AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.146

M3 cab som ålar sig.

Sida 1 av 2
Henke M3cab
Tjena!
Köpte en M3-cab-96 i sommras. Fick fyra 18" hjul med som jag nyligen lagt på. Tycker nu att det känns som att bilen ålar sig på vägen. Riktigt obehagligt i lite högre farter. Tex häromdagen när jag var ute och körde, kom ifatt en bil, växlar ner till 3:an och drar om, kommer upp i ca 150km/h innan jag svänger över till högra körfältet igen. Vid övergången börjar bilen att "åla" sig, bilen är halvägs påväg över till vänstra körfältet igen innan jag med minimala rattrörelser lyckas få bilen över på rätt väghalva. Det ska nämnas att ca 50m längre fram möter jag en bil. Med hjärtat i halsgropen saktar jag ner och kör därefter i laglig hastighet resten av sträckan.
Bilen är otroligt överstyrd. Har precis bytt bakdäcken, innan dess var det ännu värre. Då kändes det som om man skulle sladda av vägen bara man körde över mittsträcken. Vad kan detta bero på? Däcken? Hjulinställning? Där är inte gjort någon hjulinställning efter bytet till 18". Hade en 328 med 18" innan, den kändes inte alls så. Visserligen var den sänkt men inte ska väl det ha någon betydelse i detta fallet.
Mvh/Henkan

bl
2.295
blixten
325i -88
Du kanske har olika märke på fram och bakdäck? Det brukar ge de egenskaperr du talar om.
no
28
norin
330IM touring 2002
335IM touring 2009
hej min bil fick lite av den tendensen när jag bytte till nya bakhjul, och dom är inte av samma märke som fram däcken,,,,

låna några andra hjul och testa så vet du om det är bilen eller däcken det är fel på....
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
M bilarna är känsliga för olika kombinationer av däck.
Du ska ha samma typ av mönster fram o bak typ V-mönstrat.
Har du V-mönstrat bak o vanligt mönster fram så kan bilen bete sig som du beskriver.
Kan vara bakvagnsbussningaran som är kass. Resultatet av det blir oxå en ålig gång. Kostar ca 1500:- på Bmw.

1BJÖRN
Henke M3cab
Bak och framdäck är ej samma märke. Har inte samma mönster heller. Kan säkert bero på det. Ska testa att lägga bakhjulen fram.

Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Tjena, har exakt samma fenomen sen jag bytte bakdäck, visserligen är bägge V-mönstarde men det räcker inte, helt kasst bilen känns livsfarlig i höga fartet o så va det inte alls med tidigare däckkombination, vill tillägga att min erfarenhet är köp aldrig GY Eagle F1 FULT däck mycke obalans trotts flertalet balanseringar o har dessutom nån konstig gummiblandning som gör att däcket blir brunt på sidorna med tiden obs Tysk-tillverkat ej Korea...

Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet*
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Henke.
Prova o byta fram med bak och provkör.
Hjälper inte det så är det nog bakvagnsbussningarna
som är kass.
Upplevde samma problem på morsans Honda S2000
igår. Farsan bytade däck på den o fick vanligt mönster bak medans fram var V-mönstrat. Blev helt oduglig o köra, bilen har bara gått 1200 mil.
Ska köra och byta framdäcken idag, så vi får se vad som händer.
Hör av mig om hur det gick.

1BJÖRN
bl
2.295
blixten
325i -88
Att säga att v-mönster eller vanligt mönster inte skall kombineras eller att v-mönster kan kombineras med annat märke bara det är v-mönster, är ju ungefär som att säga att tjejer med blont hår besitter vissa egenskaper och tjejer med brunt hår andra egenskaper. Helt befängt, det har inte med mönster att göra utan hela däcket.
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Instämmer i däckfrågan *blixten* men däremot med blonda o brunetter hmmm där är det kraftiga skillnader i egenskaper!! *ler*

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Blixten

Det är mycket möjligt att det är märket på däcken som är skillnaden, men alla jag känner som har en högprestandard bil har upplevt detta problem.
Var och bytade till V-mönstrade på Hondan igår o fick på V-mönstrat runt om, dock inte samma märke fram som bak.
Bilen fick tillbaks sin karaktär o körglädje igen.
Samma fenomes uppstod på min M3a.
Kör V-mönstrat runtom men inte av samma märke och det funkar alldeles utmärkt.
Men visst vissa märke på däck kanske inte går o blanda.

1BJÖRN
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
I övrigt så är skillnaden på blondiner och brunetter lika stor som svart och vitt..=)

1BJÖRN
Använd samma märke och mönster fram som bak så lär dina problem med ålig gång försvinna.

---
Mvh.
Robban Johansson
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
...tror ja me....

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Är det verkligen riktigt att BMW är så känsliga för valet av däck ??

Det verkar ju helt befängt och svinkasst av BMW att det är så känsligt .

det måste finnas en annan förklaring kanske silent blocken som är dåliga och det gör att däck valet spelar stor roll .

Börjar nästan titta på andra bilar snart kanske

M som i Motor
M3 CSL nice
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Det e däcken helt säkert bytte o samma dag när ja drog upp i xxxkm/h så börja den gå fram o tbax drar oxå åt vänster eller höger när man axelererar beroende på om vägen lutar åt olika håll, beställt nya däck som ja drar på till våren GY F1 255 bak v-mönstarde o Falken FK451 235 fram är det nu = KASST!!!

Vill bara säga att använda samma märke och mönster runt om inte garanterar att du slipper åliga, vingliga, ostabila vägegenskaper. Problemet sitter till viss del att det nya däcket har djupare mönster som viker sig under bilens tyngd. Mina nya däck är fortfarande efter ca 200 mil klart sämre än dom slitna jag hade innan. Men dom har blivit bättre iaf.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Om det ni säger här stämmer så är det katastrof .

Är det vanligt att det är så på BMW eller ??

Om det är ett typiskt BMW fel så börjar man undra om man skulle ta och byta idol-bil verkar ju helt sjukt ju

M som i Motor
M3 CSL nice
Har du olika hastighets koder på däcken , typ H stommar fram och V stommar bak? Och om mönsteret på däcken e V format eller inte spelar ingen roll för hur stablit däcket är , det har däri mot mönsterets utforming, om du har ett "öppet" möster på däcket blir det mer ostabilt än ett däck som har ett "tätt" mönster , Med ett öppet möster får du bättre vatten egenskaper på däcket än på ett däck med tätt mönster då det inte transporterar bort vattnet på ett lika bra sätt men i gengäld så är ett tätt mönsterat däck bätter grepp å stabliare på en torr vägbana då du har mer gummi som greppar i backen.

Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Kan säga så här att det är knappast mönsterdjupet eller formen på mönstret utan gummit som gör det o stommarna, på bägge mina kombinationer den ena fungernade o den andra inte fungerande så va det V mönstarde däck men i bägge uppsättningar så var det max 2mm mönster kvar o bilen bettede sig som natt o dag...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Är det verkligen så kännsligt eller ?

Fan så kasst isåfall

M som i Motor
M3 CSL nice
classe
Min blev livsfarlig efter att jag bytte däck bak. satte dit falken med v mönster och har andra falken fram. Börjar tröttna och köper snart ett annat märke. Vad skall man ha för att slippa detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.