AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
889

Rostskydd bra eller dåligt?

je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Hej alla BMW vänner,

Har nyligen införskaffat en BMW 635CSI från - 85 som inte är rostig, vilket gör mig väldigt lycklig.

Har funderat på att rostskyddsbehandla pärlan och får olika information beroende på vem jag frågar.

En del säger att rostskydd ökar livslängden, tar bort vägljud till viss del.

En del säger att rostskydd bara innesluter fukten och gör att bilen rostar upp inifrån.

Vad är det som gäller? Vågar jag rostskyddsbehandla pärlan utan att hon börjar vittra upp inifrån?

Tack på förhand!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om rostskyddsbehandlingen görs seriöst, skall bilen torkas ett dygn i värme innan rostskyddet läggs på. (allra först skall en grundlig rengöring göras för att få bort allt löst skräp/rost!)

Bäst är väl kanske att vara med och titta när arbetet görs, om man inte litar 100% på de som gör jobbet....

Görs arbetet korrekt, förlänger det garanterat bilens livslängd (avseende rost i alla fall)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Håller helt med Johan B. Låter du en välrenomerad och seriös firma göra en komplett rostskyddsbehandling så har du helt klart igen det på karossens livslängd. Vet att det finns firmor som använder sig av fiberoptik för att besikta förhållandena före och resultatet efter behandlingen. Då får du även en god uppfattning om det finns dold rost i trösklar osv, vilket inte alls är ovanligt på "rostfria" bilar, speciellt äldre.

Vanlig underredsmassa på burk påkletat med pensel hemma i garaget kan dock mycket väl förvärra saken. Fukt kan finnas sen tidigare, och dåligt underarbete som ger dålig vidhäftning kan släppa in fukt, som sedan ligger mellan massan och plåten och skapar äckelpäckelrost.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.