AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
695

oljud, slammer från topplocket på E46 328 Ci -00

hepp777
Någon som har liknande erfarenheter av vinande ljud i 28ans topplock?
Min 328 från 2000 har börjat låta annorlunda på senaste tiden. (Har gått knappt 6000mil)
Ljudet kommer från topplocket och är av vinande karrakär eller lite högfrekvent skrammel. Det är inget allarmerande, men klart hörbart om man är van vid tyst motorgång.
Det hörs såväl vid kall som varm motor som tydligast vid 2000 RPM under lätt belastning.
Idéer? Någon?
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Har du nyss bytt olja? Har du gjort det så kan det mycket väl vara fel olja! Har du inte bytt olja så byt den! Köp Castrol olja!!

**Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan**
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
hepp777: Er lyden der konstant, eller avhenger det av hvordan du trykker på gasspedalen? Lett trykk = lyd, mer gas = lyden forsvinner, slipper du gasen = lyden forsvinner?

Jeg har en lav antydning til vinende, høyfrekvent "bfhuuuh-lyd" fra motoren når jeg kjører sakte, som du sier (10-30 km/h) på 1an eller 2an. Vet ikke om jeg skal tolke lyden som oljud, det er kanskje bare sånn?

Jeg har en 323 Ci, ny olje..
hepp777
Morten, Ljudet låter som ett slammer och hörs bäst under lätt belastning mellan 1500 och 2500 varv. Det hörs även tydligt om man håller varvtalet där med stillastående bil och öppen motorhuv. Det är som om det rasslar lätt om kamkedja eller ventiler. Vid högre varv vet jag inte om ljudet kvarstår. Det kan ju vara så att drunknar i övrigt motorljud som ju är helt normalt.
Men jag håller med dig. Ljudet beter sig ungefär som du skriver. Vid hårdare belastning eller motorbroms så verkar det försvinna.

Pshyx, Jag har väl ganska fräsch olja från service hos BMW så det borde inte vara det.

Någon annan som har erfarenheter och kanske till och med förklaringen?
Njuren
LOL@castrol,va de inte mobil1 innan dom switcha Formel1 lag eller nått...

325Hunter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.