AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
831

3 seriens största konkurrent?

po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Om vi nu tar senaste (E46) modellen.

Jag säger senaste Audi A4.

Tror ni att nya Volvo S40 kan bli en riktig konkurrent?

Ha det bra,

PollyWolf
An
92
Anglia_106e
BMW 740iA -95 TV/Navi
20"
Det har jag svårt att tänka mig att den kan bli.

Varför rulla på 19" när det finns 20"
varför skulle holländskt smäck kunna konkurera med tysk ingenjörskonst?

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Nya Volvon är ju inte ens en Volvo... Jag citerar: "Bilen (nya Volvo S40) delar många viktiga komponenter med Ford Focus". Ni hör ju själva! Jag har kört många bilar men hittils har jag inte suttit i en standard Ford som har någon körglädje överhuvudtaget. Eftersom nya Ford Fuck-us inte lär bli ett undantag så antar jag att nya "Volvon" inte blir det heller...
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
wendtan:

Ta det lite lugnt, är själv Holländare.
Det är Volvo som företag som är ansvarig för bilens kvalite och inte ett land eller hur? Volvo bestämmer själv var och hur man producerar en bil.

PollyWolf

po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Nya S40 kommer att bli tillverkad i Gent/Belgien förresten och inte i Holland

PollyWolf

PS: Är ingen Volvo fan själv, jag kör ju en BMW men blir bara lite förbannad om folk snackar skit om mitt land.
Anledningen till frågan är att på nyheterna ikväll berättade de att nya Volvo S40 vill gärna vara med i BMW/Audi/Mercedes segmenten. Jag bara undrar om ni tror de lyckas med det.
Pollywolf: Jag pratar inte skit om ditt land på något vis, De jag vill påvisa är att bilbyggarkulturen inte är särsklit gammal i Holland, och att byggkvaliten i volvo s/v40 inte är i klass med s60/s80.
Jag har själv släkt i Holland, och tycker landet är väldigt trevligt. De betyder inte att jag köper en bil som är tillverkad där.

BMWCS Syd #05392
Okej, Svaret på din fråga är att nej, jag tror inte volvo kommer att lyckas.

BMWCS Syd #05392
Hehe, om man tänker på hur dom gamla S40/V40 är att köra så... huuu.. Det är roligare att sladda med en hjullastare alltså! Myyyyycket roligare

// Björn
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nej, den kommer troligen inte att bli ett alternativ för BMW-köparna. Jag tror den kommer att hamna i samma segment som nuvarande S/V40

__
Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Innan jag köpte min fd. beemer så testade jag bland annat Volvo och Ford. Den enda volvon jag gillade chassiemässigt var nya V40 T4, jag har provat 850, S60 och V70 (dock inte "sportchassie" i de två senare).

Ford ficus går ju stadigt och är rapp i styrningen om man jämför med klasskamraterna. Då har jag inte räknat Alfa/BMW som klasskamratar, det är inte samma klass även om de andra biltillverkarna verkar tro det!

Det går att få strykjärnskänsla i de flesta bilar med tunna däck och sänkningssatser... men att få det kombinerat med komfort, ja då kan man räkna bort de flesta märken.
Ford focus chassit är väl ganska bra har jag förstått.
Sämre utgångspunkt kan man väl ha, t.ex Opel Vectra/Saab 9-3.

Tycker att mittkonsollen ser lite läcker ut. Kryddar de sedan´med Öhlinsdämparna från S60R så närmar de sig nuvarande 3-serien. Men då kommer ju BMW med en ny 3-serie :)
Ford Focus (med det sportigare chassit) är den bil som jag blivit mest positivt överraskad av vad beträffar chassit. Inte för hårt men mycket välkontrollerat, och bra balans dvs inte för understyrd. Nya Volvon har goda förutsättningar att bli en mycket kompetent bil, med Haldex 4-hjulsdrift och 220hk turbo motor kunde jag väl tänka mig att köra en sådan. Om Volvo bara är smarta nog att erbjuda en version med snabbare och tyngre styrning och lite sportigare stolar (jämfört med 60-serien) kunde den bli ett bra alternativ till E46 3xx.
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Wendtan:

Vi glömmer det hela. Var ganska trött igårkväll, lätt irriterad o.s.v.

Ha det bra!

PollyWolf
Det är bara att gratulera Volvo som "får" Focusens chassie....det är mycket kompetent och klart bäst i klassen f.n. Titta bara på Focus RS.
Pollywolf: Alla dagar är långt ifrån goda :) Ha de bra du med.

Flåkypa: Ja får ta o prova RS:en för i helgen provade ja bilar
för min mors räkning och var inte imponerad på standard focusen direkt.

BMWCS Syd #05392
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att återknyta till första frågan.
För att kunna konkurrera på allvar i premiumklassen krävs det troligen följande:
*En tilltalande design.
*"Upplevd" kvalitet utöver det vanliga, med möjlighet till mängder av extrautrustning.
*Möjlighet att få modellen med minst sex cylindrar.
*Bakjulsdrift i grundutförande (ev fyrhjulsdrift som tillval).
*En prissättning som gör att inte "kreit och pleti" kommer att ha en likadan bil på garageuppfarten (exlusivitet).
*Inte dela allt för många komponenter/chassi med billigare syskonmärken.

I nuläget är det nog bara tre bilmärken som på allvar kan kalla sig premiumbilar, de är BMW, Mercedes och Lexus. (Audi är nog ett gränsfall, men i mina ögon delar man för många komponenter med VW, Skoda etc.)
Sedan finns det givetvis många märken som är rena lyxbilar, men de har inte så stora volymer.

Som jag ser det, tar Volvo medvetna steg som gör att de snart närmar sig premiumsegmentet, även om de i nuläget har en bit kvar.
SAAB har nog ännu längre, och om GM schabblar med varumärket SAAB (som de verkar göra genom att vilja sätta SAAB-loggan på alla möjliga mer eller mindre misslyckade och medelmåttiga bilmodeller inom GM-koncernen), kommer nog SAAB att förpassas till bilhistorien... :o/

Mvh

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg er enig i mye av det Johan B skriver i første del av sitt innlegg.

Når det gjelder hvem som er potensielle kjøpere av BMWs konkurrerende merker, så tror jeg at det er en type kjøpere som gjerne vil ha en bmw, men som likevel ikke kommer til å kjøpe en bmw fordi de synes/tror det er for dyrt med bmw-emblemet på huven, og derfor velger et annet merke som gir "mer for pengene." Alternativt de som ikke legger vekt på motor og entusiasme. Også har vi de som heller kjøper helt ny (og kjip) bil med liten motor til prisen av en 3-4 år gammel brukt bmw med større motor. Hvordan er prisen på en volvo til sammenligning med bmw?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.