AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.479

BMW 325 VS SAAB 900 TURBO

Sida 3 av 7
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Haglund2306: Nej det har helt och hållet att göra med rullmotståndet, två hjul rullar ju lättare än fyra.
;-)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hubbe325:
Ah! En till punkt att ta hänsyn till.

Kom att tänka på en annan jämförelse. Undra varför en sprinter är snabbare än en sumobrottare på 100 meter. En sumobrottare har ju troligtvis mer muskler...

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Kul att vissa tänker på vikt, förare, grepp osv...

Skulle jag kört mot 9-5 aeron 100-220 eller nått sånt så skulle jag garanterat torskat, men nu körde vi 0-(130~140)
Sen var ju inte 9-5an hans, hade automat, framhjulsdrift osv så han fick ju inga bra starter alls. Medan jag som är rätt van med min bil och har bra och breda bakdäck får grymt mycket bättre starter. Och starten är ju nästan det "viktigaste" i korta race.

Och jag har inte sagt att en 325 drar alla t4, t5, 9-5 aero osv
Att jag vann berodde väll antagligen på förare eller att bilen var trasig, eftersom saabarna tydligen är så snabba...

Perkka: Nej min 325 är väll troligtvis långsammare än en 328, konstigt vore det väll annars..
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Haglund: Tur att det finns nån annan som tänker på att det finns lika viktiga saker som 30 hk extra.. :)
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Haglund2306: Det har med luftmoståndet att göra. Sumobrottare har för det mesta ofta en bakåtvänd spoiler till frisyr... klart att det inte går fort då.

Det finns knappast ett rakt svar på frågan, handlar om mycket olika parametrar där inte bara bilens specifikationer ger svaret. Föraren är ju den som ska se till att paketet unyttjas maximalt, för att ta ett exempel. Jag har tex dragit en Ferrari 360 Modena ut ur en rondell en gång med en trimmad Saab 9-5, han växlade ner och accade också, men frågan är om han maxade den? Troligen inte.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
davidvpt:
Tänkte inte på det (skrattade folk undrade vad jag höll på med här på jobbet).

Perkka
Haglund: Tror inte den ursprungliga gällde 325 E36 vs. 900 Turbo på bana, utan kanske på allmänna vägar..

Lasse Kong: Min Aero är verkligen inte ful och gubbig, och hellre kör jag den än nån 320 E21 lr 520iA E28...

Big Kahuna: Har du chippat en lättryckare till 245hk? Ligger inte dom på ca 150hk org? Lr så är jag ute på tunn is här...

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Perkka. Jag tror att lättryckaren på 154hk går att få upp till 245hk med chip, system och byte av magnetventil.

Patand. Jag noterade att du hela tiden låg efter SAABen. Ligger man i baksuget på en bil så har man ett ohyggligt övertag. Jag har många gånger legat i baksuget på betydligt snabbare bilar och lyckats hänga med. Dessa bilar anser jag ändå inte att jag kör jämnt med. Jag noterade även att SAABen hängde på Porsche Boxtern. Där kanske förhållandet var det omvända. SAABen kunde sliptreama på Boxtern och på så sätt hänga med. Detta betyder inte att du hade gjort det.
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Flåklypa: Måste förtydliga "ligga bakom" lite ser jag. Alltså det handlade absolut inte om någon slipstreaming då det aldrig var närmare än 100 meter mellan varken mig och SAABen eller SAABen och Porschen. Vi tävlade ju egentligen inte mot varandra så alla höll ordentliga avstånd för att det inte skulle hända någon olycka. Vi körde ju med våra egna bilar och de var/är gatreggade och används som bruksbilar. Man vill ju gärna komma ifrån banan och kunna fortsätta hem.

Däremot när vi körde Chrysler bilarna så var det full racing som gällde och då försökte man ju slipstreama lite. Dock gav det ingen större effekt, antagligen pga när man väl gick ut för att ta sig förbi så fanns det ingen kraft över i de ganska motorsvaga 136Hk Neonerna för att öka farten när vindmotståndet ökade.
Ok, jag fattade det som slipstreaming, men det var det alltså inte. Tycker inte du att det är svårt att uppfatta om man tappar, tar in eller ligger lika med ~100meters avstånd? Speciellt på bana där man i stort sätt alltid har olika hastigheter om man ligger mer än 10 meter ifrån varandra är det så om jag refererar till mina egna erfarenheter.
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Jo visst kan det vara svårt på vissa delar av banan men man ser ju rätt lätt om man är längre ifrån eller ej när man är på långa rakan (start/mål på gelleråsen) båda två samtidigt (vilket vi var varje varv). Bara att jämföra med förra varvet och vi körde ju rätt många varv så om han var snabbare än mig borde man ju märka en klar skillnad på slutet, vilket man alltså inte gjorde.
På hela varvet kan man se om man har tappat eller inte på rakan som du säger, men det är svårt att se om man har en jämnsnabb bil rakt fram, på rakan om man inte ligger bredvid varandra.
Nu blev jag riktigt sugen att åka på bana igen :-)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Perkka:
Det har du helt rätt i, och sedan när är alla allmänna vägar helt spikraka?

Hade inte räknat med så många svar på mitt inlägg men det verkar vara en omstritt fråga =).
själva huvudfrågan var menad så här om jag ska förtydliga mig lite:
vilken av sabb 900 turbo och bmw 325 har bättre bottendrag/ acceleration, är det någon som har någon länk till kurer skulle jag bli överlycklig.
har bara kört en 325 disel automat och den var INTE snabb i starten om man säger så. Kändes nästan som att sätta sig i en riktig sportbil när man satte sig i sin gamla Saab därefter.
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
rand: Tror garanterat att saab 900 turbo har bättre bottendrag. 325 är riktigt slö under 4000 varv

Lite prestanda siffror från saabs hemsida
2.0 Turbo, 185 hk / 263 Nm 230 km/h 8,5 sek O O
2.5t, 170 hk / 227 Nm 225 km/h 8,6 sek O /
2.3i, 150 hk / 210 Nm 210 km/h 10,0 sek O O
2.0i, 130 hk / 177 Nm 200 km/h 11,0 sek O O

Bmw 325 enligt modellguiden, 0-100 8.0 sek, 233 km/h
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Länk till saabs sida

Länk
svintoleffe
Jag kan bara säga .
Att vikten är en ryuskig viktig detalj.
Om man säger som så, du kan spöa en t5 om du vill det, bara du vet exakt vad du gör bakom ratten.
Du kanske är bättre förare en han i t5 vem vet.

Men nu till saken.
Man ska ta bmw siffror med lite ro tycker jag då dom acc fortare än 8 sekunder till hundra.

Så växlar du snabbt och så och om båda billarna är orginal så hänger du nog av honom.

Leffe
Perkka
Haglund: Inte spikrak och inte lika kurvig som en bana iaf :)

rand: Vilken årsm. av 900 menade du?

Som sagt så har jag 250nm-3000v/min och strax över 150hk-5500v/min på drivhjulen... Vet riktigt inte vad 325-an har på hjulen... (I motorn vet jag dock)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För många år sedan (kanske 1994) mätte Teknikens Värld upp 173 drivhjulshästar på 325i E36.
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Perkka: 150hk på drivhjulen? Har inte Aeron typ 230hk i motorn? (dålig på saab modeller) Tapp på 80Hk i drivlinan? Även om Aeron ligger på "bara" 200Hk så är det ett tapp på 50Hk dvs 25%!!! Är det verkligen möjligt att aeron tappar så mycket i drivlinan?

om Teknikensvärld mätt 325:an till 173Hk på drivhjulen så tappar den alltså 19Hk dvs ca 10% vilket låter klart mer normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.