|
|
|
|---|---|
|
Funderade på o testa lite på bana med min gamla 320. Innan jag rullar ut ska jag fräscha upp den med nya fina silentblock i polyeruthan, eller hur det stavas, och lite nya orginal belägg. Tips om lämplig bromsvätska vore trevligt. Lixom andra bra nybörjar tips. Premiär banan blir Kinnekulle om allt går som det ska :) Even alcohol can bend the room... | |
| se där ja. Ja körde där för några veckor sen med min 318 is. Ja körde på 1min,12sek i regn. Nu har du ett mål å slå. =) | |
Andie_83 |
Även om det är på bana så kör med insidan av huvudet, för din egen skull. Bara för att man kör på bana och allt är tillåtet så betyder detta inte att man kör en stridsvagn :) Annars är det ju bara att köra så det ryker! Satsa på att köpa hårda belägg fram, där bromskraften ligger. Gasa (med måtta) ur svängen, inte in i svängen som vissa gör (går ibland, men sällan), ha bra däck (gärna mjukblandning, bra fäste), när du kört klart, kör inte rakt in i depån, utan kör ett lugnt varv, även en bil och framför allt dess bromsar måste lugnas och kylas ner. Ha det bäst, och ha skit kul!! MVH //Andy |
|
turbotomte: Hehe ja får väl se, har en del jobb kvar på E30'n innan det blir några vettiga tider. Orginalfjädringen är inte så rolig till exempel :) Andie: Blir orginal Bmw belägg fram. Dom verkar funka vad jag läst mig till. Man tackar för tipsen :) Even alcohol can bend the room... |
|
|
Byt kassa bussninga, samma belägg i alla oken, (nu har du bromsbackar bak) ekonomi lösning på tex silent blocken är att fylla dom med rutlim. Byt till en bra bromsvätska tex motul rbf 600. Men det viktigaste är att du har ny fräsch västa i systemet(och urluftad). Ny fräsch olja/filter i maskinen, kolla att du har olja i diff å låda! bmwsc medlemmar kan handla motul genom klubben Länk |
|
| Orginalbromsar funkar bra på en otrimmad E30...(naturligtvis bromsar inkl vätska som är i gott skick) ..kom ihåg bara att bromsa hårt,kort och konsist,inte hålla på å småfjutta på pedalen långt innan kurvan...det sista bara bränner bromsarna...Ha så kul! :) | |
|
Tycker du kan köpa EBC belägg dom är inte så jäkla dyra. Varför rulla på 19" när det finns 20" |
|
|
Om jag inte har fel så har du inte ventilerade skivor fram? Tror att det är läge för överhettning där om du börjar köra många varv. * Börja i alla fall med att byta bromsvätska till något liknande Motul RBF 600 som Pelle säger. Är som dag och natt. * Kör inte på nya gatdäck. De brinner upp i princip. Har du en uppsättning gamla, hårda gatdäck (inte vinterdäck) så kör på dem istället. * Plocka ur allt som ligger (sitter) löst i bilen. Mindre vikt = mindre påfrestning på bromsar, däck, m.m. * Kolla alla vätskor som Pelle säger. Bättre att lägga lite extra stålar på olja än på en renovering. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Andie_83 |
Haglund2306>> Hårda däck på bana? När jag kör så har jag mjukgummi, kostar iofs mer, men det är dag och natt om man jämnför. Ha det bäst MVH //Andy |
ant |
Angående Motul RBF 600 bromsvätska. Är denna Silicon-baserad? Kan man tömma befintlig vätska och fylla med RBF 600? Min bromskretsar är tomma just nu och det är frestande att byta till något bättre. ======== Min bil: Länk |
|
Ant nej det är det inte, men renspola systemet ändå när du byter vätska...tänk bara på att dom här racing vätskorna drar till sigfuktighet mer än std vätskor! Mitt stora tipps är att du kommer ut på en banträff och provar med det du har...bygg inte om halva bilen. Utan bara kör, blir däcken/bromsar överhettade kör in och låt det svalna av. Det är ingen tävling utan det handlar om förar träning...dvs att ha kul! Samma med hur man ska köra, annvänd huvudet...om du har problem med spårval, bromspunkter, prata med någon från sport sektionen så visar dom dig mer än gärna! Ang däck...kör med det du har. Hårda däck...inte bra..bättre med nya en gamla däck. r-däck bättre än std däck...slicks bättre än r-däck osv. För ni som funderar med att köra slicks på er std bil...tänk på att påfrestningarna på bilen blir mycket större! |
|
ant |
Pelle Persson: Jag tackar för info angående bromsvätskan. Hur spolar man rent systemet? Vad ska jag använda? Jag har inhandlat standard Dot4 redan. Kan man spola rent med denna? Det kan nog kanske bli så att jag väljer att använda den Dot4 vätska jag har nu, för att senare när jag börjar komma igång till våren byter igen. Jag måste få ihop bilen ganska snart och hinner igentligen inte vänta på mer delar att anlända. Vintern kommer användas till att byta lite mer slitdelar på min bil, min tanke är att se över upphängningar med nya bussningar, mer än så blir det inte för min del. Jag testade på Knutstorp under BMWCS träff och fick intrycket av att jag har mycket att lära bara genom att köra bilen som den är just nu. ======== Min bil: Länk |
|
Ang. däcken så tänker jag såhär: Jag åkte förra året med sprillans Fuldadäck. Inga extrema saker (fast de heter Extremo...) alls. Det tog inte många varv innan de blev överhettade och jättehala. I våras testade jag att åka på 8 (!) år gamla Firestone FuelSaver-däck. De slets, men de blev inte överhettade. De slets dock mindre än Fulda-däcken. Nu åker jag dock på R-däck och det är ju självklart att föredra, men jag åker personligen hellre på slitna, stenhårda puckar än på nya, mjuka och dyra däck som blir hala och försvinner när man kör. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
För övrigt är just Kinnekulle en bra bana att göra sin banåkardebut på...det är bra flyt genom hela banan,fin asfalt och den är inte så tuff mot bromsarna...en riktig E30-bana egentl... :) hmm..man blir ju riktigt sugen på att åka nu när man tänker på det.. |
|
ant |
Haglund: Jag fick samma intryck. Jag körde tre varv på mina Goodyear Eagle F1 GSD-3 EU, dimension 215/40-17. De började glida väldigt fort, men var fortfarande snälla, inget oväntat hände så att säga. Jag har inga bilder på däcken efter körning men mönstret kletade sig. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men det såg ut som ett väl använt Formel 1 däck fast i mindre skala. Hade jag kört mer är jag övertygad över att däcket hade gjort sitt ganska snart. Till nästa säsong skulle det sittta fint med 15" r-däck. Men det är en fråga om pengar. Troligen prioriteras detta så snart jag insett hur fort det verkligen går att hetta upp gatdäcken. ======== Min bil: Länk |
| Ant; det är ett typiskt överhettat däck! Så mycket brukar ett gat däck klara bankörning. Samma sak händer med rallycross däcken. | |
| ja körde på Goodyear Eagle F1 på Kullen med min förra bil. (volvo 142 turbo 300hk). Halva drivbanan släppte! Körde ganska aggresivt med mycket ställ men ändå! Sopdäck! | |
|
Turbotomte: Beror nog på vilka F1:or du hade. Asientillverkade är nog inget vidare har jag hört. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| det var dom tyska.(tror de e där dom görs) Inga Asientillverkade iaf. Ja har bild på däcket men ja vet inte hur man lägger ut en bild här. | |
ant |
Jag har alltså de med det nya mönstret, GSD-3. Tillverkade i europa, dessa har jag inte ens sett som Asien-tillverkade. ======== Min bil: Länk |
| ja kör med F1:or på min 318 is -90 oxå.(satt på fälgarna när ja köpte dom.) Körde på kullen med dom med, men de e skillnad på bil å bil. lyckades inte övehetta dom som ja gjorde med volvon. Bmwn e för slö. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.