|
|
|
|---|---|
|
BMW M535i -87. Lite använd i sommar. Har alltid gått 100%-igt bra! Nu - den startar och går som vanligt tills dess temp är normal. Börjar smårycka och går dåligt på tomgång. Stannar om man ej med gas håller varven uppe. Puffade rök från luftintaget till luftrenaren (bakom grillen) när den nu stannade senast. Vad kan det vara för fel?? | |
|
Kontrollera alla kontakter till insprutningen först,dvs div tempgivare,kontakten till lmm,gasspjällkontakten...Kan vara någon dylik som har begynnande oxidbeläggning. Annars så låter det som om den får för mycket bränsle beroende på felaktig tempsignal till styrboxen från en av dem tre kontakterna vid termostathuset.(det är den som sitter längst till vänster sett från kylaren när du står med näsan mitt emot vindrutan :)). Kanske även kallstarten som får fel signal från termotidskontakten, placerad oxå vid termostathuset(den i mitten av dessa tre). Den minsta av dessa tre är givaren till kylvätsketempen till instrumenthuset (längst till höger). Sen är ett "vanligt" fel även problem med fördelarlock/rotor,KAN även vara där felet sitter.. Prova oxå sök inlägg här på forumet...Säkert en hel del info där. Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
Tack för svaret, Janne. Den får helt klart för mkt bränsle när den blir varm. Det luktar lite bensin under huven då. Jag fick tips om att luftmängdmätaren kan vara defekt..?; och att den ger fel signaler till tomgång, att kallstart ligger på fastän den blir varm, och matar därför på för mkt bensin. Vet du eller någon något om det? Baltic |
|
|
Gissa kan man iaf! Hur ser det ut på din momentanförbrukningsmätare? När jag hade problem med termotidkontakten(den som ger signal till kallstarten)på 535:an då hade jag en förbrukning på ca 1,6l/mil(momentant på mätaren)...Gick sen inte ens igång efter att jag stannat .Motorn var tvungen att vara iskall,då "hoppade" den igång,inte alltid då heller :( Tycker att det låter som kallstarten ligger "öppen" som antingen då får fel signal pga oxid eller def kontakt,eller att själva kallstartventilen har ett läckage...Gissning naturligtvis. Kanske som jag sa tidigare ev. def termogivare till motronicboxen.Du bör nog mäta upp dessa givare på lämpligt sätt,tyvärr så vet inte jag vilka värden du ska ha vid felsökningen. Problemen som jag haft när luftmängdsmätaren börjat "ge upp" har mera handlat om div småryck vid ett visst specifikt luftspjälläge inuti denna mätare.Dessa fel har blivit avhjälpta med lite "kontaktsprej" på kolbanan inne i själva mätaren.OBS ingenting att bara testa med,mätaren kan få "fnatt" om du t.ex sprejar med felaktigt medel.BMW mätte upp mätaren och kunde därigenom se att det var ett litet glapp inuti..Mätningen skedde med uppkoppling till ett occilloskåp då. Visserligen var detta fel(Lmm) på en 528i E28 men mest troligt liknande system på 535.an. Mvh Janne. |
|
|
Hm...Liknande system...Vad jag menade var att lmm ser troligen i princip likadan ut inuti 535:an som i 528:ans.. Mvh Janne. |
|
|
Hej igen Janne Liknande det du nämner, så startar den inte förrän den blivit kall igen. Har inte kikat på momentanmätaren, men den visar säkert liknande värde. Är den kontakt du nämner svindyr?? Lämnar man in bilen, så får man ju betala felsökning ( om än dom vet felet direkt..) plus en massa andra kostnader. Kan vara värt att felsöka själv - med hjälp av era goda råd - ett tag. mvh/ Baltic |
|
|
Hej igen! Köpte en ny givare till styrboxen i min f.d 528i-85...Den gick på ca 300kr...Handlar väl om liknande pengar för en termotidskontakt misstänker jag. Om du har fel på själva kallstartventilen så tror jag på närmare 1500kr för en ny...Gissning det också. Skrotarna bör väl kunna "hosta fram" en sådan kontakt/kallstart oxå,ifall man vill gå den vägen s.a.s till att börja med.. Mvh Janne. |
|
|
Hello Okej, jag ska testa lite i morgon, ringa runt och kolla priser. Tack för dina tips, nu hoppas jag att det ska gå få fason på bilen igen. mvh/ Baltic |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.