AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
490

min 318 går inge bra hjälp?

an
13
and
318i-91
jag har en 318i 91a
och när man kör så börjar hela bilen att vibrera
både i ratt och växelspak och så bludrar det när bilen går
när man stannar luktar det bränt...när man gasar så går det sakta upp i hastighet och så rycker det ibland i bilen
ingen anning vad det kan vara nån som vet hjälp mej med förslag tack....

ae
Hördu, det där låter inge roligt alls....

I vilket fall, jag tycker det låter som den tänder på tre eller färre cylindrar. Det förklarar en del iaf. Som t.ex. att bilen vibrerar, beror på att kraften inte fördelas jämt. Någon som kan motorer kanske kan förklara det lite bättre än mig, som inte kan motorer. Jämför annars med hur bilen vrider sig lite om du gasar upp motorn i varv, och sen släpper, sen gasar sen släpper (wroom, wroom, wroom osv..) Då skakar ju bilen till då motorn drar resp. får vila.

Att den går trögt upp i varv då du gasar förklaras iaf bra av det, lika så att det rycker i bilen ibland. Om bilen inte tänder på en cylinder måste den inte bara dra runt den i onödan, dessutom tappar den 1/4 effekt! Och det märks nog mer än väl!

Varför det luktar bränt har jag ingen vettig förklaring till, annat än dessa två:
Om det är något elfel kan det vara en kortslutning någonstans, t.ex. i någon av tändkablarna, som luktar. I så fall luktar det fränt och starkt, samt lite plast.. Öppna huven och känn om lukten kommer därifrån.
Annars kan det vara kopplingen som luktar (den luktar mest äckligt :) om du har slirat mycket på den eftersom motorn går dåligt..

Vad som är fel kan jag dock inte säga så mycket om, men har du tur är det ett tändstift som är helt sabb, eller så är någon tändkabel kass eller liknande.. Har du riktig otur har en kolv eller vevstake sabbat.. blir dyrare i så fall..

Hoppas någon med kunskap kan hjälpa till, men du har väl iaf nåt att gå på..

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.