AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.147

M3 cab som ålar sig.

Sida 2 av 2
bl
2.295
blixten
325i -88
En stor del av sanningen är sannolikt att olika däck har olika reaktionstider, vilket innebär att fram och bakdäck kommer i otakt med varandra. Detta visar sig mest på högprestanda däck med låga profiler i kombination med ett högprestanda chassi som tex på m3.
classe
vad skall man ha för kombination då? det är ju så förbannat irriterande att lägga massa deg på däck som blir livsfarliga på bilen
Da
29
Darkness
M3 Cab -97
Är också intresserad av tips på vilka däck man ska köpa till en M3 cab...
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Jag har Dunlop sp9000 fram Bridgestone s-03 bak olika mönster och det funkar fint men till nästa säsong blir det s-03 fram ochså. Om man köper Michelin,Bridgestone,Dunlop,Continental m.m. högprestanda däck så tror jag det funkar bra men det är väl bättre med samma runt om. dackonline.se har rätt bra priser

----BMW ///M3---
cane
Varför inte hålla sig till samma fabrikat runt om? Tycker inte att det låter så konstigt att billiga falken däck i kombination med F1or blir knas tillsammans. Lika barn leka bäst!
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Håller med *cane men konstigt nog så var det när F1:orna åkte på som bilen bettade sig illa... Blir TOYO Proxes T1 runt om istället nästa sesong....

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Jag kör ju med Michelin Pilot Sport runt om och med nya omgången bakdäck gick egenskaperna från bergsfasta till klart ostabila. Pratade med Continental Sverige om man kunde förvänta sig samma förändringar med deras Sport Contact 2, och det kunde man alltså enligt dom. Det berodde enligt dom bl.a. på det djupare mönstret. Om ni kommer ihåg Brabus EV12 så hade den ett ca.5 mm djupt mönster för att behålla bra köregenskaper i 330km/h. Det är väl bara runt hälften mot ett vanligt Y-däck.
Det hela är ju väldigt fartrelaterat. På min bil börjar ostabiliteten för tillfället kännas i svängar där farten är runt 250kmh, kör man långsammare märker man inte av det. Men det var värre i början, då märktes det redan i 150!
bl
2.295
blixten
325i -88
Dyra däck i kombination med dyra däck ökar inte sannolikheten för att det skall funka. Det man får göra är att ha samma märke och sort bak och fram för att vara på den säkra sidan. Dimensionen behöver dock inte vara den samma. Jag hade en gång michelin pilot sx runt om och köpte nya dunlop 9000 bak och bilen blev mycket obehaglig att köra över 120, bytte till dunlop 9000 även fram och problemen försvann.
blixten >
vet inte om det var mig du syftade på men det sitter Pilot Sport runt om.
Det är så rörigt det här med däck, kanske är det som i Formel1, vissa däck funkar bra, andra omgångar däck är sämre trots att dom är likadana.
bl
2.295
blixten
325i -88
M-pire, nej jag tänkte mer på kontant. Men som du säger så märker man även lite skillnad när man köper nya däck av samma sort och märke i höga hastigheter även om det inte går att jämföra med olika märke. Det bästa är naturligtvis att byta både fram och bak samtidigt för att få de optimala vägegenskaperna, men det är ju inte så kul för plånboken direkt...
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Tyckte att framdäcken hade så mycket mönster kvar att det var lite dumt att köpa nya när bakdäcken var blanka men till nästa sommar blir det nya fram. Angående det jag skrev om dom kända däckmärkena så tänkte jag mer på Falken, tror inte riktigt på att köpa dom. (Men nu får man väl mothugg) Har väl haft tur som inte har problem med dunlop-bridgestone kombinationen.

----BMW ///M3---
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Har inte bara goda erfarenheter av FALKEN men dom FK451 som ja har i fram nu runt om innan funkade jäkligt bra en fröjd o ligga o åka 200-250(på bana=))...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.