AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
996

TIMER funktionen på färddator (e36)

Su
554
SunKi
325i -92
Vad katten är funktionen TIMER till för egentligen på färddatorn på e36? Vad ska man ha för nytta av att ställa in när fläktsystemet ska gå igång? :)
Su
554
SunKi
325i -92
Ingen som har nån idé? Skärp er nu panelen!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Är funktionen detsamma som på min E38:a samt e39:an så har du en varm eller sval bil beroende på årstid. Styr helt enkelt klimaten på tid.
Jag har också timer på "checkontrollen" men ingen klima.....

Mvh
Patrik 325i -92
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
...ja, och det gör alltså att du kan ställa in en tid då du vill att fläkten ska gå igång så du har bilen urluftad och inte jättevarm när du ska ha bilen igen. Helt underbar funktion om man bara använder den rätt.

Själv brukade jag i somras ställa in tiderna 11:40 samt 16:40 eftersom jag åkte på lunch 12.00 och åkte hem från jobbet ca 17.00. Stor skillnad på att komma ut i bilen när den är urluftad till skillnad från när den bara stått stilla i solen och det nästan är 100 grader i bilen.

På BMW-språk heter det "Standluftung" tror jag.

Även helt kanonbra när man bara stannar till i stan för att göra ett kort ärende. Bara att trycka på "Timer" och sedan "S/R", så går fläkten medan man gör sitt ärende. (Dock max 45 minuter tror jag).

Det är ungefär som med centrallås - när man väl har funktionen och använder den, så kan man inte leva utan den.

Tommie, BMWPower
Su
554
SunKi
325i -92
ahh, smart.. tänkte mest på vintertid, och då känns den väl meningslös :)
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Du kan sätta stearinljus framför utblåsen, så har du en varm bil när du kommer ut till den i vintermörkret... :-) Nää, jag bara skojade.

På bilar med originalmonterad bensinvärmare ("Standheizung" heter det då) kan du ställa in tiden OCH ställa in värmereglaget på önskad temperatur, så har du en varm och skön bil. Dessa bilar har oftast dubbla batterier (ett i bagabeutrymmet, typiskt BMW 7-serie med bensinvärmare). Det ena batteriet används då bara för att driva "Standheizung", vilket gör att man inte riskerar att batteriet är slut när man väl ska starta sin varma bil.

Tommie, BMWPower
bmwnisse
Det var fan ! Har själv undrat över "Timer".
Tack för hjälpen !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.