AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
585

WOT switch

bmwracing
Funderar lite över den här infon om spjällägesgivaren(L-jetronic)

Idle
Throttle is closed
Idle switch is closed, ECU supplies idle mixture (a little rich) for
smooth idle

Off - idle
Both switches are open. ECU reads AFM signal and O2 sensor
(where installed) and determines how long to open injectors for
proper mixture.

Wide Open Throttle (WOT)
WOT switch is closed
Injector open time is fixed amount. Somewhat rich for added
power.

Betyder Detta att Öppningstiden på spridarna är samma med full gas oavsett motorns varvtal?
bmwracing
Vad jag tänkte på var alltså att om det nu är så, då skulle man alltså kunna bygla över kontakten i läge "WOT" och helt skippa LMM? Om man då använder enbart varvtalssignal tillsammans med byglad WOT, skulle man väl kunna använda en L-jetronic ECU tillsammans med fyra spridare som tilläggssprut? Sen sätter man en vridpot på tempsignalen för att kunna justera lite. + en tryckvakt för att styra påslaget. Eller vad tror ni som kan detta?=)

mvh/racing
Jo
744
Jonhny
745 -85
Frågan är vad ECUn tycker om att vakna upp till WOT.
bmwracing
Jaa..de e ju frågan? Men tex en PIC 5 funkar väl på samma sätt, varvtalsignal och tryckvakt. Jag ska nog göra ett försök iallafall.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det är ju ett dyrt sätt att bara få bränsle utan större möjlighet att justera. Ett par transistorer gör nästan samma grej i princip gratis.
bmwracing
Okej, hur då? jag är inget elsnille så du får gärna berätta=) Men det borde väl funka som jag menar? fixerad pulstid men varierande pulsfrekvens(varvtalssignal) Då skulle ju bränslet variera med varvtalet och inte bara av och på som det blir med tex en kallstartspridare med tryckvakt. L-jetprylar kan man hitta nästan gratis... jag gav ingenting för mitt nuvarande sprut(LE2)
Jo
744
Jonhny
745 -85
Gratis är gott. Kallstartsspridare är ju det allra sämsta alternativet. Extra ECU kan ju ev. fungera. Är det gratis så är det ju bara att prova.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.