AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
740

Vänstra eluppvärmda bakspegeln värmer ej mera

Ho
39
Hokki
BMW 530xd -14 F11 (2019-)
Min vänstra eluppvärmda bakspegel har slutat att värma. Värmer kommer ju på, då man sätter på elbakrutan.
Var kan man hitta felet? Ingen fysiskt våld har begåtts. Kan någon säkring ha gått eller finns det någon löskontakt någonstans?
Var skall jag börja söka och hur?

Hokki
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Kontrollera ifall du har spänning till backspegeln. Har du det men den ändå inte värmer så är det bara att byta. Jag har själv fått byta en backspegel pga detta.
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Hej!
Prova med att kolla värmeslingan på baksidan av glaset, med ett instrument som mäter motstånd. Om det visar oändligt motstånd, tråden är då av. Bara att byta glaset

LOAH
Nej. värmen styrs av temp sensorn i bilen på både E34 och E39 som reglerar effetken på spegeln efter ytter tempen så urbota krokat när man vill ha varma glas i ösregnet...
Vi hade nån långtråd om detta förra året sök och du skall säkerligen finna den...

Vanilgaste felet är värmemattan bakom spegeln

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Gasar-Magnus: Vad är det som är urbota dumt med värmregleringen?

Mvh, Steaman

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Värmen ligger på i olika pulsintervall, beroende på yttertemp. (även vid plusgrader!) Precis som Gasar-Magnus skriver.

Det som är synd, är att detta resulterar i att elvärmen i speglarna är påslagen även då man egentligen inte skulle behöva det, vilket givetvis sliter på värmeslingorna i dem. Därför är det inte helt ovanligt att de går sönder.

Mvh
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag vet mycket väl att värmen ligger på upp till +20 grader men det är ju för att ta bort imbildning vilket är umärkt! Att byta spegelglas går på 5 minuter! Ska man ligga på topp så kostar det!

Mvh, Steaman

Steaman: att man inte kan starta dom själv t.ex. när det är +10 och regn utan då fjöser dom på med kanske 10 % av effekten vilket inte räcker till att hålla dom rena

Länk

st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
G-M: Riktigt så illa är det inte!
se tidigare tråd:
Länk

Mvh, Steaman

just det så var det

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.