AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
608

Bränsletörst och skenande tomgång

Fr
54
Freddan
325iC -92

Var ute på en tripp till Linköping igår. På vägen dit ser jag att visaren för soppaförbrukning ligger på ca 1,6 l/mil i jämn 110-fart och bilen känns lite småtrög. Väl framme i Linköping har tomgången fått stora spelet! Pendlar mellan 300 och 1500 rpm, och bilen dör även ett par gånger. Samma sak på hemvägen, skyhög soppaåtgång, men nästan hemma känns det som om att nåt "släpper", bilen känns piggare och förbrukningen sjunker till normal. Tomgången är även den precis som den ska vara..
Det gick åt 33 liter på denna 20-milatripp, skitkul..
Vad är det som är/var knas??

Min: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lambdasonden, kolla den...

Klassiskt symptom du beskriver.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Håller med föregående talare: Med största sannolikhet lambdasonden eller någon annan sensor i motorstyrsystemet. Antingen är en sensor defekt och motorstyrenheten har aktiverat en "säker mappning" vilket ofta innebär förhöjd bränsleförbrukning eller så ger någon sensor ett felaktigt värde som inte är tillräckligt fel för att styrenheten skall förkasta den. Det sistnämnda är värre för då syns inte felet vid en diagnos och felet blir svårare att hitta. Åk till en verkstad och be dem läsa ut dina felkoder så har du förhoppningsvis ett facit på vad som är fel.

Min spontana gissning ligger på lambdasonden, ett mycket vanligt fel på E36 mellan 15000 och 20000 mil.
Fr
54
Freddan
325iC -92

Lambdasond kostar förstås skit att köpa och är svår att byta, eller?

Min: Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Faktiskt inte, en pirat kostar 800 på motornord och kommer du bara under bilen är den svinenkel att byta.
changco
Freddan: hade samma problem som du, hade fått en felkod på lambasonden, vilket i sin tur hade höjt bensinförbrukning, tomgången balla ur, böt lambda men problemet återstod, då kom det en väldigt trevlig vän helt från ovan och sa att jag skulle nolla databoxen vilket jag gjorde stod ett dygn utan ström sen starta jag den lät den stå på tomgång tills den blev varm och sen läste boxen in rätt data, dock vart min värre och värre ju varmare den var, när den var kall så var den nästan helt normal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.