AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.730

Orkeslös, och svarar inte på gasen. Snål blandning!?

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Tjena!

Väldigt trist fel på bilen. 528i -96:a

Har gått kanon, och gjorde även det tidagare idag, utan nån symptom på blivande fel. Var och tankade, på 98 oktan blyfri på OK, ca 20 liter. Var nog ca 15 i redan från början.
Åkte ungeför två kilometer, sen stannade helt enkelt motorn när jag släppte gasen.!??!? Fick igång det igen, efter några varv på startmotorn, med en orolig gång i början.... Åkte sen iväg, och den är urslö på låga varv. Ingen ork alls.... Känns som en snålställd Volvo B20 eller nåt! BLir lite mer ork på högre varv, men inte alls nåt vrid... Verkar gå på tomgång nu, men svarar inte alls på gaspådrag. Storknar liksom, som ett kvävande ljud, innan varvet börjar öka...

Vad tusan har hänt!? Har OK slagit diesel i tankarna!????!? Helvete isåfall!!

Hade en trasig kamlägesgivare förrut, men det var inte alls samma symptom. Då gick iallafall bilen bra, men lite slött... Nu går den ju knappt.... Vågar iallafall inte åka nåt nu, innan jag vet nåt mer, eller fått nåt tips....
*suck*

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
.... inte ett svar än.... *suck*

Undrar vad jag ska börja med imorron då....

Vet ju inte vad jag ska kunna felsöka på.... Injection Cleaner låter lite långsökt... Även att soppafiltret korkar ihop så totalt och snabbt....
BMW kan förmodligen inte ge nåt svar, utan att ta in bilen vilket förmodligen tar nån dag, och några slantar....
Kanske borde ringa och skälla på OKQ8? Iallafall fråga om dom fått in nån mer anmälan om kraschade bilar.... Det var ju iallafall skumt att bilen dog så tvärt, typ två kilomter från macken... :-( Går numera som ett lass med skit!
:-(

Suck!

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
börja i nån ände , varför inte mäta bränsletryck?
hur låter bränslepumpen?
FAF
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ring macken!
Lättast att börja med kanske.OM det nu råkade bli diesel(oj oj) så renar det en del så div avlagringar o dyl naturligtvis kan ha hamnat i bränslefilter+ att en dylik blandning ej lär tända så bra i din motor..

Hur luktar bränslet nu?

Mvh Janne.
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Har inte haft tid att undersöka minsta lilla än, mer än en snabb titt under huven så inga slangar, sladdar eller kontakter såg ut att sitta löst... Eftermiddan förstördes tillräckligt ändå tidsmässigt nu när bilen pajade, så jag har inte haft tid att kolla nåt...

Ja, ska nog faktsikt ringa nån mack-ansvarig imorron....

Pumpen, vet jag inte om jag tänkt på om den låtit nån innan heller... Och bränsletryck är inte nåt man bara mäter hur lätt som helst utan utrustning.... Antar jag...

Och diesel i tanken. Då blir jag extremt skeptiskt! Min supervälvårdade pärla till motor!!!!

mvh/

Tommy
Luftmassmätaren..
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nollställ LMM och se om det hjälper.....
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Har gjort lite olika grejer idag...

1. Ringt till kundtjänst för macken jag tankade vid.
2. Misstänkt ev vatten i soppan, så jag slog i k-sprit, och lite 2-taktsolja.
3. Prokört igen.
4. Ringt BMW!

Har inte kommit fram till nåt!

1. Bensinbolaget påstår iallafall att dom inte fått in nån anmälan om fel vid pumpstationen i fråga. (vilket senare enligt BMW förekommit alltför många gånger, och måste bevisas innan dom en erkänner det)
2. Hade nån misstanke om kondensvatten i soppan, så jag slog i K-sprit, och en skvätt 2-takts olja, för att få till smörjningen som spriten tar bort.
3. Provkörde. Funkade kanonbra! Precis så bra som den ska gå. Utan fel! YES!! Trodde allt var frid och fröjd, och kännde att jag sparat nån tusenlapp, med lite k-sprit! Lyckan varade dock bara tio minuter, för sen blev visst motorn varm eller nåt, och då dog den igen, och går nu lika kasst som igår. Otroligt slö, och orkeslös! Känns slö, och matt om man frilägesgasar också... Och ligger man och kör på tvåan i 1000 varv, och trycker på så rycker det bara, men ökar knappt i varv. Inget vrid alls....
Funkar alltså fortfarande lika dåligt, men tydligen bara när den blivit rejält varm i motorn....
4. Ringde BMW, och förklarade läget.... Hans första undran var om den går på alla sex cylindrar. Jodå, det tycker jag den gör. Känns ifs som det är lite skumt annorlunda gammaldags BMW ljud när man varvar, men tror den går på alla sex. Han trodde isåfall på tändspole, eller tändstift.... Möjligtvis luftmassemätaren, men det gick ju bra kall.... Också skumt.
Han var också väldigt övertygad om att det kunde ha med bensinen att göra, då det tydligen var ett relativt vanligt fel.... Han ahde ett skräckexempel på en nytankad bil, som dom tog dit med bärgare, som dom tömde 80 liter ur tanken. 60 liter av det var VATTEN!! Vad betalar man för!!!??? Men hade det nu varit så, så borde den ju inte gå, när den är kall heller.... Verkar som nåt givarfel....
Nån som bytt nån givare för nåt liknande...?

Har iallafall haft batteripolen av, och "resetat" systemet så, men det blev ingen skillnad alls....

Nån mer med förslag?

BMW kunde inte kolla felminnet åt mig förrän i slutet av veckan, så nu blir det lite värdelöst! :-(

mvh/

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du misstänker dålig bensin bör du fylla upp tanken med fräsch bensin.

Bäst är givetvis att slanga ur all bensin först.

Om du har ett transparent kärl att hälla den gamla bensinen i, kommer du att se om bensinen skiktar sig efter någon timma. Vattnet löser sig inte med bensin, utan lägger sig på botten. Det är en fullt synbar gräns mellan skikten.

Eftersom det är från botten av tanken som pumpen suger bensinen, kommer den automatiskt att suga i sig den sämsta bensinen/vattnet....

Mvh
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Lite drygt att få tag i ett genomskinligt kärl på 40 liter.... Att dessutom få ur all bensin genom att slanga, är nog också lite knepigt.... Blir förmodligen den dåliga bottensatsen kvar, om man inte kopplar loss slangen där fram, och tjuvkopplar pumpen vid relät...

Känns nästan som att jag väntar på att få köra felminnet via datorn vid BMW.... Men om nån har nåt konkret tips, jag kan testa, så är jag tacksam....

Om jag kopplar ur luftmassemätaren, går bilen in på nödprogram då?.... Nån som vet? Kan jag testa detta kanske? Gjorde så på min Audi S2:a iallafall...

mvh/

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Om det hade varit diesel i pumpen borde det kanske ha känts på lukten...? Om du sedan bara kom 2 km så förbrukade du säkert inte mer än vad som redan fanns långt fram i ledningarna. Har svårt att tro att den nyfyllda, och eventuellt dåliga, soppan skulle ha kunnat "tränga sig" förbi den friska s.a.s. Men vad vet jag? Bara en teori...

Mvh
/Pewe
Hade nog stämt om det suttit förgasare på bilen...
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Japp, och jag har inga förgasare, förhoppningsvis! Ett återcirkulerande bränslesystem trycker fram "ny" soppa hela tiden från tanken....
Är fortfarande skeptisk till soppan, men det är inte diesel, eftersom bilen gick bra nu en stund, när den var kall.... Möjligtvis att jag har mycket vatten i soppan, jag inte får ur med k-sprit....
Vet inte om jag kan göra så mycket mer, innan jag fått felminnet kollat. Enklast vore ju om nån haft liknande fel, kan tala om vad som då var fel....
Givare trasig? Slang sprucken? Kan jag köra bilen på nödprogram utan givare, tex luftmassemätaren?..... Nån som har nåt tips, som vet, så vill jag gärna veta....

mvh/

Koppla ur massmätaren , bilen går i allafall fast på ett förprogramerat värde, märker du ingen skilnad är det ju den som inte svarar..

R
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ett tämligen vanligt fel är att någon del av styrsystemet tappar "kontakten" med "mamma" d.v.s styrenheten. Jag har själv haft liknande symptom som du beskriver ovan, i samtliga fall
lyckades jag eliminera felet genom att ta bort respektive montera alla kontakter ett antal gånger, säg 10 ggr. Med kontakter menar jag naturligtvis exvis luftmängdsmätaren och tempgivaren.

mvh

MW-Guru
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Njaä, märker jag ingen skillnad då jag kopplat ur den, så kan jag väl konstatera att det inte var det som är felet. Ligger felet kvar, även fast bilen går på "nödprogram" för luftmassegivaren, så är det ju inte den som är fel....

Men men, ska ut och prova idag igen....

Och så mycket andra kontakter vet jag inte om jag kan koppla ur... Lyfte av batteripolen en halvtimme igår, utan resultat iallafall...

Ska prova lite. Åker nog till BMW imorron, och kollar felminnet.

mvh/

Tommy
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Tjena! Nu har jag nog konstaterat mer närmare vad felet sitter i. Det MÅSTE vara en tempgivare. Men inte den som visar tempen på mätaren i bilen, om det inte är en multitempgivare med fler funktioner, och en är paj....

Åkte nu idag igen, med kall motor. Går kanonbra då! Helt super, utan fel.... Temperaturen ökar stadigt, och stannar efter ca 5 minuter, på normal temp på mätaren. Åker jag nu ytterligare nån minut, så helt plötsligt utan förvarning, så storknar bilen, och går lika kasst igen.
Verkar precis som att nån givare säger till systemet, att NU är det rätt temp, och då kraschar nånting i systemet, och bilen går kasst! Vad finns det för temp givare på motorn? Nu vill jag veta av nån som vet, och var dom sitter, och helst vad dom är till....
Är sugen på att starta en ny tråd i formumet om det här, för att få ett snabbt svar.
Men alltså, var sitter tempgivarna, och vad är dom till, på 528-motorn? 523 har säkert lika.....

Nån som vet?

mvh/

Tommy
PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Hej,har senaste dagarna fått samma symptom på min 525 Touring 1993,jag följer med spänning om du löser ditt problem och kommer jag på något så tipsar jag.
Mvh/
Håkan
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Har kollat felminne på detta nu, och det är vevaxelgivaren som är paj. Eller slutar fungera när den blir varm, rättare sagt.... Läs mer i min andra startade tråd...
Länk

Vad gäller din bil PMDman, så är det nog inte den. För att om den går sönder på dom äldre bilarna, så dör bilen helt..... Min bil gå in på ett nödprogram.....

mvh/

Tommy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.