AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
732

vatten pump eller termostaten eller luft fickor?

tempen rusade upp på röd markerat på väg hem.

kom hem o bytte termostaten och skulle börja fylla på nytt vatten (glykol) . full värme på fulli lufta alllt lungt hadde bilen i uppåt lut men temp rusar upp och ner värmen kommer och går lite som den vill i bilen , så vad gör jag för fel??? är det vatten pumpen ,, var termostaten kass eller luft fickor som ej vill ut...

har läst allt i forumet om detta fenomen , många har haft problem med detta tidigare !!!!!!

Hjälp
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Det kan vara luft kvar, men det är även stor risk att vattenpumpen har kastat in handduken. Det hände på min 525 24V, inte särskilt svårt eller dyrt att byta. Du kan kontollera pumpen genom att ta bort locket på kylaren/expansionskärlet och starta motorn och kontrollera om det finns något flöde i den lilla kanalen(då skall det spruta en liten stråle med vatten.)

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
Finns det något mer sätt att se om vatten pumpen är kass!!!!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Ev. kan man känna om pumpen glappar i axeln, men det säkraste är att kolla om vattnet cirkulerar i systemet.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är en bra idé att se till att fylla kylarslangarna med så mycket kylarvätska som möjligt innan man monterar dom, det brukar kunna vara lättare att få gång cirkulationen då.

///MVH Hasso
Länk

får se vad som händer . tryckte systemet igår kväll .
det kommer bara luft i från av luftnings skruven inget vatten..
hörde med en snubbe som tror att det kan vara topppackningen som har gått?? vet ej har börjat plocka ner vatten pumpen för att se om det var den
magmo
Hej!

Häll massor med vatten i lylarlocket. Även om det är fullt så får man i mängder. Hände mig när jag bytt pump. Klä'm sedan på slangarna för att få vattnet att öppna termostaten!

Magmo Maniac is in the house!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet inte riktigt hur luftningsventilerna sitter på M50 sitter dom i närheten av termostathuset som på M52 se länk nedan
Se till att fylla på med vatten i hålet närmast termostaten hela tiden om det är möjligt, de gånger jag tappad ur vattnet, så har jag fått fyll ca 1½ lit, den vägen för att få termostathuset fritt från luft och termostaten att öppna.
Vattnet ska ju tryckas genom kylaren upp genom nedre kylarslangen till termostaten, finns det luft där så blir det ingen cirkulation och systemet får ett övertryck i den övre kylarslangen som brukar bli ganska hård. termostaten har inte öppnat förran bägge kylarslangarna är lika varma och går att klämma ihop utan motstånd
Klämma på slangarna är också ett bra tips men det måste vara rejält med vatten i dom.
Länk

///MVH Hasso
Länk

luftningsventilen sitter på kylen. går ut och plockar ner pumpen.
JA Jag har plockat net pumpen, det var ingen vacker syn pump hjulet satt löst på axeln . två fina bitar har gått ur hjulet .
ny vatten pump som gäller 640:- på Bmw.

tack till alla som har svarat på mina frågor .

Och till HASSO fint mektips på vatten pumps byte.........

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett tips.Om dom BMW kommer med en vattenpump med plasthjul. Så kan mekonomen ha med metallhjul, kan vara värt att kolla upp.

///MVH Hasso
Länk

Ma
17
Mattis
BMW 320i coupe -93
Exakt det fenomenet har jag på bilen som ni beskriver....beställde precis en ny vattenpump och tar termostaten på en gång.

//Mattias
Hasso! Har redan köpt pumpen och det var med ett plast hjul men skit samma nu åker de in .....

hur kan bmw ha en pump med plast hjul och mekonomen en pirat
pump med metallhjul. borde vara tvärtom ......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.