AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.842

E30 M3 Sportevolution

Sida 1 av 4
Tjo alla

behöver veta lite saker om denna modell:
Hur många ex finns det i SE?
Vad borde man betala för en bil i perfekt skick?
Är det något man ska vara "rädd" för angående modellen?
Värdeminskning på en Evo 3? värdet borde stiga eller?
238hk verkar lite tunt så jag ringde Köhler racing, Dom fixar en supermotor med 285 hk, vad för prestanda kan man vänta sig då? 0-100 samt 402M, inte tänk o köra strip direkt men det är ett bra mätvärde på verkligt drag i bilen =)
Om någon har kört en sådan, hur var det?
Är det rätt modell att köpa om man vill ha en bil med grym väghållning? samt kul att köra eller ska man sattsa på en nyare M3:a

tacksam för svar från er kunniga BMW åkare

Tomme
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det byggdes 600 st M3E30 i SE-verisonen.
Jag tror...att så fort du gör minsta modifering på en M3SE så sjunker värdet betydligt...

Jag har inte kört just en SE men däremot en vanlig M3E30 och det finns väl knappast nån mer välbalanserad och rolig bil hitta än dom...dock håller jag med om att dom är ngt undermotoriserade..
ant
Jag tycker personligen att en M3 SE E30 ska var i det mest strikta originalskick som går att uppbringa.
Värdet lär precis som Petri säger sjunka nämnvärt om det är modifierat på minsta sätt.

========
Min bil: Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Länk

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Om du nu får tag på en original M3E30 SE så får du vara bred att betala ordentligt för den, och om du nu slår till på en sådan så låt den vara original!

Mvh Abbe
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tycker det låter som att du inte ska ha en SE. Funderar du ens på att byta motor, trimma, styla eller något annat sådant så är det bättre att hålla sig till någon annan, mindre exklusiv M3 E30.
En M3 SE skall hållas i strikt originalskick, skall absolut inte användas som bruksbil/vardagsbil, men kan gott användas till det den är gjord för - på bana. Dock fortfarande i strikt originalskick.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Jag skulle vilja påstå; 200.000+ för en i perfekt skick.

För övrigt håller jag helt med Haglund.
Om jag köper en så måste jag fixa till lite o motorn, vill inte byta utan använda den jag har, pratar inte om en övertrimmad bil utan bara göra den bättre med rätt medel, skulle värdet sjunka massor om jag lackade om bilen? från svart till Rött.
Det intressanta med bilen är ju att så få har den och denna modell e supersnygg och borde vara bra mycket bättre än vanliga M3, jag har kört E30 M3 och tycker det är en mycket bra bil men vanliga E30 M3 finns det ju tonsvis av och framför allt i svart färg.
Skulle vara kul att fixa till den till superskick med lite mer pulver, givetvis ska man kunna ställa om den till orginal om man vill sälja den (bara färgen som blir svår att fixa tillbaka).

Funderar på att ta hit bilen och sen fundera vad man vill göra, skulle man ågra sig så finns det nog någon köpare som vill ha den i orginalskick.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Rz:
Ja den tappar värde vad du än gör om det inte är att renovera till originalskick. Om du så byter chip eller luftfilter i motorn, eller fälgar, stötdämpare, ja, vad som helst så sänker det värdet.
M3 SE är en samlarbil i dagens läge. Absolut inget man ska se om ens design- eller mektankar passar på.

Tycker itne heller man ska ändra en Sport Evo. Andra fälgar på sin höjd. Fin bil.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ja, att byta färg är ju totalförbjudet.

Mr C
hehe verkar som ni alla är emot förändringar på Evo3:an, man kanske skulle ta och måla den rosa (joke).
ni är emot förändringar för att det finns så få gissar jag, men det är ju för att det finns så få som gör att man vill göra om den lite så det finns ännu mindre chans att stöta på en lika dan bil på gator träffar mm, jag skulle inte vara intresserad av att fixa till motorn om den hade haft 270-300 hk orginal, dom flesta sidor jag hittat utomlands säger att orginal gör den 6,1-6,2 och det är på tok för söligt, man vill ju hamna runt 5 strecket gärna lite under så det blir bra klös när man trampar på.

vi får se vad man gör........men man vill ju ha en bil som går bra i alla lägen.

Skulle ni se en BMW E30 Evo som är Rosa och går i snön så.....e det inte jag :)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du kommer att få betala ganska mycket extra för en Evo bara för att det är en unik samlarbil.

Är du bara ute efter bra klös och vara orginell finns det mycket bättre alternativ till lägre kostnad. Tex en e36:a som du gör något ovanligt med. (tex behåller den original) ;)
BjörneB hehe, nä gillar inte dom där andra svensonbilarna, gillar dom äldre då bilfabrikanterna fortfarande gjorde riktiga bilar, typ M635, E30 Evos osv osv, jag var sugen på nya M3 tidigare men det är som bortblåst, vill inte ha helt enkelt
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Rz:
Vad ska du med alla hästkrafterna till? Och varför ska du köra till hundra på under 5 sekunder?

Lotus Samuel
I en M3E30 har man inte så stor nytta av hk på bana som man kan tro. Det går fort ändå.
Ska man köra på gatan däremot så behövs lite mer pulver men då är E30 lite fel bil att köpa.
Och ska man ha en M3E30 med mycket pulver och som är unik är det billigare att köpa en vanlig 87-89 och trimma den. Det går att få ut lika mycket hk ur den eftersom det är precis samma motor efter man ha trimmat.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Lotec turbo konvertering t ex ger ju ungefär dom hästarna du är ute efter

Mr C
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Inte ska man förstöra balansen i en S14-motor med en turbo... S14-motorn är ju byggd för bra respons och det förstör man ju helt och hållet med en turbo.

Om man vill lägga sig kring 270-300 hk så är det ju bättre att skaffa en E30 med en Hartge 3.5-motor eller ev en Alpina B6 3.5 på en gång. Det går ju en "M3 E30 Touring" i Sverige som är en ombyggd 325 Touring med Hartge-motor och ca 270 hk. Tror t o m att den var till salu för inte så längesen. Fin är den i a f!

Jens
Här är ett reportage om den bilen från Total BMW: Länk

Jens
Grusse
"Rz" M3 e30 SE är ju JET svart, och den färgen finns ju inte på vanliga M3 e30 så den bilen med den färgen är ju väldigt unik så behåll den om du nu skulle köpa en SE.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.