AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
606

Kvinnor sämre i traffiken

Linus85
Inser att denna debatt redan pågått ett tag men jag måste helt enkelt få skriva av mig lite.

För det första så är det tyvärr så att många kvinnor är för "fega" i traffiken vilket i praktiken gör dom lite sämre på att köra bil "tydligt". Männen tar dock lite väl stor risker ibland vilket inte heller är bra.

Men vad som egentligen fick mig att skriva detta inlägg var när jag läste en aritkel på aftonbladet.se där det stod att mer än 50% av kvinnorna var för bla högre fortkörnings böter, en max hastighets gräns på bilar satt till 130 km/h.

Sen det som verkligen fick bägaren att rinna över var när jag läste att EvaMarie Törnström, ledare för Kvinnor på väg skrev att kvinoor var bättre på att köra bil.

Nu menar jag absolut inte att kvinnor inte kan var bättre än män på att köra bil, många kvinnor är säker väldigt mycket bättre än andra män på att köra bil men männen är i det stora hela ganska så rejält mycket bättre än kvinnorna när det kommer till just bil körning.

Detta är vad jag tycker iaf.
Skriv gärna någon rad vad ni naser om detta ämne.

/Mvh Linus
Aldric
Det enda som egentligen retar mig när det gäller min sambo är att hon aldrig växlar ner när hon ska förbi nån, och min bil är inte direkt något vridmomentsmonster så hon blir liggande på 5:an i vänsterfilen dubbelt så länge som jag trivs med, och det gör mig alltid nervös, men förutom det tycker jag det är helt ok att hon är försiktig, hellre det än att någon som inte kan köra som en rallyförare försöker. Känns ju som om det är farligare ...
-BeeMWe-
Allt över 3000 varv verkar vara den förbjudna zonen, att ligga mer än 2 dm från mittlinjen är fy och usch samt mer än 1 dm mellan huvud och ratt är också fel... Allt enligt mina uppmärksamheter på vägarna.
Linus85
Håller självklart med dig Aldric om att man ska köra efter sin egen förmåga.
Vad som fick mig att bli så irriterad igår var väl egentligen det att den där EvaMarie totalt ignorerade problemet med att många kvinnor kan vara lite väl försiktiga i traffiken(vliket kan orsaka olyckor).

/MVH Linus
Oakman
Problemet gällde väl engagemanget i trafiken. Männen måhända kör för fort ibland, men de har hela sin koncentration riktat åt trafiken och bilkörningen. Kvinnor därimot har en förmåga att pilla med annat när de kör bil. Därför märker de inte lika snabbt när olika trafiksituationer uppstår osv. och utgör därför en fara i trafiken. Sen tycker jag det verkar som många kvinnor är helt farträdda, med all rätt iofs med tanke på det ovanstående...

Nu stämmer ju detta långt ifrån i alla fall, men jag tycker det stämmer överlag rent generellt. Sen är det klart att det finns kvinnor som kör jättebra, och de som älskar att trampa på gasen också...

-----
// Olof
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Det är inte bara kvinnor som håller på och 'fipplar' med annat när de kör, se bara på alla företagsbilar med män bakom ratten som sitter i mobilsamtal, kollar almanackan och försöker köra om samtidigt. Den föraren än enligt mitt sätt att se det betydligt mycket farligare än en 'försiktig' kvinna. Det enda sättet att försöka undvika olyckor i trafiken är att utgå från att alla bilister är idioter, då är du iallafall förberedd på att folk kan ta sig för vad fan som helst, typ köra ut framför dig utan att titta i backspeglarna, göra idiotiska omkörningar etc etc. Jag ligger hellre bakom en kvinna som slickar mittlinjen än får en galning bakom mig som förväntar sig att jag ska gå ut på vägrenen bara för att han ska kunna blåsa om i långt över legal hastighet. Varenda gång jag fått en mötande bil som kör om på dumma ställen och tvingar ut en halvvägs i diket har det suttit en man bakom ratten. Sensmoralen är att det finns idioter av båda könen, att dra det ena över en kam är en generaliserng som inte håller. Kör vettigt själv så gör åtminstone du vad du kan för att förbättra trafiksituationen, oavsett om du är man eller kvinna.

Observera: detta svar är inte riktat till någon enskild debattör utan mina åsikter om folks vett och moral i trafiken.
Linus85
Håller säjlvklart med om att det finns idioter av båda könen.

Och ditt exempel med en som slickar mitten och en som ligger som ett plåster på en bakifrån var rätt bra.
Anser att man aldrig ska ligga nära en annan bil var sig man ska köra om eller något annat, det enda som händer är att man får kortare tid på sig att reagera om något oväntat intfräffar.

Men vem skulle du själv helst ligga baki, en som går ut på väggrenen och gör det lättare för dig att köra förbi eller en som bestämt ska ligga på linjen?

Åkte själv ner till umeå i helgen och på vägen dit så hamnade jag baki en husbil som bestämt skulle ligga med vänster hjulpar exakt på mitten. Det även fast husbilen sköt ut ytterligigare en 10-15 cm åt vänster. Detta gjorde han även fast det var mitt på dagen och helt rak väg.
Man kan nästan bli lika irriterad på detta som på någon som ligger lite väl nära en.

/MVH Linus
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Håller med dig, båda fallen är irriterande. Vad jag ville ha sagt med förra inlägget var att om man utgår från att det oförväntade ska hända så är man beredd på det, även om man inte vet *vad* det är som kommer att hända. Det stora problemet, som jag ser det, är att vi i Sverige har en överlag dålig trafikmoral, jag själv är inget undantag. Vi skäller och hytter med näven och visar hur våra långfingrar ser ut i tid och otid, vi bryr oss inte om trafikregler ibland, kör enligt 'störst kör först' osv. Vi kanske skulle göra en 'albansk' lösning och förbjuda all privatbilist. ;) Skämt å sido, självklart ska man få köra bil och om man gör det med insidan av huvudet är det en fördel. Trots allt är det bland det roligaste man kan göra med byxorna på.
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
99% av alla kärrningar borde lämna tillbaka sitt körkort :)

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.