|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Fick en trevlig utmaning på motorvägen häromdagen. Blev omkörd av en Mercedes 55AMG, sprillans ny! Tänkte jag skulle hänga på och se lite mer. Föraren av AMG var inte sen att anta utmaningen. En kort stund måste jag erkänna att jag blev imponerad av Mercan. Vilket drag! Vilken urkraft när människan drog på. Nästan så man funderar lite på en AMG. Gammal då förstås.... //A | |
|
hehe..."hänga på"...då bör du sitta i en Porsche GT3 eller liknande. Var det en E55 el SL55? (spelar ingen roll iofs) // Lazze Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jodå dom där plastkitckade "gubbracermaskinerna" rör rejält på sig, så det krävs rätt mycket bil för att "hänga på" . ///MVH Hasso Länk |
| Om de var en sprillans så är de ju kompressor V8:an med 500hk/700Nm | |
Deliq |
Om det var en svart SL55 AMG kan det ha varit den som jag såg nere på Scandinavian Raceway i Anderstorp i helgen. Mycket trevlig "myggmosarmaskin" ;-) Hade säkerligen gått fort dit. Det var någon VIP'are som parkerade inne på utställningsområdet som ägde den. Enligt nummerplåten var den inreggad 15/8 M V H Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
| Det spelar ingen roll vilken serieproducerad BMW du hade suttit i...det hade blivit pisk ändå. | |
| Tyvärr är det ju så ... Kanske att en Audi RS6 hade hängt på, men det är tveksamt. Jag har hört om en Dalbäck trimmad RS6:a som har 750hk, den rör nog på sig ... | |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Nej nu ****ar! Jag får hänga i ett par turboaggregat på B12 så skall vi visa vad BMW går för! *skratt* /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Nu skall jag var lite elak... Låt oss göra det på "AMG-vis", genom att pressa i en kompressor i förslagsvis "BMW-beroende's" B12a, trycka upp den i 500 hästar och smälla på en massa flashiga "V12 kompressor"-emblem överallt. Vi måste se till att ingen kan identifiera fordonet som en f.d. BMW. Vi byter ut hela inredningen mot någon av Bangles nyare BMW-interiörer för att matcha Mercedes groteska innanmäten nuförtiden, glöm heller inte att vi måste svampa upp styrningen så att alla som en gång körde gamla Merca 190or känner igen sig på den klassiska "nybakad, gigantisk sockerkringla"-känslan, som för övrigt Mercedes har haft svårt att släppa. För att göra bilden komplett ersätter vi njurarna med en förgylld kylarprydnad föreställande Marit Paulsen på en liten flygande griskulting. Till sist blåser vi lite liknande bilar i högaccelerationstest, undviker att bantesta den mot konkurrenterna (bara den är snabb rakt fram!) och marknadsför den som världens bästa bil och säljer därefter den till överpris. BAM BAM! Vi har nu gjort det på "AMG-vis". :-) Kunde inte låta bli att jävlas lite där med tyskarnas hysteriska effektkrig den senaste tiden, med Mercedes i spetsen, skall det aldrig sluta? Visst respekterar jag AMG, säkert sjukt bra bilar... men hellre en M5. MVH, En flippad E38B12 |
|
| Uppenbarligen svider det för den sanne BMW-entusiasten att Mercedes har värre accelerationsprestanda... | |
|
För er som inte tror att en AMG kan svänga....titta längst ner. BMW är duktigt distanserade av MB just nu, men snart kommer nya M5 och då är det med största sannolikhet omvänt....eller ska jag säga rättvänt? :-) Länk |
|
|
På den där siten Flåklupa postade jämförs M5 E39 med SL55, det vore som att likna Glassbomb vid Oxfilé, båda är superba men för distanserade för att verkligen kunna jämföras. När sedan M6 kommer kan man jämföra den med SL55, nu är det jämförelsen E55 mot M5 som är mer aktuell. Det roliga är dock att se att M5an faktiskt ändå slår SL55, som för övrigt är en renodlad superbil, på vissa punkter (80 - 120 Km/h 4.Gear t ex.) Och även om E55 må slå M5 i mycket, betänk då också att M5an bygger på en över 7 år gammal bil, och kom redan 1998, medan E-klasse/E55 precis kommit. Vet ingen var man kan hitta en jämförelse mellan E55/M5/RS6 på bana? :-) MVH, E38B12 |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
E38B12: Nu blir jag ledsen i ögat, vill du verkligen förstöra min B12:a? ;-) /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Ta inte illa upp BMW-beroende, du kan få grannens 200D -79 istället :-) MVH, E38B12 |
|
|
Det kanske var en SL55AMG som han blev frånkörd av...det är t.o.m troligt, så jämförelser bör därför ske mot denna. Att Mercedesen är snabbare rakt fram är ju ingen hemlighet och att en cabriolet (SL) är långsammare i kurvor pga högre vikt och sämre chassie är inte heller någon hemlighet, så E55AMG bör vara ännu snabbare. Jag fattar inte varför man inte kan erkänna att en AMG-MB äter M5or överallt? Istället kontrar man med påståenden som saknar grund. MB regerar just nu och sedan finns det naturligtvis orsaker till det, men faktum kvarstår. |
|
|
Glassbomber och oxfileér... Så fort BMW får stryk så är jämförelsen felaktig! Fusk med överladdning, nyare modell, och Gud vet allt. Är det lika mycket fusk när BMW lanserar sina nya M-modeller? BMW:s M-modeller och Mercedes AMG-modeller har inte samma målgrupp. AMG är ett lite mer moget val där långfärdskomfort i högt tempo är den viktigaste kvalitén för kunden. BMW M är något annat. Lite mer utpräglat sportigt. |
|
|
..o låt oss då kasta in CL65 AMG i leken, en alldeles nybakad sockerkringla med 612 friska och ringa 1000 Nm i vridmoment. Varför jämföra längre? E38B12, underbart inlägg ovan!; författarambitioner? :-D ___ BMW CS #5221 |
|
|
Håller med Flåklypa och bjoerck....det gäller att vara saklig. När det gäller prestanda kommer BMW med stor sannolikhet att vara frånkörda så länge de inte överladdar motorerna. Mer överladdning åt folket!!! /Simon |
|
|
Jo, nog var det en E55, alltid. Det hjälpte dock inte.... Som tur är (var) så var det lite trafik emellanåt så jag kom ikapp. Men, som sagt vridmomentet! oj. oj, från 110 och uppåt, så behövs nog just GT3:an för att hinna med. /AA |
|
|
Som sagt AMG och M vänder ju sig till lite olika målgrupper! Och Mercedes och BMW säljer ju också åt olika "folk" om vi tar S vs 7 an så är ju 7:an mycket körgladare än S:en men inte har BMW:n nått att säga till om i komfort, W140:in är ju fantastisk och 600 SE är de brutalaste jag kört, trots nästan 500 kg mer tjänstevikt än min E32 750 så känns de ut som om den är 1000 kg lättare när man fäller pedalen i mattan 408hk/580Nm gör sitt! Och så tycker jag att Mercedes har mycket mustigare motorer, dom har ju så mycke mer vrid moment på låg och mellan register än BMW:arna, nu pratar jag om, E34, E32 vs W124, W140 + att 4 ventils 8:an och 12:an exploderar på höga varv! |
|
|
Det viktigaste är att man har så STOR motor som möjligt. Resten är struntsamma. 4 liter är tuffare än 3 och 5 är rätt tuft och 6 eller mera är heltufft ! "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.