|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag är i alla fall helt chanslös mot Volvo T5:an(250 hk). Inte för att jag rejsat men jag förstår det efter att ha provat lite.... Kom upp i 200 km/h på 1 km. Lätt! |
|
| Åkte i en 325 E36 -92 med en kompis för några månader sen. Vi var ute å körde på stan å körde för att de va en jävla masa bilar ute. Vi gled ut en bit utanför för stan för å få köra lite fortare. Framför ser vi en Saab 900 Turbo modell gammal. Hur som helst så sa vi som åkte (2 st) att han skulle köra om han. Sagt och gjort, trodde vi, när vi kommer jämsides gasar föraren på och kör ifrån oss som vi körde en Ford Fiesta 1.1!! Blev faktiskt lite chockad. Vi hade ju faktiskt fart och han växlade inte ner. Inte vad vi kunde höra iaf. Ja hoppas den var trimmad, den lät iaf som den hade 400 hästar när han gasade =) | |
|
Äger både en 325:a och en T4:a T4:an är snabbare, 0-100, 80-120 120-160 ja typ hela registret. Men den är mkt mer svårkörd, 325:an är bättre i lådan och känslan att dra upp i varv är bättre. T4:an känns inte riktigt hemma över 5500 rpm. (och det är ju där 325:an stortrivs...) Men så fort det börjar svänga så är 325:an överlägsen. Är heller inte riktigt kompis med framhjulsdriften, när varvräknaren kommer upp till 3000 rpm så får man se till att hålla i ratten för bilen far fram och tillbaka över hela vägen, är man oförsiktig så hamnar man i spenaten... |
|
|
328:an 9-5an väger rätt mycket mer, har framhjulsdrift och dessutom automat. Säg att min bil har 200hk (ifall chip + avgas + filter ger 8hk) då har ju ändå saaben bara 30 hk mer. Tänk på att vikt är minst lika viktigt som antalet hk. Vi körde 0-140+ och kan säga att starten vinner man grymt mycket. Men ändå hann 9-5 inte ifatt, utan låg o tryckte på samma avstånd. mot 9-3an så började vi gasa i fart och då låg vi jävligt jämnt. Tror att jag körde "bättre" än han i saaben. Är väll ändå bara 205 hästar i den? |
|
|
Har ju väldigt svart att tro att en BMW 325 kan åka ifrån en Saab 93 Aero.. Har en kompis med en Toyota Supra 3.0 Turbo med ca 250Hk och han blir frånåkt av 93:an.. Vill inte ens prova att rejsa med honom.. Min polares har en Volvo T4 och det är nog inget att leka med.. Man känner klar skillnad mot min och hans bil... Men däremot så är ju BMW en klart mer uppseénde väckande bil.. /Daniel |
|
|
Vad kul att det finns objektiva personer som kan se sig besegrade av ett annan märke! Jag som hade börjat misströsta. Jag har också kört mot en S60 T5. När han petade i trean vart det hej då. |
|
|
Sa aldrig att jag drog 9-3 aeron.. Men det var jävligt jämnt Jag vet inte hur bra han körde, men visst skulle vi kört 50-200 och det skulle varit en riktigt bra förare i 9-3an skulle han säkert dragit.. danregn: Prova kör mot supran. Så bra går de faktiskt inte, mk3:orna. Så länge de är org iaf. Och till er som tvivlar eller tror att jag sitter o ljuger ihop något... tro mig har nog bättre saker för mig. Det var iaf så det gick när vi körde, ifall det berodde på dålig förare, skick på bil osv låter jag vara osagt |
|
Perkka |
En 325 E36 har inte en sportmössa mot vare sig en 9-5 2.3T, 9-3 Aero, T4 lr T5... Säger ju sig själv, lyssna bara på t ex Hubbe325 och Flåklypa som har en 328 E36 och blir ifrånkörd av en S60 T5 efter att Volvon petat i 3-an... Man behöver inte vara ett snille för att räkna ut att en 325 E36 får pisk av samtliga turbobilar jag räknat upp... Och lyssna även på "BMW W": "Polarens E36 328:a fick stryk av en Saab 9-3 200 ts (200 hk). 328:an var snabbare upp till 100 km/h men sen gled Saaben förbi och iväg. Vi testade ett anta ggr acceleration upp till höga farter och det var ingen tvekan om att Saaben var snabbare än 328:an." Så Marcus: Din 325 går alltså bättre än en 328 E36? Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
328an |
Marcus.... Även om 95 aero väger mer så tror jag nog att 30 hästar mer och en turbomotor gör sitt nytta. En 325 e36 är ändå totalt chanslös mot den. TOTALT, inte ens jämt med den. För övrigt håller jag fullständigt med Perkka. |
|
Men vem vill åka ful gubbig saab när det finns fina sportiga BMW. Förresten så hatar jag saab och deras snurriga konstruktioner på bilarna . Ett satans dryg jobb att göra de mest enkla reparationerna på dom M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Måste bara få göra ett inlägg här... jag var och körde på Gelleråsen motorbana med min stora tunga 520i Touring (2,2 liter/170 hk) och en kollega från jobbet var med också. Han har en SAAB 93 (eller 900, minns ej vilket) Turbo med 200Hk (ej chippad då). Han har även sportavgas och 17" fälgar med lågprofildäck. Vi körde några varv (ca 10 st) samtidigt på banan. Han låg framför mig hela tiden då vi kom ut i den ordningen på banan men han kunde INTE köra ifrån mig! Min stora tunga touring hängde på genom kurvorna OCH på rakan. Han kom upp i en toppfart på ca 160 på rakan och jag kom upp i ca 155 (vi pratade om det efteråt) och kanske ökade avståndet med 5 meter sedan tog jag in lite i de kurviga partierna så avståndet var sammanlagt detsamma varv efter varv. Jag blev klart imponerad av hur bra min stora tunga bil med 16", 55 profilsdäck hängde med på banan. Trodde jag skulle bli frånåkt hur lätt som helst av hans mindre, lättare och starkare SAAB med lågprofil däck på 17". Men ICKE. Kan också tillägga att varken jag eller han hade kört på bana tidigare så vi var lika gröna och när vi sedan körde med de bilar som Gelleråsen hyr ut (Chrysler Neon) så var vi lika snabba även då så det skillde inget (eller iaf väldigt lite) mellan oss som förare. Jag kan ju inte säga vad detta resultat beror på men det var trevligt iaf. :-) PS. Som extra skoj kan nämnas att SAAB ägaren även var ute samtidigt (jag var ej ute då) som en Porsche Boxter (ej Boxter S) och körde jämt med honom. Vilket borde innebära att min stora familjekombi kör jämt med en Porsche Boxter. ;-) DS. |
|
|
Ja, här blir man tydligen helt sågad om man påstår att vikt och förare har något att göra med hur fort en bil accelererar... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Haglund: Inte sågas du av mig iaf! Jag håller helt med dig (hoppas du inte tog mitt inlägg som sågning)! |
|
|
patand: Absolut inte. Vi talar nog ungefär samma språk tror jag. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Haglund, Att en bil har många hk och turbo är det enda som är intressant! Det spelar ingen roll om den väger 2 ton, har automatlåda och en utväxling gjord för att ligga på 1500rpm i 250 knyck..... P.s Har du inte hört förresten att "det är vridet man åker på" :)) |
|
|
Anders S: "Att en bil har många hk och turbo är det enda som är intressant!" Varför är det så intressant med många hk om "det är vridet man åker på" ? Du är lite motsägelsefull tycker jag... |
|
|
Det var ett skämt... :) För att tala klartext så menar jag i verkligheten att det som betyder något är: Effekt Vikt Utväxling Luftmotstånd Om en bil sedan har turbo är totalt ointressant i detta sammanhang! |
|
| Sorry Anders! Missade den skämtsamma tonen i ditt mess. Det du säger stämmer till 100% turbo eller inte är ointressant. | |
|
Jag kör en 9-3 lättrycksturbo som är chippad till 245 hk. Om jag slipper stillastående fart, så kör jag jämt med en 330 (vet ej karossbeteckningen, men den som funnits i några år fram till nu) kanske någon liten fördel till mig. Som flera andra här konstaterat så är det helt enkelt så att det är bara att titta på vad en bil väger och dess effekt, sedan spelar det ingen roll om det är turbo eller inte... Angående andra bilar så brukar det vara väldigt jämt även med chippade T4 och T5. S60 T5 släpar ju runt på 1600+ kg... Så trots chippning är dom inga monster. Att en 325 skulle dra jämt med en 9-3 aero, men vinna mot en 9-5 aero trots att den har automat låter orimligt. 9-5 aero är en ohyggligt kvick bil för sin vikt och en 9-3 aero har inte en chans i något intervall. Möjligtvis 0-50 km/h |
|
|
Anders S.: Jag har själv aldrig förstått varför en motorcykel med 100 hk accelererar fortare än en bil med 200 hk och turbo. Det måste vara något med luftmotståndet. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.