|
|
|
|---|---|
|
Har smällt min 325, eller rättare sagt så krockade jag och dom kom fram till att det var mitt fel. Ska få betala 7000 spänn i självrisk.........skitkul. 5000 i självrisk, och 2000 för att jag är under 24. Blev tillfrågad om jag ville fixa det själv för att slippa att bonusen ryker men ena skärmen, huven, halva fronten/grillen, Ena lyktan och blinkers plus lite mer for åt helvete. Så det blir ju billigast att betala och va glad. Min bonus skulle ryka sa dom och då undrar jag om nån har erfarenhet av nått liknande, som kan säga ungefär rent procentuelt hur mycket dyrare min föräkring kommer att bli?? Tacksam för svar!! /J | |
|
Det bästa är nog att ringa dom och fråga hur bonusen påverkas. Brukar annars stå i avtalet, det lilla häftet man får. Har man otur kanske man får byta bolag då det nya bolaget oftast ger dig "full bonus" som du har kvar tills du smäller igen... :) Men ring, då får du nog alla frågor utredda. |
|
| bonus finns inte längre likaså krock-fria år, så sa dem te mig på if försäkringar. | |
|
Så här står i OK (Folksam) försäkringsvillkor. Bonus innebär att du får rabatt på trafikförsäkringspremien (utom på den del som är fast grundpremie) för skadefria år. Bonusklass / (Rabatt) 8(75) 7(75) 6(72,5) 5(60) 4(55) 3(40) Ny försäkring inplaceras i klass 7. Har skada inträffat det senaste året sker inplacering i klass 6. Flyttning från klass 7 till 8 kräver att de senaste 15 åren varit skadefria. För varje skada som leder till utbetalning från trafikförsäkringen sänks klassen med ett steg. Sänkning sker från nästa försäkringsår. Efter varje försäkringsår utan skada flyttas försäkringen till närmast högre klass. Du som har mins 15 skadefria år slipper rabattförslust för första skadan. |
|
|
Nu vet jag vad som hände med bonusen............... Fick ett "jättetrevligt" brev igår, försäkringen har höjts med lite mer än 100%.........!!!!! Hur fan är det möjligt när försäkringen inte ens var ett år gammal??? Så mycket bonus kan man väl inte ha redan då?? Nu måste jag förmodligen sälja bilen, men det är den hittills roligaste bilen jag har haft så jag är väldigt kluven. |
|
Måsen |
Knepigt, jag har uttnyttjat min försäkring 5 ggr utan att få bonusen minskad. 1:a Körde av vägen, tryckte in fronten 2:a Körde av vägen, tryckte in fronten 3:e Glömde växel/handbroms "brottom-brottom", och gissa vad, jo, bilen rullade iväg och tryckte in fronten 4:e Inbrott och bilstereostöld 5:e Påkörd av en fransman på E22:an, bakifrån. Ett par frågor till "någon som har en aning" Vid senaste tillfället (i april) var det frugan som körde och fick sladd (snö och is). Det gick väl i ca 50 km/h. Medan hon har fullt upp med att få bilen på "rätt kurs" så kommer det en fransman i en stor Toyota jeep och kör in i henne snett bakifrån. Polisen kom, rapport skrevs osv. Nu till dilemmat, det mesta har löst sig med vårart försäkringsbolag men skälvrisken har vi inte fått tillbaka. Vårat färsökringsbolag har begärt den summan av fransmannens bolag, som nu anser att min fru var vållande, och därmed inte tänker betala ut den till oss. Hur kan hon vara vållande? Är det inte alltid bakomvarande fordon som har skyldighet att hålla avstånd och kunna stanna? Ska vi ta en diskussion med vårat försäkringsbolag? Ska vi ta en diskussion med hans representant i Sverige? Går det överklaga? Är det värt besväret för dom tusenlapparna? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.