|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjo och tjim, Jag undrar var man kan köpa slangvärmare. Har letat mig fördärvad och hittar bara motorvärmare var jag än letar. Någon som vet? Sen undrar jag lite om ngn har detta och hur man upplever att det fungerar. Hej hej *BAWORAK* | |
bmwracing |
Vi monterade slangvärmare på en plymouth för nåra år sen, den hittade vi hos OK. Minns inte om det var Calix eller Defa, men den skulle vara till nån Peugeot om jag inte minns fel. Dom värmer väl hyfsat men inte lika bra som en blockvärmare. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Slangvärmare är inte att rekomendera och brukar inte funka så bra pga att cirkulationen på nyare bilar inte är riktigt som på äldre som hade enklare självcirkulationsvägar så en vanlig insticks motorvärmare rekomenderas. Därför så har de istort sett försvunnit, finns förmodlingen till arbetsmaskiner mm. Med titta på defas och calixhemsida om du kan hitta nått, fast där är väl där du letat kanske. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso> Hur gammal ska en bil vara för att räknas som gammal då? Har inte så stor lust att punga ut med en helvetes massa pengar för en instickare. Eller har jag fel? Det kanske inte är så dyrt som jag tror eller? Har iofs tänkt att ha bilen länge till om den nu går som den gör/ska så då kanske det är en bra investering eller? Vad får man ge för bensinvärmare som väl är ett annat alternativ? Och ja, på de sidor du nämner har jag varit och hittar inte dyft... *BAWORAK* |
|
|
Blockvärmare är det bästa till din M30..Finns på välsorterade biltillbehörsfirmor/mackar. Inte dyrt heller. Mvh Janne. |
|
|
Dela upp jobbet, att en verkstad sätter in värmaren i blocket och du själv kopplar in det elektriska. Det är ju snabbkontakter på grejerna så inget går fel. Besvärligt kan det kännas att ta hål i torpedväggen för kupevärmaruttaget.. Motorvärmare sparar in så mycket stålar bara på minskad soppaförbrukning att det är ju inget att dividera om. Mvh LEF |
|
|
Ok, tack för tipsen. Vad går en dylik blockvärmare på då? Ungefär? Klarar man som lekman att dra det elektriska verkligen? Måste man ha kupévärmaren sen då? Vill inte ha ngn jvla låda inne i bilen:-) Om nu motorn blir hyfsat varm av värmaren får man ju värme ändå eller? *BAWORAK* |
|
|
Kanske 500kr för själva blockvärmaren,sen någon liknande summa för sladdsatsen=1000kr(enbart motorvärmare då). Tillkommer väl cirkus 500kr för sladdsatsen till kupén om du nu vill ha värmemöjlighet där oxå.. Sen även verkstans kostnader om du inte gör detta själv,kanske en timmes debitering där. Mvh Janne. |
|
|
Ok, Så inte möe mer än ca 2000 allt som allt då, material och jobb. Inte farligt egentligen, det borde man ju spara in på en vinter i soppakostnader eller 8och motorns livslängd så klart)? Är det då sen så att när man vrider om tändningen så hoppar värmenålen upp ganska stadigt eller? *BAWORAK* |
|
|
40 grader brukar man landa på. Värmer man mer än så så blir det bara dyr elräkning. ///Jesper |
|
|
Tja..Man brukar säga att blocket/motorn värms upp ca 50grader från omgivningstemperaturen s.a.s.(beroende på inkopplingstid bl.a) med en mv på 550watt. 3timmars inkopplingstid räcker även fast temperaturen halkat ner till 20minus och därunder över natten. De nyaste digitala "motorvärmarstolparna" brukar iofs endast ha 2timmar som max inkopplingstid...JAG tycker det blir lite snålt med den tiden efter en svinkall norrlandsnatt :) Nålen hoppar upp just synbart på vintern,inga större "skutt" uppåt på skalan m.a.o :) Sen angående priset så är det väl bara att börja fråga sig runt för exakt prisuppgift. Kan naturligtvis tänkas att summan blir något mera bl.a beroende på verkstadens timdebiteringskostnad och eventuellt längre tidsåtgång.. Mvh Janne. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Svante E. Det sparar inte bara bilen, även kroppen mår bra att sätta sig i en varm bil. Ex Calix instickvärmare + intagskabel 568+555. Vill man sedan ha kupevärmare så kostar grenledningsatsen 786. Mekonomens priser enligt deras hemsida Defa ligger säkert i samma prisnivå och kan vara att fördra till vissa bilar pga skillnad i montaget ibland. Sedan tillkommer ev arbetskostnad verkstad beronde på hur mycket timdebitering det är bör väl vara ca 2 timmars jobb med vattenglötande. ca 11-1200 kr ink moms. ///MVH Hasso Länk |
Två timmars arbetstid med blockvärmare + intagskabel. komplett kitt med grenledningsuttag 3 timmar a 432+moms tillkommer materialet och glykol. ///MVH Hasso Länk |
|
Kanon, Tack Hasso, Vardå förresten? +Har de grejjerna på det stället månne eller ska jag köpa det ngn annanstans? Sen den där värmefläkten man har inne i bilen, den kan man väl köpa varsom eller? Typ OK/Statoil? OCh sedan kan man väl ha den lös eller? Så man kan ta bort den under sommaren? *BAWORAK* |
|
|
Jo en sak till; Anser du att jag ska ha Calix då eller? Eller hur menar du med att föredra DEFA? *BAWORAK* |
|
|
ATTANS VAD JAG GLÖMMER ATT FRÅGA: Stickproppen som ska ha elen sen, hur ser det ut efter montering? HAr ingen lust att åka omkring med en jvla stickpropp sådär som man kan se på volvo eller saab. Kan de liksom gömma den lite snyggt eller? *BAWORAK* |
|
|
Den är lätt att gömma. Stor som en enkrona ungefär. ///Jesper |
|
|
Jag ska oxå sätta in motorvärmare och dra fram till kupen. Ringde bmw och fråga om priser, och dom skulle ha. 610kr för själva värmaren. 465kr för kablarna & stickpropp. 800kr för kablarna in till kupen. dom priserna är för M20 men det borde ju inte skillja så mycket. /mvh martin |
|
|
Åström> Vad skulle de ha för jobbet då? Priserna är ju i princip de samma som hos mekonomen. *BAWORAK* |
|
| Jag ska inte göra det på bmw, men har för mig att det skulle gå på ~4000kr arbete och materiel.. | |
Svante kolla posten :)) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.