|
|
|
|---|---|
323E21terror |
Min rollo fastnade i utdraget läge och kan inte själv dra in duken. Jag har lyckats för hand att rulla in duken på plats, men kommer att bli problem om man vill spänna ut den igen...tog tid att rulla ihop den kan jag lova. Nu undrar jag hur man tar bort hatthyllan på 535-E34 så man kan komma åt själva mekanismen. Man kanske inte måste ta bort hyllan eller nån annan kanske vet bättre hur man skall gå tillväga? ny rollo, eller laga? farten är min drog |
vejbystrand |
Hej! Jag har precis samma problem, vill du berätta för mig hur du lyckades få ner gardinjäveln? Tack Magnus magnus |
323E21terror |
Hallå, det jag gjorde var att lägga både höger hand och vänster hands fingertoppar på själva rullen(utom tummarna och lillfingrarna, då den måste vara i fullständigt utdraget läge (precis all duk måste vara utdragen, vilket den redan borde vara) Du börjar alltså att dra in duken genom att med finger -topparna pressade mot rullen snurra den medsols dvs snurrar rullen i riktning mot rutan (beroende på hur den är konstruerad, men med allra största sannolikhet fungerar alla rollo's på samma sätt). Det problematiska är att du måste alltså hela tiden samtidigt ha en kraft i x-led och y-led vilket försvåras ju mer av rullen du lyckas få in då det kommer att behövas en större och större kraft. Det som är viktigt är att se till att den duk som är utdragen är så spänd som möjligt och rak eftersom detta är faktorer som ytterligare gör att det kommer att bli trögare. Jag kan säga att det krävs tålamod för detta, men med lite ilska och envishet så är det inga större problem. Jag behövde några försök, och det som är irriterande är att ca den sista decimetern är värst och det är där man ofta ger upp så även jag, men ge dig inte det går ju...kunde jag så bör även många andra också klara detta. (Ursäkta min något ingenjörsmässiga förklaring med x och y led mm men det kanske inte är så svårt att förstå min beskrivning ändå?) farten är min drog |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.