand och dyl. Dock så förstår ju alla att det kan vara jobbigt (tidskrävande = dyrt) att få en del laster att stanna på flaket så vissa åkare "glömmer bort" att t.ex. vattenbegjuta sand.
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Skriptet på den här sidan var inte kompatibelt med mina paranteser och kolon...

Försöker få in länken till författningssamlingen igen...

Länk
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Citat: Blir lite svårt att börja en omkörning 400 m bakom en lastbil.

NP, det är väll inga problem? ;)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Just grusbilar har undantag i lagtexten. Förutsatt att det gäller transport till pågående bygge tror jag det står.

Jeppe

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jeppe> De enda undantag jag kan finna i TSVFS 1978:10, som även stämmer överens med vad man lärde sig i anläggningskursen på transporttekniskt gymnasium är 1.3.1.4 under 1.3, generella krav på lastsäkring.

1.3.1.4: Bestämmelsen i 1.3.1.1 att anordning skall vara stängd och bestämmelserna i 1.3.1.2 och 1.3.1.3 gäller inte vid transport av massgods (grus, till exempel. Min anm.) under samtidig spridning, t. ex. grusning vid halka.

Citerat ur TSVFS, förutom min anmärkning inom parentes.

Så kraven är tämligen höga. Till exempel vattenbegjutning funkar utmärkt för att binda damm under kortare transporter, men det torkar ju upp tämligen snabbt.

Ofta kommer dock stenskotten inte från flaken utan ifrån hjulen. Småsten sätter sig lätt i däckmönstret på byggen och grustag, och sprätter iväg utefter vägen. Och givetvis sprätter ju skräp upp från vägbanan. Och stenskott är målsökande, har jag blivit varse. Har flera på min nylackade stötfångare och i framkanten av mina nylackade skärmar. Där hade jag knappt ett enda innan, och då var lacken 20k mil gammal.

Sex på alla fyra, roligast så!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Läs 7.1
Länk

Jeppe

Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Men bara för att man har undantag för hur lasten säkras så påverkar väl inte det kravet på att det inte får damma etc.? Jag frågar alltså inte retoriskt utan jag undrar hur man skall tolka författningen.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jeppe> 7.1 och nedan är inget undantag som åsidosätter 1.3.1.3 i Karl Wågmans inlägg tidigare. 7.1 förklarar mest hur lasten ska vara placerad för att förhindra avglidning av massor och liknande. Ovanpå det kommer sedan 1.3.1.3, som är ett generellt krav. Undantaget från det är 1.3.1.4.

Tolkningen av lagen är den att massgods ska lastas så att det är säkrat genom den förstängning som erhålls av lastutrymmet, alltså flakets lämmar. Massgods som transporteras, och som inte är under spridning (tex sandning eller bättring av grusväg) får inte damma, ryka eller virvla bort, varken helt eller delvis. Detta kan lösas genom tex vattenbegjutning eller täckning.
Så ganska enkelt, allt på flaket ska vara kvar när du kommer fram :)

Skönt att se att lite sitter kvar, nu när man är på hemmaplan :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Hehe. Vissa här tycker tydligen att vägarna i Sthlm är dåliga. Då skulle ni se de stora vägarna i Värmland. Först är det en massa hål i vägen som slår sönder fjädrar stötdämpare, fjäderbensfästen
och fälgar. Sedan lägger de i rullgrus i hålorna, rullgruset ligger naturligtvis inte kvar i hålan utan sprids över vägen. Sedan komma jag i 90km/h och får kraftig sladd med bilen i en kurva.

Ja man kunde ju ha saktat ner innan kurvan, men det är så att gruset syns inte. Rätt vad det är så smattrar det i hjulhusen och så ligger man nere i diket.

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Ursäkta det komiska stavandet jag råkade få till.

" Sedan KOMMA jag i 90km/h och får kraftig sladd med bilen i en kurva"

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
ZxD: iofs inte...men ibland har man inte en 200 meterslucka! :-))

Sedan håller jag med om att stora stenskott kommer från däck, väg...men ibland yr det ju sand och små partiklar av bråte från flaken. Detta måste ju ge skador på bakomvarande bilar.

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.