|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det nån som vet om 330 med smg är långsammare än en vanligt 330 ? Läste artikeln om 330SMG som de hade provkört o de tyckte att SMG var långsammare än den manuella men enligt tiderna så är det lika snabba är det nån som kan bekräfta detta för mig om vilken av de som är snabbast ? Keep Your distance this is a BMW ;) Länk | |
| Den känns garanterat långsammare och hela lådan tycker jag personligen inte är särskilt lyckad. BMW har även samma tider för SMG II M3 och den manuella men där den manuella är snabbare. | |
| SMG i 330 är mycket långsammare än vanlig låda. Jag blev klart besviken när jag provkörde. Att man kan klocka lika snabba tider beror nog snarast på taskig teknik vid den manuella växelförningen. SMG drivelogic som finns i M3 är något helt annat och går inte att jämföra. ( kostar väl också dubbelt så mycket som i en 330?) | |
| SMG II finns inte i någon annan bil än M3 och kostar 34200 kr medans SMG kostar 15900 kr. | |
oxbow |
Sen tog väl bmw bort smg-lådan till 330 ganska snabbt.. eftersom den helt enkelt inte var något att ha :( |
|
då vart den bilen struken , håller nämnligen på att leta efter en ny bil men är litte osäker helst ville jag ha en M3a men frågan va om det värt priser jämfört mot en 330 . så man får väl ta o fundera litte "efter en åktur (provkörning) av Oxbows 330 så är man ganska såld ¨på den bilen (330) kändes som att det räckte med en sån bil Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
Nej SMG finns fortfarande kvar som tillval på 330. Maxad: Bäst du inte provkör en M3a :o) |
|
|
acey , är det så illa :)) Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
cane |
Nåt som kan vara värt att tänka på är att SMG i 330 är ungefär samma som i E36 M3 - dvs den växlar ganska långsamt till vardags på låga varv och halvgas, men är ganska kvick (250ms) vid fullgas växlingar nära varvstoppet. Tror att det är det som gör att 0-100 siffror blir ungefär desamma för manuell/smg, men provkörningar ger intrycket av att SMG är långsammare vid vanliga växlingar. |
| Fast även oberoende tester visar att SMG är långsammare, särskilt i starten eftersom det är svårt att få till en lika bra start som med en manuell. SMG II är ungefär 0.5 långsammare till 100 än en vanlig manuell på M3an. | |
cane |
0.5sekund? Nä, det tror jag inte stämmer, snarare i stil med 0.1 sek. Beror på vilket test man läser, en tidning fick tom snabbare 0-100 med SMGII dvs små skillnader där avgörandet hamnar på hur bra föraren är på att växla manuellt. Dock lägger SMG systemet till runt 6 kilo, det påverkar förstås negativt. |
|
cane , har du testat din mot en vanligt M3a eller går du också på tester ? Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
cane: Visa mig testet där SMG II lådan gått under 5.5 sekunder så tror jag på dig. Utav det 10-tal test har ingen lyckats med detta. Medans den manuella lådan presterat tider så låga som 4,8. De flesta svenska tidningar använder BMWs tider, kanske dessa du läst? Uppe i fart spelar det mindre roll men i starten kan en bra förare starta ganska mycket snabbare. |
|
|
acey: du kan få låna min instruktions bok där står det 0-100km/h på 5,2 eller har Bmw gett ut felaktig information....... |
|
|
starre , har du SMG i din eller hade den manuella lådan ? Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
| starre: Jag vill gärna se ett oberoende test där dom verkligen kommer ner i 5,2. | |
|
Maxad: SMG II acey: oberoende test räknas inte Bmw då:)) |
|
| starre: Nej!!! ;o) | |
cane |
Har inte läst testet i fråga själv, utan läste om det på denna sida: Länk Enligt honom ska tidningen Autobild (tysk) fått bättre tid med SMG. 4.8 sekunder låter också för bra för att vara sant, oavsett låda - är du säker på att denna siffran inte kommit från en amerikansk källa? 0-60mph är ju kortare än 0-100kmh. |
cane |
Maxad: Går på tester, och "rövbänken" efter att ha provkört både m3 e36 manuell/smg, aldrig kört e46. |
|
Jag tror om jag inte missminner mig att det är Sport Auto som klockat 4,8 sekunder med den manuella. Och deras tider både i slalom, ringen och hockenheim rankar jag som mycket tillförlitliga och används även som referens i andra tidningar. Jag tror att dom även lyckats köra 5,5 som bäst med SMG oavsett användning av LC eller inte. Frågan är om BMW ens har brytt sig om att göra en andra mätning med SMG på 0-100. I teorin så är lådan säkert exakt lika snabb men verkligheten är ju ofta annorlunda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.