|
|
|
|---|---|
|
Min M3:a började låta riktigt "burkigt" för några dagar sen så jag anade en läcka i avgassystemet. När jag hissade upp den idag hittade jag mycket riktigt en skarv där röret hade lossnat så att det läckte ut avgaser. Det är skarven mellan det ena grenröret och röret innan katten. Där finns liksom fästen i grenröret och det andra röret där det sitter bultar som håller ihop dem. Antagligen är det nån fläns eller liknande som sitter innanför infästningen som pajjat. Är det nån som råkat ut för detta? Frågan är vilken del man måste köpa och byta ut. Man behöver väl inte köpa hela främre systemet med kattar och allt!? De är det ju inget fel på. Tycker att det borde gå att byta nånting i infästningen så att man kan fästa ihop rören igen och få tätt. Ska ringa verkstan imorgon men ville bara höra på forumet också. Har dessutom kollat i Bentley's manual men det finns inge bra bild på just den delen av systemet. Om nån har bra bilder/ritningar så är det ju kalasbra! Jens | |
|
enda skarven jag kan komma på före kat (förutom flänsarna förstås), är den flexibla kopplingen.. den sitter påsvetsad. Lite svårt att fatta vad du syftar på egentligen. Kan ju vara någon av packningarna mellan flänsarna som gått. |
|
|
Skulle varit mycket lättare att förklara om jag hade en bild.. tror i a f att jag menar vid flänsarna, vet inte de rätta benämningarna på de olika delarna... Röret sitter i a f löst i skarven, det går liksom att ta tag i det och dra loss det ur sin position. Vet inte om det bara är en packning eftersom röret sitter så löst. Dessutom sitter bultarna kvar så dem är det inget fel på. Provar att rita lite... Skarv Kat Slutdämpare | ____ _____ ---------____-----------_____---- Det är inte Photohop det här direkt men jag hoppas att du förstår vad jag menar... Skarven är alltså långt innan kattarna, precis i infästningen till grenröret. Rören sitter ihop med två bultar. Jens |
|
|
Det gick inte så bra att rita.... :( Jens |
|
|
Jens: Har du kommit fram till något? Annars skulle du ju kunna ringa till BMW, de lär ju ha ett par bra ritningar på avgassystemet? Lycka till! /Wille |
|
|
Bra idé, Wille! Ska ringa och se hur samarbetsvilliga de är med att släppa ifrån sig såna saker. Har pratat med verkstan och de ska titta på det om nån vecka. Tänkte bara undersöka på egen hand först för att se vad som skulle behöva bytas. Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.