|
|
|
|---|---|
|
Undrar om nån vet var man kan köpa flytande uretan + härdare? Tjäder | |
ant |
Hör med Momentum, de har de flesta hårdheter av uretan, stänglängder osv. De kanske kan få tag på det du söker om de inte redan har det. Vad ska du göra för något? (lite nyfiken) ======== Min bil: Länk |
|
Jag tänkte styva upp silentblocken genom att fylla upp tomrummen på båda sidor om stålhylsan med just flytande uretan. De enda som verkar ha färdiga bussningar av styvare slag till e28 finns i Australien, så jag vill gärna prova lite alternativ... Tjäder |
|
ant |
Jaha ok. Du kan kanske svarva helt nya egna silentblock i uretan? Det är inte speciellt dyrt att köpa uretan, men då behöver du kunna använda en svarv. Jag vet att Pelle Persson, här på forumet, har bytit sina bussnignar. Kolla med honom vart han hittat sina, eller om han gjort dom själv. ======== Min bil: Länk |
|
Tack för tipsen. Jag har tyvärr inte tillgång till svarv, så det blir svårt att göra egna bussningar. Men jag kan ju höra med Pelle! Tjäder |
|
|
Mathias, gör det enkelt för dig. Gå till en glasmästare som håller på med bilrutor och fråga efter rut lim eller ännu bättre be att han fyller dina orginalbussningar med rutlimmet. Limmet ska värmas upp osv men allt det känner glasmästaren till. Jag har för mig att en tub ligger runt en trehundring. Du kan även annvända det till dina andra bussningar i framvagnen samt till bussningen som håller bakväxlen på plats! Annars så har bmw en kraftigare upphängning (e28 m5) man kan annvända sig av. Jag rekomendrar att du även förstärker bussningen som håller klumpen på plats! |
|
| Kom att tänka på en annan sak, kolla konditionen på bultsinfästningen i chassit till bakbalken då det oftast vill rosta där. Skadar inte att bättra på punksvetsningen på insidan (underbaksätet) samt tillverka en 2 mm förstyvningsplåt och svetsa fast på undersidan. Ett annat vettig sak man kan göra är att förstärka skjutstaget (metalstaget som sitter på undersidan av bakbalken och är infäst med 2st m8 bult i chassit) Boxa den med en hålborrad plåt, samt helsvetsa runt plåten där gängerna till infästningen till dito stag sitter ( under baksätet) Själv har jag tagit bort allt vad gummilagring är i bakbalken och kör stål mot stål. men det är inget att rekomendera på en gatbil pga den ökade belastningen i chassit (sprickbildning) förutom ovannämda förstärkning så har jag dragit ner burstag till bakbalkens infästningspunkter för att öka styvheten, samt helsvetsat allt. | |
|
Tack så hemskt mycket för tipsen! Har redan kollat ev. rost och det ser bra ut, så jag kommer att ge mig på dessa åtgärder i vinter. Det är kul när det går att göra så mycket själv, särskilt när man får det "bekräftat" av någon som har gjort det redan! Ska även ta kontakt med ortens glasmästare, eftersom det verkar vara knepigt att få tag i flytande uretan för gjutning... Tjäder |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.