AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
526

[E38 m TopHifi + DSP] Alternativa högtalarlement till orginal hatthyllebasarna?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Nu har jag tröttnat på det usla ljudet i min E38 och bestämt mig för att göra något åt eländet. Vill dock ha kvar orginalutseende och -funktion så har därför bestämt mig att iaf som första steg bara byta ut högtalarelementen mot bättre grejor och då allra först högtalarna till orginal baslådan under hatthyllan. Detta då de är den allra svagaste länken och bottnar samt låter riktigt illa vid förvånande låg volym. Så därför frågan, är det någon som har givit sig på detta med hatthyllan tidigare? Är det lönt och vad blev bäst? Fabrisort etc? Dimension som blev bäst?

Eller är det så illa att det bara är att ge upp och koppla ur sk*ten och sätta in en riktig basburk ändå och däremd offra bagageutrymme?

Beträffande krav så vill jag egentligen komma upp i SPL-nivåer där backspeglarna vibrerar så sikten i dem blir oskarp(!) men det inser jag ju att så blir det inte med endast nya element så det får bli en kompromiss. Lite mer tryck, men framför allt mindre distorsion än det närmast patetiska orginal vill jag i alla fall uppnå.

Som en parentes kan jag nämna att för framdörrarna har jag beställt en uppsättning JL Audio XR525-CSi, detta som en ungefärlig indikering på ambitionsnivån för projektet. Skall bli intressant att se hur hur det går att knöla in dessa i dörrarna förresten när de väl änländer.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om det ä subbasen som skall bytas på finns det ju BMWs 12-tums basar att montera in i hatthyllan som är kompatibla med DSPn och originalförstärkarna!

Mvh, Steaman

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om det ä subbasen som skall bytas på finns det ju BMWs 12-tums basar att montera in i hatthyllan som är kompatibla med DSPn och originalförstärkarna!

Mvh, Steaman

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Låter lovande, berätta väldigt gärna mer! Är mycket intresserad.

Korrigering; det är ju ingen "basburk" i min orginal utan bara rätt och slätt bara två bashögtalare monterade i hatthyllan med det är fortfarande dessa som låter förfärande dåligt.
Det är väl 4 st bashögtalare i e-38ans hatthylla? e-39ans DSP system har 2 st basar men inte i e-38an. Där sitter det 4 st rätt små element har jag för mig, dessutom är det olidligt att sitta i baksätet när man spelar om det ska vara nån bas fram.

MVH Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.