AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.840

E30 M3 Sportevolution

Sida 3 av 4
det finns redan ett antal "fixade" evosar med det antal hästar i som jag nämnde, vet en kille som har haft ett par (6st) trimmade samt några orginal som han har sålt till utlandet (japan, norge mm)
angående våldta : har inga planer på en jocke sahlin bil, bara lagom bra, skulle jag vilja åka på strippen så skulle man byta ut hela bilen :), börjar bli sugen på orginal färgen efter det att jag blev upplyst att den svarta färgen bara finns på evon.
ant
Vad du än gör med bilen, föutom en orginalrenovering, skulle jag anse vara en våldtagning! Helt klart!

Som bjoerck nämde, så skulle en sådan SE du vill ha inte passa in på en märkesträff, då bilen i fråga är just ett kulturarv!

Detta är min och flertalet andras uppfattning om M3 SE E30!

========
Min bil: Länk
aha får väl ha den i orginalskick som vinterbil da och köpa non annan sommarbil :(
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Rz: Du gör naturligtvis som du vill med din ev M3 SE...men du ber om åsikter i ett BMW-forum med sanna entusiaster...och för många är just M3 E30SE en guds gåva till mannen(flåt, till kvinnan oxå förståss)...Så du får räkna med hårda men rättvisa förslag och åsikter! :))
Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
Till Rz.
Er det Lennart Køhler som du mener har egd 6 st Evoer?
Sport Evo finns jo i både rød og svart (Brilliantrød og Jetrød)
Jag har selv en Brilliantrød. Den er original, og kommer ALDRI til å selge den. Den har faktisk vært ny i Sverige, (gamle Toomas Pahv's SE, er det jag som eier idag, hvis det sier dere noe?)

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det känns soma tt herr Rz bara är här för att jävlas. Använda en M3 SE som vinterbil skulle ingen BMW-ägare i världen ens fundera över att göra.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Rz, vart vill du komma?
Du frågar om råd om en evo är rätt modell att utgå ifrån och om hur det är med värdeminskning osv.

Tycker du har fått ett ganska enhälligt svar på frågan.
Men givetvis gör du som du vill med din bil.

:) ingen fara, givetvis förstår jag era åsikter (fritt land) men alla udda bilar moddar entusiaster efter sitt eget tycke för att sen vid eventuell försäljning återställa bilen i orginalskick, därav lagom moddad, bara se på alla jänkarbilar hur entusiasterna gör med sina shelbys, cobror, gt40 bilar mm, många är moddade men alla har alltid kvar orginalsakerna så att bilen kan bli orginal när som helst.
Men ni beter er som om ni vore troende och man pillar på den heliga graalen eller nått sånt (inget ont om troende).

man vill ju bli guidad med info som ändrar ens tankar på rätt väg inte påhoppad, ett lysande inlägg som ändrade min färguppfattning kom från Grusse, det är sådana inlägg man vill ha när man ber om info.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Allt du moddar på en bil av den typen och son inte går att återställa (inom rimlig budget/ansträngning) sänker värdet drastiskt och det drabbar ingen annan än dig själv. Montera fälgar och annat påplock som kan tas bort spelar väl ingen roll mer än att de flesta som fattar vad en evo är knappast blir imponerade.
BjörnB
Givetvis går allt att återställa när man moddar en bil, bara en kostnadsfråga, sen har nog aldrig gjort saker i mitt liv för att impa på folk, brukar göra saker för att jag får ideer som jag vill göra nått av, sen är jag inte speciellt intresserad av klubb möten etc och har inget " pokalbehov ".
har märkt att många köper bil för att bli "någon" det är bara folk med dåligt självförtroende i mina ögon

Mr Alpina
som Mr Alpina skrev så finns det 100 st gjorda för DTM serien, dom var väl vita med stripes eller har jag fel? eller var dom röda och svarta i orginalskick? i annat fall så kan man ju göra en kopia på tävligsbilarna eftersom dom också kommer från orginalet.
Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
Det finnes flere "DTM" look a like biler i Norge, blant annet en Sport Evo som er blitt bygd om til DTM look. Men den ble solgt for snart to år siden, og bilens verdi var da neste 50% mindre enn hva en original Sport Evo var verdt.
Jag har selv eid en "DTM" look M3'a, det var en vanlig 2,3 90 mod. med 215 hk. Jag ble less på alla dekaler, det gikk jo inte å vaske bilen, heller ikke polere den, det var et jæv... jobb å holde den ren, selv om jeg kjørte bare 500 mil på et år.

Rz
Dom 100 DTM bilarna var hvite, men i bunn og grunn var dom røda. Det er bare å titte på bilder fra DTM, fra invendig i bilene, der ser man at karossen har vært rød.

yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Bmw M5 Sedan 1994"Turin Motorshow"
Ta en 2,3 87-91! Ring Lennart Köhler du får ca 265- 275 Riktiga hk med airbox o 2,5 vev,bra kammar,grenrör+avgas,riktig topp,riktig mappning, mm mm mm! Har just hämtat HPR 134 89a 9700 mil.Detta koncept funkar kanon, snabbare än min m3 e46 cab! Bilen har 3,91 i axeln o rullar på 18" med centrum bult(magnesium) vikt 1160 kg med 10 lit bensin!Evo 111 byggd utvändigt 1992 av mig, jet svart,dtm speglar.Tyvärr med taklucka,annars ganska naken bil vilket är rätt på e30 m3 or: LÅT EVO BILARNA VARA ORGINAL!!
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Mr Alpina:

Så det är hos dig Toomas Pahvs gamla SE har hamnat, denna var nästan lite unikt unik i sig då den beställdes utan någon extrautrustning alls, som taklucka t.ex, inte ens radioförberedd heller väl?

Denna vagn har man sett på många BMW Club Schweden träffar under början av 90-talet. Toomas använde verkligen bilen aktivt så som bilen var menad att brukas. Har du haft bilen länge?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
yng, vad går en sådan trimmning lös på?
Hur blir det med tillförlitlighet, körbarhet mm?
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Sluta förstöra en massa fina klenoder vad det en gäller så är det bättre helt orginal .

Låter som att du ska ha en 325 med M3 kitt och riktigt med trimm.

Dom kan man fixa så dom går utav bara f/n .

Snälla köp inte en M3 SE och börja förstöra den .

Jag är själv sugen på en M3 E-36 GT och vet knappt om jag vill hänga in nån doftgran i en sån då blir man väl lynchad

M som i Motor
M3 CSL nice
yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Bmw M5 Sedan 1994"Turin Motorshow"
Går från tomgång till 7860 rpm(varvstopp)jämt o fint på tomgång,effektkurvan som en banan inga dippar, Hålbarheten ska nog vara bra!motorn byggdes 1993 av khöler,En felväxling med jätte övervarv 1996 kostade en renovering(nya kolvar.ventiler,mm,mm) sedan dess har den gått ca 2000 mil utan bekymmer! fick airbox monterad 2001! Sista uppdateringen gjord nu 2003 med vassare kammar,grenrör,avgas,+MYCKET MAPPNINGS JOBB Men det funkar kanon!Kostnaden beror väl på grund motorn och hur mycket nya bitar du vill ha i maskin! men det är dyrt!!
Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
Till Mr. Nullto:
Ja jag kjøpte bilen for en måned siden. Den har gått i Norge siden juni 1999. Jeg er 3. eier på bilen totalt.
Det stemmer at bilen ble spesielt bestilt uten el. fønster, og takluka, det er også liten BC, samt ingen radioantenn på taket eller radio med høgtalare i. Forrige eier monterte inn en stereo, men høgtalarene ligger i golvet bak - løs. Så det er ikke gjort noe inngrep inne i bilen. Den er gått 8000 mil. Bra skick maskinelt.
Det enda som er extra på bilen er EDC och torkara til framljusene.
Bilen er original bortsett fra at det er en annen diff på den nu, men jag har fått tak på en original 3:15 diff, og skal montere den i vinter. (lite vinterpussel) Ellers er bilen i veldigt bra skick, med tanke på alder.
Jeg kommer inte til å kjøre på bane, bare lite autoslalåm og noe familiekjøring. Jag har R-dekk på bilen, og tenker å ha det, i tillegg har et sett med vanlige gatedekk.
Hvis det er noen som har liggende originale Sport Evo 16" felger for salg, gi meg beskjed, jag kjøper dom direkte. Jeg skal ha to sett.

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
yng: Lite nyfiken..."snabbare än min M3 E46cab"...har du hunnit köra den på en bana eller? fått några varvtider? Låter som en fräck bil annars! :)
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Mr Alpina:

Vad tråkigt att vi är en SE mindre i Sverige nu, ännu svårare att få tag på en då.

Just det, EDC:n kommer jag ihåg. Jag filmade Toomas på Anderstorp Raceway under slalomkörning, för en 10-11 år sedan, när något hade havererat i bakvagnen, kan detta vara orsaken till att diffen inte är original?

Jag har för mig att Toomas berättade att de var tre kompisar, i Västerås, som beställde varsin ny SE utan de andras vetskap.
Ganska otroligt att det fanns 3 stycken svensksålda i samma stad!

Vet du hur många SE det finns i Norge nu?
Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
Till Mr. Nullzwei:
Ja det er tråkigt at det er exporterad ut SE'er i fra Sverige. Det var vel 9 stk SE'er som ble solgt nye i Sverige. Det er kommet to til Norge, en svart og min røda. Av uoffisielle har jeg hørt at det skal også være solgt en rød til Japan. Men det er jeg ikke 100% sikker på.
Det stemmer at det var 3 fra Våsterås som handlet hver sine SE'er. De to andre finns i Våsterås fortfarende.
Jag tror det var krangingshammeren bak som fikk stryk. Diffen ble byt fordi Toomas var interessert i å være først ut fra start :-)
Tror han solgte den org. diffen til Team Viking.

Det finnes 7 stk. Sport Evoer i Norge for tiden. Ingen er solgt nye i Norge.
Det er 2 svarte, 3 røde, en blå (uoriginal lakk) og en DTM Motorsport lakkert med bur.
Jeg er ganske sikker på at det inte finns flere i Norge.
Men jeg er ganske usikker på antallet i Sverige. Noen som vet?
Hørte at det fantes en i Stockholm som ble stulen, en rød.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.