AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.610

NYA SKIVBROMSAR!

52
447
528:n
528i -96
Hej alla obalanserade och skeva bromsskivor...
Var på BMW och kollade bromsarna. Dom ville byta bromsskivor för 4000:- efter att ha bytt för bara 14 månader sedan...Ingen Good will eller rab. Nej, BMW group i Mölndal är lika kalla som en död fisk! Dom lurade mig på bromsskivor m.m. för 8000:- en annan gång, så nu fick jag en liten verkstad att svarva skivorna för 500:-!!! Behöll bromsbeläggen med! Bilen går som en dröm och jag slapp BMW groups skräckpriser!
Tips! Anlita en verkstad som bryr sig lite mer om annat än att bara sno kunderna på pengar!
JE
13
JER
535i-97
325i-87
Jag har också lite varierande erfarenheter när det gäller just bromsskivor original. Har testat en hel del alternativ, från dyrt till billigt. Slutsatsen är så billigt som möjligt! Då kan man motivera byte desto oftare. Jag menar att skivorna, oavsett kvalitet relativt snart drabbas av rost och därmed vibrationer. Detta långt innan skivan ens är i närheten av att vara sliten.Här pratar vi vardagskörning och std-bromsar. Det räcker med en seriös biltvätt, man vill ju inte damma ner skönheten. Följdaktligen står kärran still ett dygn, eller kanske en hel helg. Då har korossionen fått fäste på skivan, den är ju fortfarande blöt - speciellt bakom bromsklossen. Om vi sen tänker på vintern med salt,snö.....
En bra åtgärd vid problem kan vara att just svarva eländet, precis som du gjort. Jag har numera två uppsättningar skivor, en på bilen och en på svarven.
Tipsa gärna om verkstadens namn och adress.

JJ
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag chansade på "piratskivor" runt om, och det är inga problem. De var iof gjorda i Tyskland.

Jag målade skivorna, (inte slitytorna förstås), eftersom de blev rätt fula av rost fort. Jag hörde också att originalskivor är färdigmålade, men det blir en dyr målning om man väljer original bara av den anledningen.

Ett tips är att rostskyddsmåla bakskivorna även på insidan, eftersom de inte blir så varma i bak så brinner inte färgen upp VID NORMAL KÖRNING:) Annars rostar de fort som attan.

Är det inga som har haft problem med rostiga bromsplåtar innanför skivorna i bak? Jag fick knappt fast handbromsbanden i plåten. Jag fick ett tips om att skära upp en ny plåt för att slippa riva allt i bak.

Jag skulle vara intresserad av en skiss av hur man bör skära smart, för jag måste snart byta dessa plåtar.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Rolf; Du behöver inget tips det ger sig ändå när du ska montera..däremot så kanske du inte får isär bromsröret på höger sida utan det går av..det måste isär sitter i skölden,..annars så är det lämpligt att göra slitsen bakåt ..men som sagt det är att föredra att svetsa igen slitsen sen
Länk

Håller garanterat mer 14 månader....

Länk
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag klippte till en tunn plåt och gjorde ett avlångt håll för pinnen
som jag satte på baksidan av skölden. Funkar klockrent och
längden på orginal pinnen råcker till. Plåten pressas fast mot skölden mhj. av pinnen.

Gjorden plåten ca 10x10 mm. i tunnplåt, 0.8 mm. tjocklek.

mackan

Fyra hjul är fler än två??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.