AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
835

Tomgångsreglering E36

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag nollställde min ECU igår och nervös av naturen som man är så har jag hållt ett vaksamt öga och öra på bilen sedan dess. Den går fint och jag kan inte märka av några större problem, men bilen verkar ha lite svårt att lära om sig tomgångsregleringen. Igår direkt efter jag nollställt styrenheten så var bilen helt normal vid kallstart. Jag lät den stå i någon minut på tomgången sedan tog jag en sväng. När bilen blev varm började tomgången gå lite upp och ner. När man frikopplade gick motorvarvet snabbt ner till exakt 500 på mätaren och sedan gasade bilen till så den gich upp till normala 7-800, sedan ner igen till lite över 500 och upp igen, och så vidare till tomgången var stabil. Detta tolkar jag som att styrenheten höll på att lära sig att ställa tomgångsservot rätt. Nu har bilen gått flera mil sedan nollställningen och allt känns egentligen bra men när jag nu frikopplar så lägger sig varvtalet på nästan 1000 varv för att sedan i distinkta etapper gå ner till 700, det kan mycket väl hända att bilen har betett sig så här innan nollställningen oxå och att jag inte tänkt på det. Men min fråga ä: Är detta ett normalt beteende eller skall den lägga sig på rätt varvtal direkt?
Si
765
Simon01
120dM -08
min betedde sig så när min lamdasond var kass, jag bytte den och blev av med problemet direkt.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Min är precis bytt, det va därför jag nollställde ECUn =)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Möjligen har inte styrenheten hunnit lära sig beteendet hos den nya sensorn riktigt än. Det är inte helt otroligt... Man ska nog vänta ett tag innan man åker in och besiktigar om den.
changco
fartoflakt: när du hade nollat den, lät du den stå på tomgången tills den blev varm? Då ska den läsa in all fakta,
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
changco: Jag är rädd att jag fuskade lite med det =) Hade lite väl bråttom iväg, men ganska varm hann den bli... Hursomhelt så har jag precis varit inne och besiktigat den och avgasvärdena var perfekta. Nästan FÖR perfekta för att det skall verka sannolikt på en 93:a som gått 19000 mil. Men jag klagar inte. ;)
Si
765
Simon01
120dM -08
ny lambda gjorde susen på min med, 0,0 i CO värde : )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.