AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.132

330SMG vs 330Ci ?

Sida 2 av 2
acey:

Om jag nu inte missminner mig så var den bil carbonsvart,halvläder, högerstyrd ingen navi?,el-rolla saknas oxså.

Jag tror(hoppas)att man har gjort mätningar med SMG II oxså, tror inte att man bara ha gjort copy/paste.

Undra varför Csl enbart har SMG II hmmmm

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Om Csl har enbart SMG II så kan den väl knappast vara slöare än den manuella

Keep Your distance this is a BMW ;)
Länk
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Enligt track-challenge.com har M3 CSL klarat 0-100 på 4,8 s. Undra vad den hade klarat med en manuell låda.
Länk
L:et i CSL kanske står för lättkörd? Det kanske är därför den endast går att få med SMG lådan.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle tro att R-däcken och uppgraderad mjukvara i LC och SMG gör sitt, samt den lägre vikten och högre effekten så klart. Men eftersom den vanliga m3an sniffat på tider 4,8-4,9 så är nog kanske 4,5 inte omöjligt om den funnits som manuell? Nu är inte bilen byggd för att gå så snabbt som möjligt till 100...
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Ok , om man bortse från 0-100 säg 100-150 är den manuella fortfarande snabbare eller ?

Länk
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Ok , om man bortse från 0-100 säg 100-150 är den manuella fortfarande snabbare eller ?

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
maxad: Jag skulle tro att skillnaden blir mindre ju högre farten är. När väl risken för hjulspin är eliminerad så är det förmodligen ingen skillnad i prestanda. Det är inte själva växlingen som är problemet (0,08s) utan just koppling in (växlingen är snabb) och koppling ut förfarandet som är något okänsligt och kan inte göras lika bra av datorn som av en bra förare ännu.
svh9633
I den nya 3 serien som släpps nu i september så tar SMG lådorna 150 millisekunder att växla. Om man jämför detta med SMG II som tar 80 millisekunder så tycker jag att 150 inte är så farligt med tanke på att man har en svagare motor och kanske inte samma behov av att maxa som på en M3.

Jag har länge velat ha en automat fast med fler växlar samt att den inte gör bilen så tung. SMG är precis detta. Det bästa ur två världar!

/Sam
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är inte själva växlingsmomentet som tar tid. 80 eller 150 spelar i de flesta fall ingen större roll. Det är hur länge tändningen är bruten som är intressant.

Så länge du inte använder Autoläget blir du nog inte besviken :)
svh9633
acey: Jag vet själv inte så mycket om bilar och desto mindre om exakt hur SMG fungerar. Kanske kan du hänvisa till en länk där de går in i detalj, vore snällt.

Om det nu inte är tiden för växlingen som är viktig, varför skyltar man då med det?

Vad är det för skillnad mellan SMG och SMG II, bara mjukvara månne tro?

/Sam
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
svh9633 :

SMG som sitter i 330 är långt ifrån SMGII som sitter m3an denär helt enkelt mer avancerad på alla sätt , växlar betydligt snabbare osv tror vanligt SMG ligger på 0,150 mot SMGII 0,08

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
svh9633: Rent generellt för sk (felaktivt) sekvensiella lådor är att det är samma växellåda som i den manuella bilen men att växligen sköts med tex paddlar i ratten eller likande. Sedan sköter elektronik och hydralik koppligen. Bilen har alltså en koppling och ingen momentomvandlare som vanliga automatväxlade bilar. Det innebär att tiden för växlingen motsvarar den tid det tar för dig att rycka i spaken i en vanlig bil men det är ju som bekant inte hela växlingen. Systemet måste också koppla/släppa gas eller bryta tändningen finns lite olika system. Anledningen till att det är svårt att slå en manuellbil i starten är att en skicklig förare känner av greppet hur mycket hjulspin osv bättre än bilen och kan därmed hålla nere hjulspinnet med koppligen.

SMG vs SMG II är två olika utvecklare och SMG använder sig inte utav drivelogic (SMG II har en mängd olika automat och växla själv lägen det har inte SMG).

Maxad: Jag har haft både en 330 och M3 båda med manuell låda.
På 330 är det ingen snack om saken, manuell ÄR bättre om man inte gillar automat. M3 är det inte lika illa, SMGII är vansinnigt rolig. Speciellt på bana =) Om du för övrigt funderar på 330 eller M3, kan jag bara säga att det är båda helt underbara. Fast har du inte provat en M3:a så gör det inte om du är inne på 330:n. M3:an ÄR så mycket värre, att efter en åktur i den så står allt annat stilla =)

///Egget
Länk
svh9633: Har läst att SMG är en valig manuell växelåda med hydralisk växelväljare, SMGII är en äkta sekvensiell låda som arbetar med högtryck. Varpå det är stor skillnad mellan dem.

///Egget
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Egget: En äkta sekvlåda innebär väl att växlarna ligger efter varandra på rad - typ en MC-låda. Det gör de inte M3an.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Egget , tyvär så har jag redan provat en M3a så 330 är struken från listan , men funderingarna går runt en M3a med SMG eller en Z4 3,0 nån av de blir det efter vinter

Länk
Acey: Du har säkert rätt, skall försöka ta reda på vart jag läst det och se om det står något mer.

Maxad: Låter som fina bilar, blir säkert bra hur du än väljer. Fast de två egentligen inte kan jämföras =)

///Egget
Länk
acey: Korrekt. Det är samma låda som i den manuella.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.