|
|
|
|---|---|
|
Hmm, vilket forum skall man posta en sådan här fråga i!? Mitt Carguardlarm tycks inte ta emot signal från fjärrkontrollen. Fjärren har nya batterier trots att de gamla inte heller var dåliga. Allt fungerade som det ska sist jag använde bilen. Vad kan vara fel? Några tips? Kan fjärren "tappa" minnet?? | |
Daytona |
fjärren kan tappa minnet ifall du inte har bytt batteri tillräckligt snabbt. vet inte hur lång tid som gäller för carguard. DAYTONAN Länk |
|
Du får troligtvis göra en ny associering av larmdosan. Detta står beskrivet i manualen, man slår på och av tändningen i en viss ordning och trycker på larmdosan vid ett annat bestämt ögonblick. Kika i manualen så ser du hur du ska göra. //Magnus |
|
|
Ingen risk för bortfall av minne vid batteribyte, batteriet kopplas ändå bara in när man trycker på knappen. Grundkoden (nyckeln) är hårdkodad, själva koden byts varje gång man sänder. Fjärrsändaren kan ju gå sönder, kostar inte så värst mycket, ny sändare måsta kodas till larmet i bilen enl. instruktionsboken. Beroende på modell så har du lampa på fjärren eller lyssna på ljudsignalen vid sändning så kan du iaf konstatera om det går ut signal. Sen kan det ju uppstå fel i mottagaren/larmet i bilen, kanske saknas matningsspänning osv. Vilken modell av larm gäller det? FP |
|
|
Dosan är i stort sett ny. Batterierna bytte jag enbart för att testa om det var det som var felet. Bilen har stått stilla i en dryg vecka pga mekjobb. Innan parkering så fungerade larmet utan problem. Nu när jag mekat klart kommer jag alltså inte in i bilen. Ja, det surrar om dosan när man trycker på knapparna. Bilen har ej stått så länge att matarspänning skulle bli SÅ låg. För det blir den väl inte på en vecka eller två? Har iaf aldrig blivit det förut. En tanke som slog mig idag var ifall den enda lilla kabel som jag petat på under mekandet skulle ha ngt med saken att göra. Bromsbeläggsvarnarkabeln kopplades loss medan bilen var larmad (bromsmeck). Skulle detta kunna påverka ngt!?!? Nollställs larmet om man låser upp manuellt och lossar batteripolerna eller blir det galet då? Vet ej vilken modell det är tyvärr... |
|
| Tydligen kunde matarspänningen bli SÅ låg..... Suck, misstänker att stereon är boven i dramat. | |
|
Du har förmodligen CG950 eller kanske CG850 med 4-knappars ljudande sändare. Inget försvinner vid batteriavbrott, bromsvarnaren är inte kopplad till larmet. Du kan ju prova att reseta bilen genom att lossa batterikabel men det är isf om själva styrningen till c-låset påverkas. Själva larmet påverkas inte av detta, du skall ha +12V på röd kabel in i larmet. Om du lyssnar noga så skall det klicka i reläet inne i larmet när du trycker på öppna/stäng knappen på sändaren. FP |
|
|
är du säker på det folke? HAr för mig att vi var tvugna att gör det på en kompis bil till mig. Det gälde iförsig ett 650S men det är ju samma larm i grunden förutom en del mindre funktioner som C-lås styrning m.m Har iaf för mig att man skulle slå och av tändningen 5gånger i den tankt man säger "tändning av" "tändninge på"... Sen skulle dioderna börja blinka och då skulle man trycka in larm knappen på dosan! Kolla om det står nåt i det i instruktionsboken.... Lycka till! |
|
|
Proceduren för att läsa in sändaren med tändning av/på är helt riktig och gäller för de flesta CG-larm vid byte av sändare eller om man raderat gamla sändare. Men nåt minne som försvinner vid strömavbrott tror jag inte finns. FP |
|
| Koda om sändaren till bilen, säkert inget fel vare sig på sändaren eller huvudenheten dom får spelet i bland bara och glömmer.. det kommer säkert att hända fler gånger | |
| Mitt tips är också att koda om sändaren.. speciellt om du bytt batterier så kan de spöka! | |
|
jag hade samma fel på min.. jag kodade om mina dosor.. =) då fungerade det.. =) säg till om du vill ha manualer har manualer till 950 S i .pdf. =) / A-sson |
|
|
Följdfråga: Hur kodar man om larmdosan/larmets olika funktioner? Jag vet hur man kodar själva låsfunktionen men hur får jag tändning av/på på knapp2 och startmotorn på knapp3 (fjärrstart alltså)?? |
|
|
Här hittar du manualer till larmet: Länk Det finns nog ingen inbyggd funktion för att starta bilen, utan du får koppla något själv med de olika utgångarna som finns att ta av... Kanske någon monterat och kan svara. //Magnus |
|
|
Från 950S kan du max få ut en transistorsignal på en pinne i uttaget. Skall du ha flera funktioner så får du köpa till ett radiorelä som kan ge ytterliggare två valfria reläfunktioner (med samma fjärr). FP |
|
| Ja, självklart har jag redan dessa moduler/relän monterade och det är därför jag undrar hur jag får dem att fungera även med de nya dosorna. Visserligen en ganska, i mitt tycke, onödig funktion men den finns ju redan där och då ska den också fungera. | |
|
OK. Har du inte bruxen kvar till radioreläet så finns den här: Länk FP |
|
| Tackar! Ska kolla länken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.