AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
480

Blå rök! vad kan det vara?

henkeboy
Hallo jag har en 528 e 28 och den rycker blåt! Kan det vara ventil tätningarna eller ventil styrningarna?
tacksam för svar
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Om den ryker konstant skulle jag tippa på en kombination av båda. Bara vid motorbroms = dåliga tätningar. Hur mycket olja drar den? Upp till 1l per 100 mil är acceptabelt...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
henkeboy
nja den drar inte så mycket tror jag!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Då är det ju en fråga på vad du tycker det är värt att ha en rykfri bil...Ska börja renovera toppen i min 735 och är redan uppe runt 7000. Å då är det bara material... Sen tillkommer arbetskostnad för planing,slipning osv....

henkeboy
hmm låter dyrt men jag tänkte göra det själv! jag tänkte att byta ventil tätningarna och ventil styrningarna plana toppen och porta den! vad kostar ventil tätningarna och ventil styrningarna?
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Är lite tveksam till portning av bmw-toppen...Tror inte det ger nå värst. Nöj dig med att slipa bort lite gjutrester o dyl på avgassidan bara... Styrningarna vet jag inte vad dom kostar men tätningarna ingår ju i sotningssatsen du måste ha.. Om du verkligen har kunskapen och maskinerna för att plana och sätta i nya styrningar är du bara att gratulera.. Många sköna slantar sparade där...

henkeboy
nja styrningen måste jag nog ha hjälp till men plana kan jag jag känner en såm har en sådan maskin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.