|
|
|
|---|---|
| Varför skakar det som bara den när jag gör en inbromsning? Ibland om man bromsar hårt så märks det inget, men om man bromsar normalt så skakar ratten ur händerna. | |
-BeeMWe- |
Skeva bromsskivor. |
| Det är ju inte det. Vi har bytt allt, krängningsstag, bromsskivor, stötdämpare, allt. Inget fungerar. | |
-BeeMWe- |
Styrsnäckan glapp och obalans i framdäcken? Fast det ska märkas även utana tt man bromsar... Hm jadu... |
|
tryckstag? sök på forumet FAF |
|
|
Obalans kan märkas i vissa hastigheter, ibland ganska höga (140, 150+), OCH då man bromsar! Desta att balansera upp framhjulen, kostar 150 spänn ungefär, och kan vara en väl vald investering! // Björn |
|
|
Främre stag, tror att de heter casterstag (eller camberstag) kostar 298 kr hos biltema. (ej de bakre tryckstagen) Dessa stag fungerar mer som "dragstag" och när de är dåliga får man toeout vid inbromsning varvid framvagnen börjar skaka. Har haft detta fel tidigare... (kan ju ha fel men det tror jag inte ;-) R |
|
| Det är de bakre stagen som kallas casterstag/tryckstag/bakre länkarm, och de ger precis de symptomen vid lätt bromsande. Även klonk vid inbromsning är vanligt ifall casterstagen är dåliga. | |
|
Jag har haft detta problem på min förra 520 i. Jag svarvade skivor och höll på . Det visade sig att bromsarna endast behövdes smörjas upp runt om (även bak) för detta påverkade bromsförmågan fram som blev ojämn. Detta löste problemet för mig. |
|
|
Hmm... Jag har typ samma problem på min E30. Bilen går helt jämnt och vibrationsfritt i alla farter men när man över ca 80 km/h bromsar normalhårt så skakar hela framvagnen och ratten men bromsar man hårdare så känns d inte. Sen klonkar det till när jag bromsar när jag backar efter att ha kört framåt och vise versa. Kan det va oken som sitter löst? Greenberg: Din beskrivning låter väldigt likt mina problem! Vad kostar det att byta casterstagen? Mvh David |
|
| Jag tror inte att det finns några casterstag på en E30... Någon annan kanske har bättre koll på E30 framvagnar? | |
|
Har samma problem på min bil.Hissade upp framhjulen och började rycka på dem.Glapp i vänsterframhjul.Bilen skall besiktigas den 23:e.Får se vad det är som glappar.MEn glapp finns där iaf.Kanske det som är problemet till att de vibrerar i framvagnen.Återkommer med svar efter besiktningen Drive Like U Stole It!!!!! |
|
Zoki |
xxx???? Zoki |
|
Lembit: Tror också att det kan vara casterstagen med bussning, dvs bakre bärarm (tryckstag). Är bussningen dålig så skakar det vid lättare inbromsning men oftast inte vid större. Det är denna bakre bärarm (som inte finns på Biltema) som får ta all kraft vid inbromsning. Detta gäller altså E34. Rör din fråga 635:an så är framvagnen lite annorlunda så den kan jag inte svara på. har själv bytt staget på min, mina symptom var skakningar vid lätta inbromsningar men stabilt om jag bromsade tillräckligt kraftigt. Sedan även ett klonkande i gupp men det beror på andra änden på staget där kulleden är sliten. --- Always Diesel |
|
|
min bil vibbrerade i ca 95 knyck så jag byte länk armar samt länkarmsbussningar blev inte bätrre silentblock likaså däck samt balansering av fälgar nope men idag bytte jag centreringsringar nu e vibbarna helt borta. Snart 410 hk 622nm |
|
|
Övre länkarm + bussning... Jag ska byta på vä sida nu till veckan.. |
|
|
Hej! Har fått konstaterat dessa klonk & skakningar på min också. Tydligen är det bussningarna i både lägs- och tvärgående bärarmarna som är slut. Kan man byta ut dessa bussningar mot tex powerflex? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.